زیباکلام به خاطر سخنانش در گفت‌وگو با دویچه‌وله محاکمه شد

سه شنبه, 22ام اسفند, 1396
اندازه قلم متن

صادق زیباکلام به خاطر سخنانش در مصاحبه‌ای با دویچه وله فارسی و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” محاکمه شد. این استاد علوم سیاسی در دفاع از خود گفته است: نفس اتهام “تبلیغ علیه نظام” ابزاری برای مجازات منتقدین است.

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی، به خاطر سخنانش در مصاحبه‌ای با دویچه وله فارسی و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام محاکمه شد
صادق زیباکلام، تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه، بامداد دوشنبه (۲۱ اسفند/ ۱۲ مارس) به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” با مصداق مصاحبه با بخش فارسی دویچه وله و “تلاش برای زیر سؤال بردن نظام جمهوری اسلامی” محاکمه شد.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه ایران، از قول “یک منبع آگاه قضایی” از محاکمه آقای زیباکلام خبر داد و گفت: «نامبرده صبح امروز با حضور در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام با مصداق مصاحبه با سایت‌های بیگانه و تلاش برای زیر سوال بردن نظام جمهوری اسلامی محاکمه و از خود دفاع کرد.»

این استاد علوم سیاسی پیش‌تر از احضار خود به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران خبر داده بود.

صادق زیباکلام به خاطر مصاحبه‌ای با بخش فارسی دویچه وله در روز ۱۱ دی‌ماه سال جاری (۱۳۹۶)، یعنی ۴ روز پس از آغاز اعتراض‌های خیابانی اخیر در ایران، در برابر دادگاه قرار گرفته است.

زیباکلام در این مصاحبه با اشاره به “خواست‌ها و مطالبات انباشته‌شده از سال‌های گذشته” به عنوان عامل اصلی اعتراضات سراسری در ایران و سرخوردگی معترضان از “مجموعه ساختار نظام”، از جمله گفته بود، چنانچه در ایران رفراندومی بر سر تعیین نوع حکومت برگزار شود، بیش از ۷۰ درصد مردم به جمهوری اسلامی “نه” خواهند گفت و «این را خود مسئولان جمهوری اسلامی هم می‌دانند.»

اتهامی برای “مجازات منتقدین”

این استاد دانشگاه در دفاعیات خود در دادگاه که متن آن زیر عنوان “لایحه دفاعیه متهم غیرنظامی صادق زیباکلام فرزند محمدباقر” در کانال تلگرام او منتشر شده، در برابر دادگاه خطاب به قاضی صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، از جمله گفته است: «نفس اتهام “تبلیغ علیه نظام” بیش از آنکه اتهام و جرمی واقعی باشد، بیشتر ابزاری هست برای مجازات منتقدین و جلوگیری از ابراز عقایدی که مغایر با تفکرات نظام هستند. والا آخرین باری که در هند، ژاپن یا آفریقای جنوبی احدی از شهروندان آنان به اتهام “تبلیغ یا نشر اکاذیب علیه نظام” محاکمه شدند کی بوده است؟ در هر جامعه‌ای که قانون حاکم بوده و شهروندانش از آزادی بیان برخوردار باشند، اتهاماتی بنام “تبلیغ” یا “نشر اکاذیب علیه نظام” بلاموضوع می‌شوند. معنای واقعی اتهام “تبلیغ علیه نظام”، یعنی بیان اندیشه‌ای مغایر با دیدگاه نظام. نگاهی به کیفرخواست اینجانب بهترین گواه این مدعاست که جرم واقعی بنده همراهی نکردن با برخی از آراء و اندیشه‌های نظام است.»

اعتراض سرخوردگان از “مجموعه ساختار نظام” • گفت‌وگو با صادق زیباکلام
صادق زیباکلام سپس به مصاحبه‌اش با بخش فارسی دویچه وله، به عنوان “مصداق فعالیت تبلیغی علیه نظام” پرداخته و گفته است: «در جریان ناآرامی‌های دی‌ماه بنده با “رادیو آلمان” مصاحبه‌ای انجام دادم. امهات آنچه در آن مصاحبه گفته‌ام همان‌هایی بوده که بسیاری از مسئولین از جمله وزیر محترم کشور دیروز گفته‌اند: ازجمله اینکه تظاهرکنندگان علی‌الاغلب دهه هفتادی، بیکار، سرخورده، ناراضی و خشمگین بوده‌اند؛ شعارهایشان خیلی تندتر از شعارهای معترضین سال ۸۸ بوده؛ بغضشان نسبت به دولت روحانی و اصلاح‌طلبان اگر بیشتر از اصولگرایان نبود، کمتر از آن‌ها هم نبود. گفته‌ام اگر همه‌پرسی صورت بگیرد، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، صرفاً یک‌سوم رأی‌دهندگان به جمهوری اسلامی رأی خواهند داد». (فایل صوتی مصاحبه دویچه وله فارسی با صادق زیباکلام ضمیمه این گزارش است).

“کدام جرم؟”

زیباکلام سپس خطاب به قاضی صلواتی افزوده است: «فرض بگیریم همه آنچه بنده در آن مصاحبه گفته بودم یکسره خطا بوده باشد: ناآرامی‌ها را عوامل نفوذی آمریکا، اسرائیل و انگلستان به راه انداخته بودند؛ درصد بالایی از مردم طرفدار نظام و سیاست‌های آن هستند و صرفاً مشتی فریب‌خورده و مزدور علیه نظام تظاهرات می‌کنند؛ فرض بگیریم من اشتباه می‌کنم و اگر همه‌پرسی صورت بگیرد، درست مثل ابتدای انقلاب، ۵ / ۹۸ درصد مجددا رأی به جمهوری اسلامی بدهند و من تعمدا به رادیو آلمان به‌منظور “فریب مردم” دروغ گفته باشم. حتی با پذیرش چنین فرضی، بنده مرتکب کدام “جرم” شده‌ام که می‌بایستی محاکمه شوم؟ کدام قانون را نقض کرده‌ام و حقوق چه کسی را پایمال کرده‌ام که می‌بایستی مجازات شوم؟ به چه کسی ضرر و زیان زده‌ام که می‌بایستی به‌واسطه آن مجازات شوم؟».

این استاد علوم سیاسی در نهایت گفته است: «اگر صادق زیباکلام و صادق زیباکلام‌ها مهملی بگویند و ۸۰ میلیون آن را باور کنند، چه کسی مقصراست: آن ۸۰ میلیون یا صادق زیباکلام؟».

صادق زیباکلام مهرماه گذشته نیز به دلیل اظهاراتش‌در گفت‌وگو با دویچه‌وله فارسی درباره “استقلال قوه قضائیه ایران” در برابر دادگاه قرار گرفته بود. اتهام زیباکلام که به خاطر آن در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری کارکنان دولت محاکمه شد، “توهین به قوه قضائیه، متهم کردن این قوه به عدم استقلال و سیاسی‌کاری، تشویش افکارعمومی و تبلیغ علیه نظام” عنوان شده بود.

زیباکلام اخیرا گفته بود که با تصمیم رئیس دانشگاه آزاد، از دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه اخراج شده است. او این اقدام را “تسویه حسابی سیاسی” دانسته و اعلام کرده بود که در اعتراض به این اقدام، به وزارت کار شکایت خواهد کرد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.