رسول خادم خطاب به مقامات مسئول: قهرمانان ملی را سپر بلای خود نکنید

شنبه, 12ام اسفند, 1396
اندازه قلم متن

رسول خادم

رسول خادم به مقام‌های جمهوری اسلامی گفته است که اگر قرار به باختن است، «با هم ببازیم».

در ادامه جنجال بر سر جلوگیری از مسابقه ورزشکاران ایرانی با اسرائیلی که با استعفای رئیس فدراسیون کشتی آغاز شد، رسول خادم در بیانیه دوم که روز شنبه ۱۲ اسفند منتشر شد سیاستمداران را متهم کرد که قهرمانان ملی را «سپر بلای خود» قرار می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای خادم در این بیانیه مقامات سیاسی جمهوری اسلامی را به «بی‌تفاوتی نسبت به جایگاه قهرمانان ملی» و دروغگویی متهم کرده و گفته است جوایز و افتخاراتی که ورزشکاران کسب می‌کنند «برای رجال مسئول یک نوع سرگرمی اجتماعی است».

رئیس مستعفی فدراسیون کشتی ایران روز هفتم اسفند در مصاحبه‌ای از مراجع سیاسی جمهوری اسلامی خواست تا خود مواضع کشور درباره رویارویی ورزشکاران ایرانی با رقبای اسرائیلی را به اطلاع کمیته بین‌المللی المپیک برسانند و «پای آن» بایستند.

او دو روز بعد با اعلام این که «نمی‌توانم به کشتی دروغ بگویم تا بمانم» از سمت خود استعفاء کرد، اقدامی که واکنش حمایتی روسای هیات‌های استانی کشتی را به دنبال داشت که روز ۱۰ اسفند در حمایت از او دسته‌جمعی استعفای خود را اعلام کردند.

ایران و اسرائیل از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ با هم رابطه خصمانه‌ای دارند و مقام‌های جمهوری اسلامی همواره از نابودی این کشور سخن می‌گویند. اسرائیل نیز ایران را تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه و جهان می‌داند.

در حالی که تعلیق ایران از حضور در رقابت‌های جهانی کشتی به دلیل سیاست تهران مبنی بر خودداری از رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی به تهدیدی جدی تبدیل شده، محمد محمدی بریمانلو، جودوکار ایران، روز چهارم اسفند در مسابقات بین‌المللی جودوی آلمان، برای جلوگیری از مسابقه‌ دادن با حریف اسرائیلی، از این رقابت‌ها انصراف داد.

پیش از او، فدراسیون جهانی کشتی علیرضا کریمی را به دلیل باخت اجباری شش ماه تعلیق، و مربی او را به دو سال محرومیت از حضور در رقابت‌های بین‌المللی محکوم کرده بود.

حال در ادامه این اعتراضات که هنوز واکنشی از سوی دولت حسن روحانی یا شورای عالی امنیت ملی به خود ندیده، رسول خادم در بیانیه‌ای تازه و تندتر با اشاره به اظهار نظر «مقامات محترم وابسته به نهادهای سیاسی و بعضا نظامی» چنین نوشته است: «یا واقعاً متوجه موضوع نمی‌شوند و یا خود را به ندانستن می‌زنند».

او در ادامه می‌گوید: «تمام سخن من به عزیزانی که نام “رژیم صهیونیستی” آنها را به یاد خط قرمز نظام سیاسی می‌اندازد این است که، اگر به آنچه می‌گویید به عنوان یک اصل… اعتقاد دارید، به… سردار قاسم سلیمانی [فرمانده نیروی قدس سپاه] تاسی نمایید، سلاح بردارید و پیشاپیش ورزشکاران ملی‌پوش حرکت کنید. نه این که قهرمانان ملی را سپر بلای خود قرار دهید».

گفته آقای خادم می‌تواند پاسخی باشد به اظهار نظر رئیس سازمان بسیج که از موضع رئیس فدراسیون کشتی شدیدا انتقاد کرده بود.

غلامحسین غیب‌پرور، رئیس بسیج، بدون نام بردن از خادم گفته بود: «خواهش من این است که موضوع رژیم اشغالگر را به عنوان ابراز سلیقه شخصی از تریبون‌های رسمی مطرح نکنیم؛ این خطای بزرگی است… این که فردی، حتی مقام مسئول از سر هیجان و التهاب بیاید و از تریبون رسمی کشور حرفی را بزند درست نیست».

آقای خادم که خود کشتی‌گیر بنام و صاحب مدالی است در ادامه بیانیه خود در حمایت از ورزشکاران و به‌ویژه کشتی‌گیران ایران می‌گوید: «ما قهرمان ملی را منفعلانه و مظلومانه جلو می‌فرستیم، بدون هیچ حمایت دیپلماتیکی. بعد مجبور می‌شویم بر خلاف ادعای‌مان از ورزشکار بخواهیم پیش از مواجهه با رژیم صهیونیستی، ببازد و یا مریض شود».

رسول خادم با یادآوری این که از تیرماه تا مهرماه سال آینده، ۱۳۹۷، ایران هشت مسابقه جهانی در رشته کشتی خواهد داشت، هشدار داده است که «دیگر بازی زودتر بباز یا مریض شو جواب نمی‌دهد» و خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفته که «شما هم باید به میدان بیایید و اگر قرار به باختن است، “با هم ببازیم…”».

جمهوری اسلامی از سال ۱۹۸۳ از مواجهه ورزشکاران ایرانی با همتایان اسرائیلی خود جلوگیری می‌کند. اما قانون تصویب شده‌ای در این زمینه وجود ندارد.

رئیس اتحادیه جهانی کشتی هفته گذشته هشدار داده بود جریمه‌ای که برای علیرضا کریمی و مربی‌اش در نظر گرفته شده جریمه سبکی بوده، اما در صورت تکرار، عواقب سنگینی برای ورزش ایران خواهد داشت.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.