مگر مردم خوزستان، کرمانشاه و تهران چه می‌خواهند؟

پنجشنبه, 5ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن


برای یک خوزستانی آب خوردن با دست از شیر، یک خاطره و یک آرزوست.

عصر ایران؛ مصطفی داننده- حال هوای خوزستان خوب نیست. گردوغبار تقریبا زندگی مردم را مختل کرده است. گویا آنجا هوایی نیست که مردم نفس بکشند و زندگی کنند. شنیده و دیده‌ایم که وضعیت آب خوزستان به گونه‌ای است که مردم به آب‌های معدنی پناه برده‌اند.

برای یک خوزستانی آب خوردن با دست از شیر، یک خاطره و یک آرزوست.

در کرمانشاه زلزله آمده است. مردم زندگی عادی ندارند. آنهایی که روزی زندگی‌شان سقف داشت. امروز پناهنده به چادر و کانکس شده‌اند. زلزله بخشی از مردم شهر را داغدار عزیزان کرده است. داغ عزیز و داغ سقف. تحملش برای هر انسانی سخت است. سخت است در عرض چندثانیه هر آنچه که ساخته‌ای خراب شود.

مردم تهران، کرج، مشهد، ارومیه و … درگیر آلودگی هوا هستند. اکسیژن در این شهرها جای خود را به دی اکسیدکربن داده است. ماشین‌ها، کارخانه‌ها و آدم‌ها دود تولید می‌کنند و دود.

چهره‌ها، خنده‌ها، غم‌ها در این شهرها زیر ماسک‌ها پنهان شده است. آلودگی‌ هوا احساس را از آدم‌های شهرهای آلوده دزدیده است.

خشکسالی به مردم مرکز ایران زده است. از باران خبری نیست. گویا ابرها با ایران قهر کرده‌اند. باران برای اهالی این مناطق تبدیل به افسانه‌ای شده است که مادران در لالایی‌های شبانه خود برای کودکان تعریف می‌کردند. در این شهرها دست‌ها به آسمان است برای باران.

کویر در حال فتح شهر به شهر مرکز ایران است. او در حال تبدیل شدن به یگانه شاه مرکز ایران است.

در تمام ایران بیکاری نیز درد مشترک است. جوانان ایران از شمال تا جنوب از غرب تا شرق، دانشگاه رفته‌اند، دو سال عمر خود را در سربازی سپری کرده‌اند و حالا کار می‌‎خواهند. دختر و پسر هم ندارد. همه در جستجوی کار هستند مگر آنکه خلافش ثابت شود.

این مشکلات هست بعلاوه مشکلات ریز و درشت دیگر و یک انتظار مردم. مردم می‌خواهند کسانی که نام مسئول را با خود یدک می‌کشند این مشکلات را حل کنند.

بسیاری از این مشکلات هر سال در حال تکرار شدن است. دیگر آلودگی هوا و گردوغبار نباشد مردم تعجب می‌کنند.

درخواست مردم از مسئولان عجیب و غریب نیست. آنها می‌خواهند بدون مشکل زندگی کنند. حداقل می‌خواهند نفس بکشند.

نگذاریم مردم هم غم نان داشته باشند هم درد هوا و هم غم آب.

مردم خوزستان دوست دارند دیگر رنگ گردوغبار را نبینند. مردم کرمانشاه دوست دارند خانه‌هایشان دوباره آباد شود. مردم تهران دوست دارند دیگر شهر را خاکستری نبینند. مردم اصفهان دوست دارند زاینده رود را پر آب ببیند. بسیاری از مردم شهرهای ایران دوست دارند فرزندان خود را کار دار ببیند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.