خالی‌تر شدن سفره کارگران نسبت به سال‌های قبل

پنجشنبه, 24ام اسفند, 1396
اندازه قلم متن

رئیس هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان سمنان مطرح کرد؛

برهانی گفت: نماینده دولت در کنار نماینده کارفرما در جلسات شورای عالی کار با همکاری هم باید دستمزد موردنظر جامعه کارگری را منطبق با تورم واقعی و سبد معیشت کالا را تعیین و بپردازند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رقم سبد معیشت کارگران روز ۲۲ اسفند تعیین شد. بر این مبنا هزینه سبد معیشت در یک خانوار ۳/۳ نفری، ۲ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است اما در رقم مزد می‌توان انتظار داشت همچنان اختلاف فاحشی بین نرخ دستمزد احتمالی و سبد معیشت کارگران وجود داشته باشد و این عقب‌ماندگی بین نرخ دستمزد کارگران و سبد معیشت آنها چیزی بیش از ۲ برابر باشد. سال گذشته برای اولین بار سبد معیشت کارگران به‌صورت عدد بیان شد. این فاصله بین خرج زندگی معمولی (در قالب سبد معیشت) و دستمزد کارگران، مبنایی برای مقایسه سطح زندگی کارگران درنظر گرفته شد.البته این اعلام سبد معیشت فقط جنبه مقایسه‌ای داشته و ملاک اصلی کارگران، دستمزد تعیین شده در شورای عالی کار است نه تعیین سبد معیشت.

علیرضا برهانی (رئیس هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان سمنان) در رابطه با موضوع تعیین نرخ دستمزد اعلام کرد: موضع ما درباره نرخ تعیین دستمزد در کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار در سراسر کشور از قبل تعیین و هماهنگ شده است. در بحث تعیین دستمزد، ما به اعلام نرخ تورم تک رقمی توسط دولت اعلام شد، معترض هستیم. از طرف دیگر به بحث سبد هزینه اقلام مصرفی خانوار ۴ نفره کارگری که در ماده ۴۱ قانون کار آمده است و اقلامی که دولت برای محاسبه آن مطرح می‌کند نیز معترضیم. در تعیین دستمزد کارگران، همه اقلامی را که مدنظر خانواده کارگری که به‌صورت سبد معیشت عنوان می‌شود، درصد واقعی آن را نشان نمی‌دهد و آن چیزی که خانواده کارگری در واقعیت با آن مواجه هست، خالی‌تر شدن سفره کارگر نسبت به سال‌های قبل است. انتظار ما از شورای عالی کار این است که تعیین نرخ دستمزد کارگران را باتوجه به ارقام واقعی که در دو بند ماده ۴۱ قانونِ کار گنجانده شده است، محاسبه کند و این فاصله بین نرخ دستمزد و سبد معیشت را پُرکند.

علیرضا برهانی درباره تعیین دستمزد کارگران باتوجه به سبد معیشت کارگران گفت: در تعیین نرخ دستمزد، باتوجه به بند ۱ ماده ۴۱ قانون کار، نرخ تورم واقعی آن چیزی نیست که دولت اعلام می‌کند و بند ۲ همین ماده (سبد معیشت) باید تاثیر بیشتری در تعیین نرخ دستمزد باید داشته باشد. سبد معیشت که باتوجه به نیازهای ضروری جامعه کارگری مطرح می‌شود، در جلسات تعیین دستمزد شورای عالی کار به طور ویژه‌تری نگاه شود. نظر اعضای شورای کارگری استان‌ها نزدیک به مبلغ تعیین شده سبد معیشت کارگران (۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان) برای نرخ دستمزد کارگران می‌باشد.

برهانی در ادامه سهمی برای دولت برای کاهش فاصله میان نرخ دستمزد و سبد معیشت کارگران به عنوان یک کارفرما در نظر گرفت و در این باره گفت: در جلسات شورای عالی کار نظرات کارفرما و دولت بهم نزدیک است، و بر همین مبنا انتظار داریم که این دو به کمک فاصله ایجاد شده بین مزد و سبد معشیت کارگران را پُرکنند. با توجه به ماهیت تولیدکنندگی جامعه کارگری، انتظار داریم دولت، محلی از درآمدهای کشور را برای این قشر در نظر بگیرد و باتوجه به عقب افتادگی نرخ دستمزد در سالیان گذشته، از بودجه و سهم درآمدهای عمومی که جامعه کارگری از آن بی‌نصیب است، برای کاهش فاصله ایجاد شده نرخ دستمزد و سبد معیشت کارگران استفاده کند.

رئیس هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان سمنان درباره روند اعلام رقمِ سبد معیشت کارگران از سال قبل بیان داشت: اعلام رقم سبد معیشت کالا که از سال گذشته شروع شده است، اقدام مثبتی است که رخ داد و ما انتظار داشتیم که رقم سبد معیشت کارگران حداقل از چندین سال قبل اعلام می‌شد. با اعلام سبد معیشت کارگران نرخ عقب‌افتادگی دستمزد کارگران بیشتر به چشم می‌آید. انتظار ما این است که در سال آینده، سیاست شورای عالی کار به سمت حذف فاصله ایجاد شده نرخ دستمزد و سبد معیشت کارگران باشد.

وی در پایان به تصویب بند «ز» معترض بود و گفت: جامعه کارگری نسبت تصویب به بند «ز» لایحه بودجه اعتراض دارد. علیرغم اینکه این بند در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به تایید شورای نگهبان رسیده است؛ از دولت، مجلس و شورای نگهبان خواهش می‌کنیم این بند را مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار دهند؛ در غیر این صورت در آینده با مشکلاتی مواجه می‌شویم. تصویب بند «ز» حق‌الناسی است که دولت از کارگر، کارفرما، بیمه شده و بازنشسته گرفته است، درحالیکه هیچ سهمی از نُه بیست و هفتمِ سازمان تامین اجتماعی ندارد. دولت اگر خیلی دلش به حال جامعه کارگری می‌سوزد، بدهی حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند و این قدر جامعه کارگری را مورد بی‌مهری خود قرار ندهند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.