حمزه درویش؛ نگهداری در سلول انفرادی به دلیل وخامت وضعیت روحی

جمعه, 4ام اسفند, 1396
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – حمزه درویش زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که از مشکلات روحی و روانی شدید رنج می‌برد پس از تحمل آزار و اذیت فراوان از مدتی پیش به سلول انفرادی منتقل شده است. مسئولان زندان به دلیل وخامت وضعیت روحی این زندان و به جای اعزام او به مراکز درمانی تصمیم گرفته اند او را در سلول نگهدارند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمزه درویش زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که از دو ماه پیش طی به هدف بهره مندی از امکانات ارتباطی به درخواست خود از سالن زندانیان اهل سنت زندان رجایی شهر به سالن ۱۰ اندرزگاه ۴ منتقل شده بود، طی دو ماه گذشته بارها مورد ضرب و شتم ماموران زندان قرار گرفته است.

نزدیکان آقای درویش به هرانا اطلاع دادند این زندانی از تاریخ ۲۲ بهمن‌ماه سال جاری مدت ۹ روز در مرکز روان‌درمانی بیمارستان رازی بستری بوده و از ۳۰ بهمن نیز پس از بازگشت به زندان، به سلول انفرادی در اندرزگاه ۵ منتقل شد.

به نظر می رسد مسئولان زندان به جای اعزام این زندانی بیمار به مراکز درمانی و اقدام جدی برای رسیدگی به وضعیت پزشکی او تصمیم گرفته اند با نگهداری او در سلول انفرادی و بدور از سایر زندانیان صورت مسئله بیماری روانی او را حل کنند.

منبع نزدیک به حمزه درویش در گفتگو با هرانا وضعیت این زندانی را بدین صورت تشریح کرد: “حمزه بیش از دو ماه پیش در پی درخواست خود برای پیگیری بهتر مطالباتی که داشت، از سالن زندانیان اهل سنت زندان رجایی شهر به سالن ۱۰ اندرزگاه ۴ که محل نگهداری زندانیان سیاسی است منتقل شد. وی معتقد بود که طی روند رسیدگی به پرونده به او ظلم شده و با درخواست اعاده دادرسی و برخورداری از حق داشتن وکیل، دفاع از خود و ارائه مدارک محکمه‌پسند از طرف کارشناس پرونده می‌تواند بهتر از خود دفاع کند. دادگاه آقای درویش کاملاً صوری بوده و بدون برخورداری از هرگونه چارچوب حقوقی و قضایی در دادگاهی فرمایشی برگزار شده و وی را به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم کرده است و این‌ها عواملی است که آقای درویش را در خطر افسردگی شدید روحی و روانی روبرو کرده است.”

پیشتر منبع دیگری به گزارشگر هرانا گفته بود: “حمزه از نظر خانواده که او را دیده اند و می شناسند عملا بیماری جدی روانی دارد. جای او اساسا در زندان نیست بلکه باید هر چه سریعتر به یک مرکز درمانی جهت درمان منتقل شود”.

حمزه درویش، زندانی ۲۴ ساله اهل تالش مدعی است در سال ۹۳ نیروهای داعش با فریب، او را به ترکیه کشانده و سپس به سوریه منتقل کرده‌اند. مدتی را در زندان داعش بوده و سپس به ایران فرار کرده و خود را به نیروهای امنیتی معرفی کرده است و حتی این شانس را داشته که با قید ضمانت آزاد باشد و به شغل پرورش بلدرچین مشغول شود. وی مدتی پیش به‌صورت غیرمنتظره بازداشت شد.

این خبرگزاری پیش‌تر نیز گزارش کرده بود حمزه درویش زندانی جوانی است که از مشکلات جدی روحی و روانی در رنج است. آقای درویش ماه‌ها قبل و پیش از اینکه وضعیت روحی او آن‌قدر نامناسب شود که امکان نگارش منظم را از دست بدهد نامه‌ای خطاب به افکار عمومی نوشت و در آن به شرح سرگذشت خود پرداخت و از نهادهای مدافع حقوق بشر، طلب استمداد کرد.

لازم به یادآوری است هرانا، پیش‌تر در مهرماه سال جاری نیز از اعزام اورژانسی وی به بیمارستان گزارشی منتشر کرده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.