تایید بازداشت یک ایرانی دو تابعیتی دیگر بعد از ورود به ایران

چهارشنبه, 18ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن

برخی منابع حقوق بشری از یک ایرانی دو تابعیتی دیگر نام برده اند که از ۱۴ ماه پیش، در بدو ورود به تهران بازداشت شد و خبر بازداشت او تازه توسط خانواده در اختیار رسانه ها قرار گرفته است.

سایت «کمپین حقوق بشر ایران» خبر داد محمدرضا هاشمی نبی ۵۰ ساله ایرانی مقیم بریتانیا بعد از ۱۳ سال برای دیدن پدر بیمارش به ایران بازگشت اما در فرودگاه بازداشت شد.

«آمنه حیدری» مادر آقای هاشمی نبی تایید کرده که او در سوم دیماه سال گذشته پس از ورود به ایران به همراه، توسط سپاه پاسداران بازداشت شد و از آن زمان در زندان اوین نگهداری می شود.

مادر این ایرانی دو تابعیتی گفته قاضی پرونده فرزندش ابوالقاسم صلواتی است. این قاضی به صدور احکام سنگین برای فعالان سیاسی و مدنی شهرت دارد.

خانم حیدری با بیان اینکه فرزندش از «جانبازان دوران جنگ عراق و ایران است»، گفته او برای دیدن پدرش به کشور بازگشت اما بازداشت شد و دو ماه بعد پدرش به خاطر بیماری سرطان درگذشت.

خانواده وی می گویند او به اقدام علیه امنیت ملی از طرق همکاری با گروه یا جمعیت‌های خارج کشور است. مادر آقای هاشمی نبی می گوید این اتهام را تکذیب می کند.

حکومت جمهوری اسلامی ایران به بازداشت ایرانیان دو تابعیتی شهرت دارد و با توجه به سابقه، برخی می گویند حکومت ایران از این زندانیان برای معامله و فشار به کشورهای غربی استفاده می کند. در سال ۹۴ زمانی دست کم پنج آمریکایی ایرانی تبار از زندان آزاد شدند که دولت اوباما پذیرفت میلیونها دلار از دارایی های بلوکه شدن ایران را به جمهوری اسلامی پس بدهد.

در حال حاضر نازنین زاغری رتکلیف و کمال فروغی دو شهروند بریتانیایی ایرانی تبار هستند.

خانم زاغری از کارکنان بنیاد خیریه تامسون رویترز است که در فروردین ۱۳۹۵ ، هنگام بازگشت به بریتانیا به همراه دختر خردسالش، پس از گذراندن تعطیلات و دیدار با خانواده اش در فرودگاه تهران بازداشت شد. نازنین زاغری به اتهام براندازی نرم به پنج سال زندان محکوم شد.

کمال فروغی، ۷۸ ساله، شهروند ایرانی- انگلیسی تبار و مهندس عمران در تاریخ ۱۵ اردبیهشت ۱۳۹۰ از سوی ماموران سپاه پاسداران در آپارتمان محل سکونتش در تهران بازداشت شد و به مدت ۱۸ ماه در سلول انفرادی بند دو- الف سپاه پاسداران در زندان اوین بود. پس از‌ آن او به بند ۳۵۰ این زندان منتقل شد و تاکنون در آن‌جا به سر می‌برد. آقای فروغی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام «جاسوسی» به هفت سال حبس محکوم شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.