دهمین روز اعتصاب غذای نادر افشاری و بی‌خبری از فعالان مدنی بازداشت شده در ۱۲ بهمن

چهارشنبه, 25ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن

بعد از گذشت دوهفته از بازداشت ۷ فعال مدنی از جمله سعید اقبالی، سعید سیفی جهان، بهنام موسیوند، محمود معصومی، داریوش زندی، شیما بابایی و نادر افشاری، اکثر آنها کماکان از حق تماس تلفنی، ملاقات با خانواده و دسترسی به وکیل محروم‌اند. در این بین نادر افشاری وارد دهمین روز اعتصاب غذای خود در بند ۲۰۹ زندان اوین شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۱۲ بهمن‌ماه سال جاری دست‌کم ۷ تن از فعالین مدنی طی یک عملیات سراسری در نقاط مختلف ایران توسط نیرو های امنیتی بازداشت شدند، علی‌رغم گذشت دو هفته برخی از بازداشت‌شدگان کماکان از حق تماس تلفنی، ملاقات و دسترسی به وکیل محروم‌اند.

از وضعیت بهنام موسیوند، فعال مدنی همچنان هیچ اطلاعی در دسترس نیست، این کنشگر مدنی از ناراحتی قلبی رنج می‌برد و همراه نداشتن داروهای قلب‌اش موجب نگرانی خانواده و نزدیکان وی شده است.
پدر آقای موسیوند در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی گفت: “روز ۱۲ بهمن وقتی به خانه مراجعه کردم با حضور ۸ تن از ماموران امنیتی که خانه‌ام را تفتیش کرده و همسرم که غش کرده و بر زمین افتاده بود مواجه شدم. آقای موسیوند تاکید می‌کنند ماموران خود را نیروی وزارت اطلاعات معرفی کرده بودند”.

پدر آقای موسیوند تاکید می‌کند که از روز اول بازداشت فرزندش تاکنون اطلاعی از وی ندارد و تلاش‌هایش برای یافتن خبری از سرنوشت او بی‌نتیجه بوده است.
از سوی دیگر با گذشت ده روز از اعتصاب غذای نادر افشاری، همچنان خبری از وی نیز در دست نیست.

علی‎رغم بی‌اطلاعی عمده خانواده ها از سرنوشت فرزندان خود، یکی از نزدیکان نادر افشاری به هرانا گفت: “روز ۱۲ بهمن‌، ۴ تن از مامورین وزارت اطلاعات با حضور در منزل نادر اقدام به بازداشت وی کردند و همچنین خانه ایشان را نیز تفتیش و بازرسی نمودند”.
این منبع در ادامه گفت: “خانواده نادر پس از تلاش بسیار برای ملاقات با فرزندشان سرانجام موفق شدند روز پنچ‌شنبه در حضور ماموران با ایشان ملاقات کنند و در آنجا متوجه شدند که فرزندشان از روز ۱۶ بهمن اقدام به اعتصاب غذا کرده است”.

نادر افشاری که به گفته نزدیکانش، بدون ذکر مصداق به اقدام علیه امنیت ملی متهم است، از روز ۱۶ بهمن ماه در اعتراض به بازداشت خود اقدام به اعتصاب غذای اعتراضی کرده است. وی در حال حاضر پس از دوهفته بازداشت و ده روز اعتصاب غذا در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت نظارت وزارت اطلاعات نگهداری می شود.
لازم به اشاره است که در تاریخ ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۶، علاوه بر آقای نادر افشاری شش تن دیگر از فعالین مدنی از جمله سعید اقبالی، سعید سیفی جهان، بهنام موسیوند، محمود معصومی، داریوش زندی و همسرش شیما بابایی طی عملیات سراسری در نقاط مختلف ایران توسط نیرو های امنیتی وابسته به وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

همزمان با نزدیکان آقای نادری، خانواده آقای معصومی نیز در مورد آخرین وضعیت وی به گزارشگر هرانا گفتند: “علی‎رغم پیگیری های مستمر ما کماکان از وضعیت محمود بی خبر هستیم و در نگرانی از سرنوشتش به سر می‌بریم”.
همچنین از وضعیت داریوش زندی و همسرش شیما بابایی نیز اطلاع دقیقی در دست نیست. این زوج زندانی پس از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده اند.
در مورد سعید اقبالی و سعید سیفی جهان نیز یک منبع مطلع در روزهای اخیر به هرانا گفت: “برای آقایان اقبالی و سیفی جهان به ترتیب ۲ و ۱ ماه قرار بازداشت تعیین شده است، آقای اقبالی در تنها تماس تلفنی که با خانواده اش داشته گفته است به تبلیغ علیه نظام متهم است. هر دو فعال مدنی مورد اشاره در حال حاضر در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می بردند”.

از دلایل و جزییات بازداشت هماهنگ این فعالان مدنی کماکان اطلاعی در دست نیست. با این‌حال می‌توان در نظر گرفت نیروهای امنیتی یک عملیات هماهنگ و سراسری که زنجیره‌ای از فعالان مدنی در اقصی‌نقاط کشور در بر می‌گیرد را رهبری کردند.
با توجه به محل نگهداری این افراد به نظر می‌آید وزارت اطلاعات متولی بازداشت این فعالان است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.