وعده‌های وزیر کار درباره عیدی بازنشستگان و حقوق کارگران

جمعه, 6ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده داده که میزان حداقل دستمزد برای سال ۹۷ پیش از نوروز و با در نظر گرفتن تورم تعیین شود. عضو کارگری شورای عالی کار می‌گوید که برای این کار باید “حداقل‌هزینه معیشت خانوار” ملاک باشد.

کسری بودجه، تنگناهای مالی دولت و بدهی‌های کلان صندوق‌های بازنشستگی پرداخت به موقع حقوق و مزایای بازنشستگان را با چالش روبرو کرده است.

خبرگزاری تسنیم روز جمعه (۶ بهمن / ۲۶ ژانویه) از قول علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی، گزارش داد که منابع لازم برای پرداخت عیدی و پاداش بازنشستگان تامین شده است.

وزیر کار همچنین گفته است: «در شورای عالی کار چانه‌زنی‌ها برای تعیین حداقل دستمزد در جریان است و تلاش می‌کنیم این مسئله به شب عید کشیده نشود.»

علی ربیعی می‌گوید که استراتژی دولت این است که میزان افزایش حداقل حقوق در سال آینده از میزان تورم بیشتر باشد. او همچنین وعده داد که دریافتی‌های کمتر از ۲ میلیون تومان در ماه درصدی افزایش یابد تا “فاصله دریافتی‌های پایین و بالا” کمتر شود.

علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار، خاطر نشان کرده که افزایش حداقل دستمزد به میزان تورم در قانون کار نیز پیش‌بینی شده اما مهم‌تر آن است که شاغلان بتوانند با دستمزد خود حداقل نیازهای معیشتی خانواده را تامین کنند.

حداقل هزینه برای زندگی آبرومندانه

خدایی به خبرگزاری ایلنا گفت: «براساس ماده ۴۱ قانون کار، در بند اول توصیه شده که حداقل مزد با احتساب تورم افزایش یابد که یک بند غیر الزام‌‌آور است، اما بند دوم کاملاً الزام‌آور است و در آن تاکید شده که حداقل دستمزد باید بتواند زندگی آبرومند یک خانوار کارگری با تعداد معین را تامین کند. به این ترتیب ملاک تعیین حداقل دستمزد برخلاف روال گذشته باید “سبد حداقل معیشت خانوار” باشد.»

نمایندگان کارگران اسفند ماه سال پیش با استناد به داده‌های نهادهایی چون مرکز آمار ایران، بانک مرکزی، انستیتو تغذیه و معاونت بهبود تغذیه وزارت بهداشت، حداقل هزینه تامین مایحتاج مورد نیاز یک خانواده کارگری را بین دو و نیم تا سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برآورد کرده بودند.

خدایی با بیان این که سبد معیشت در سال گذشته دو میلیون و ۴۸۹ هزار تومان تعیین شد افزود: «ما نمایندگان کارگران خطاب به دولت و نمایندگان کارفرمایی اعلام آمادگی کردیم که حاضریم با یک فرمول‌بندی دقیق، شکاف یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی (دریافتی حداقلی فعلی) با نرخ سبد معیشت حداقل خانوار را پر کنیم.»
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.