همراهی زهرا رهنورد و زنان مستندساز با «دختران انقلاب» و اعتراض به اعمال خشونت‌ علیه آنان

چهارشنبه, 9ام اسفند, 1396
اندازه قلم متن

با ادامه اعتراضات علنی زنان ایرانی به حجاب اجباری، حمایت چهره‌های سیاسی و اجتماعی از این حرکت نیز روز به روز گسترده‌تر می‌شود. علاوه بر زهرا رهنورد، فعال سیاسی که از زندان خانگی با کشیدن طرحی مخالفتش با حجاب اجباری را اعلام کرد بیش از شصت زن مستندساز نیز روز هفتم اسفند با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به روسای قوا و نمایندگان مجلس، از رفتارهای خشونت‌آمیز با این معترضان را محکوم کردند.

زهرا رهنورد، فعال سیاسی و نقاش که از زمستان ۱۳۸۹ به اتفاق همسرش میرحسین موسوی در حصر خانگی به سر می‌برد، روز ششم اسفند با کشیدن طرحی الهام گرفته از خشونت پلیس با یکی از معترضان، نوشته است با حجاب اجباری مخالف است.

آخرین زن معترض به حجاب اجباری مریم شریعتمداری توسط یک مامور نیروی انتظامی از روی سکویی حدودا دو متری به پایین پرتاب شد و این خشونت بی‌رحمانه منجر به شکستن پای این دانشجوی ۳۲ ساله شد.

تصاویر و ویدئوهای خشونت فیزیکی و کلامی پلیس با این اعتراض مسالمت‌آمیز با خشم گسترده افکار عمومی در ایران روبرو شد. علاوه بر کسانی که به طور فردی این خشونت را محکوم کردند، شصت و هشت زن مستندساز نیز با انتشار نامه‌ای جمعی خشم خود را از واکنش پلیس به اعتراضات مسالمت‌آمیز زنان نشان دادند و از مقامات ایرانی خواستند تاب مخالفت‌های مدنی و صلح‌طلبانه را داشته باشند. (اسامی این مستندسازان زن در انتهای این گزارش آمده است.)

۶۸ زن مستندساز که نام تعدادی از کارگردانان و هنرپیشه‌های معروف سینمای ایران نیز در میان آنان به چشم می‌خورد با اشاره به خشونت نیروی انتظامی در بخشی از نامه نوشته‌اند: «مجریان شما در برابر دیدگان شهروندان، دختران خیابان انقلاب را از سکوهایی که برای اعتراض مسالمت‌آمیزشان انتخاب کرده‌اند، به پایین پرت می‌کنند و دست و پایشان را می‌شکنند، و حتی می‌شنویم در خفا و بازداشت آنان را کتک می‌زنند.»

زنان مستندساز ایرانی اعلام کردند «به شدت» از رفتارهای خشونت‌آمیزِ اِعمال‌شده بر زنانی که به شکلی مسالمت‌آمیز خواهان حجاب اختیاری و حق انتخاب پوشش هستند، خشمگین و آزرده‌خاطر شده‌اند چرا که قانون و شرع به مجریان و ضابطان آن مجوز نداده است تا با زنانی که بدون هرگونه خشونت، به حجاب اجباری که آن را ناعادلانه می‌دانند و معترض هستند، با ضرب و شتم، توهین و انتساب افتراهای ناروا برخورد کنند.

بیش از شصت مستندساز ایرانی با این استدلال که بسیاری از علمای مذهبی پوشاندن اجباری موی سر را مغایر اسلام می‌دانند خواستار پایان دادن به خشونت علیه اعتراضات آرام زنان شدند: «شما متعهد به اجرا و نظارت بر حُسن اجرای قانون هستید. اما آن‌چه اکنون شاهد آن هستیم برخورد خشن و غیرانسانیِ مأموران و ضابطان قانون با شهروندان معترض است.

مریم شریعتمداری پس از بازداشت و یک عمل جراحی به زندان قرچک ورامین منتقل شده است. به گفته منابع کمپین مریم شریعتمداری با توجه به وضعیت جسمانی‌ و عمل جراحی نیازمند مراقبت پزشکی فوری است اما مسوولان زندان از او دریغ می کنند. دوشنبه ۷ اسفند ماه، ژیلا بنی‌یعقوب روزنامه‌نگار در تهران مطلع به وضعیت مریم شریعتمداری نوشت:‌ «مادرمریم شریعتمداری امروز موفق شد با او در زندان قرچک ملاقات کند.مریم از نظر جسمی خیلی ضعیف شده، هم به خاطر آسیب دیدگی پا و هم به خاطر مصرف آنتی بیویتک های قوی.با این همه سعی کرده اوضاعش را بهتر از آنچه هست نشان و مادرش را دلداری دهد.» او اضافه کرده‌ است: «مسئولان زندان قرچک امروز صبح بقیه داروهای موردنیاز مریم را در اختیارش قرار داده اند.با توجه به آسیب دیدگی اش تختش نیز از طبقه دوم به اول منتقل شده…مریم به مادرش گفته با زندان و شرایطش مشکلی ندارم.»

ژیلا بنی‌یعقوب در خصوص وضعیت خانم شریعتمداری در زندان نوشته است: «امروز در سالنی که مریم در آن نگه داری می شود طبقه اول تختی خالی شده بود و تصور می شد که این تخت در اختیارش قرار خواهد گرفت اما این اتفاق نیفتاد و همچنان مریم با پای مصدومش مجبور است از طبقه دوم تخت استفاده کند و فشار و درد زیادی هم به پای تازه جراحی شده اش وارد می شود.»

نسرین ستوده، وکیل شاپرک شجری‌زاده، یکی دیگر از معترضان به حجاب اجباری نیز اعلام کرد او در بازداشتگاه شدیدا مورد ضرب و شتم و شکنجه واقع شده است.

در زمانی که وجوب پوشش موی سر مورد اجماع علمای دین نیست و بسیاری از آن‌ها اجبار در این امر را مغایر با دستوراتِ اسلام می‌دانند، این‌گونه رفتارهای خشونت‌آمیز و غیرمدنی در برابر اعتراض مسالمت‌آمیز و صلح‌طلبانۀ دختران خیابان انقلاب، قبل از هر چیز اعتبار شما را در صحنه‌های داخلی و بین‌المللی زیر سؤال خواهد برد.

زنان مستندساز ایرانی نوشته‌اند از مقامات حکومتی انتظار دارند به زنانی که همواره با مشارکت در همۀ امور اجتماعی برای آبادانی ایران کوشیده‌اند، احترام بگذارند.

اسامی زنان مستندساز امضاکنندگان نامه در اعترض به اعمال خشونت علیه زنان معترض در خیابان‌ها
آزاده آریامنش، سپیده ابطحی، مینا اکبری، سلمه اربابون، نگین احمدی، فاطمه احمدی، سونیا اسماعیلی، مهناز افضلی، پگاه آهنگرانی، شیرین برق‌نورد، تهمینه بهرام علیان، سوسن بیانی، آزاده بیزارگیتی، فرشته پرنیان، سعیده پوستی، زینب تبریزی، روناک جعفری، فرناز جورابچیان، الهام حسین‌زاده، سمیه حق‌نگهدار، فاطیما حیدری، لیلی خاتمی، افروز خانبلوکی، فیروزه خسروانی، لیلا خوانساری، فاطمه ذوالفقاری، سمانه راد، فریبا رستمی، سامره رضایی، ناهید رضایی، آزادی رضاییان مقدم، مرجان ریاحی، افسانه سالاری، رضوان سرمد، سحر سلحشور، آزاده سلیمیان، مریم شاپوریان، نیلوفر شاندیز، فرحناز شریفی، پویان شعله‌ور، فریده صارمی، مژگان صیادی، فائزه عزیزخانی، عطیه عطارزاده، سروناز علم‌بیگی، مریم فیروزی، گلبو فیوضی، مینا کشاورز، محدثه گلچین عارفی، نسیم مرعشی، نگار مسعودی، زهرا مشتاق، سحر مصیبی، عالیه مطلب‌زاده، مهناز محمدی، مریم محمدی، سونا مقدم، میترا منصوری، همیلا مؤید، فاطمه موسوی، آزاده موسوی، نسیم نجفی، اعظم نجفیان، رایا نصیری، لیلا نقدی پری، میدیا واثقی، عاطفه یارمحمدی، هانیه یوسفیان


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.