حکم هشت سال و نیم زندان افشین حسین‌پناهی در دادگاه تجدید نظر کردستان تایید شد

چهارشنبه, 8ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن

امجد حسین‌پناهی به کمپین حقوق بشر در ایران گفت دادگاه تجدیدنظر استان کردستان حکم هشت سال و نیم حبس تعزیری برادرش افشین حسین‌پناهی، فعال مدنی کرد را به اتهام برگزاری مراسم نوروز ۱۳۹۶ در کردستان و تبلیغ علیه نظام و به نفع حزب کومله کردستان عینا تایید کرده است.

اوایل تیر ماه سال ۱۳۹۶ چهار تن از اعضای حزب کومله کردستان از سوی سپاه پاسداران محاصره شدند و شلیک ماموران سپاه به کشته شدن سه تن وزخمی شدن و بازداشت یکی دیگر از آنان انجامید. افشین حسین‌پناهی چند روز پس از این درگیری به دلیل نسبت فامیلی با یکی از اعضای بازداشت شده و ظن ارتباط با کومله دستگیر شد و پس از بازجویی در دادگاه نخست به هشت سال و نیم زندان محکوم شد.

امجد حسین‌پناهی به کمپین گفت برادرش افشین صرفا به دلیل فعالیت‌های مدنی قانونی و نسبت فامیلی با یک عضو کومله بازداشت و محکوم شده است: «در محاصره سپاه سه عضو کومله کشته شدند و برادرم حسین‌پناهی گلوله خورد و پس از مجروح شدن بازداشت شد، بعد بازداشت رامین، سپاه برادر دیگرم افشین را به همراه سه نفر دیگر از فامیل به گمان این که ممکن است با این جریان و کومله ارتباط داشته باشند بازداشت کرد، در بازجویی ثابت شد ارتباطی با کومله و این جریان ندارند ولی دادگاه به دلیل فعالیت‌های مدنی قدیمی مثل برگزاری مراسم نوروز سال ۹۶ در کردستان یا تبلیغ به نفع کومله در سال‌های قبل به هشت سال و نیم زندان محکوم کرد و حالا تجدیدنظر هم تایید کرده.»

امجد حسین پناهی به کمپین گفت هر دو برادرش رامین و افشین هم اکنون در زندان سنندج نگهداری می‌شوند. این فعال حقوق بشر درباره پرونده رامین حسین‌پناهی که به اتهام عضویت در حزب کومله در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده نیز گفت پرونده پس از اعتراض، به شعبه ۳۹ دیوان عالی در قم ارسال شده ولی هنوز رسیدگی نشده است.

رامین حسین پناهی ۲۴ ساله، سوم تیر ماه ۱۳۹۶ در حمله نیروهای سپاه پاسداران به یک تیم از اعضا و وابستگان حزب کومله کردستان از ناحیه شکم، کمر و پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بازداشت شد. سه تن دیگر به نام‌های حامد سیف‌پناهی، بهزاد نوری و صباح حسین‌پناهی نیز در این درگیری کشته شدند که هنوز پیکرهای آنان به خانواده تحویل داده نشده است. رامین حسین‌پناهی ابتدای بازداشت در سلول‌های انفرادی اطلاعات سپاه نگهداری می‌شد، پس از مدتی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شد و اکنون در زندان عمومی سنندج به سر می‌برد.

زبیر حسین‌پناهی و احمد امین‌پناه، از دیگر بستگان رامین حسین‌پناهی نیز پس از کشته و زخمی شدن چهار عضو کومله بازداشت شدند و در دادگاه بدوی به ترتیب به شش و پنج سال زندان محکوم شده‌اند. امجد حسین‌پناهی به کمپین گفت سپاه پاسداران اغلب خویشاوندان آنها را پس از این درگیری مورد آزار و اذیت یا بازجویی قرار داده است: «فقط رامین عضو کومله بوده که الان مشخص شده در لحظه درگیری و بازداشت مسلح نبوده وسپاه ناگهانی حمله کرده و بدون ایست و هشدار به آنان شلیک کرده است، ولی تقریبا کل فامیل ما و برادر و خواهر و داماد را از آن زمان یا بازداشت کرده‌اند یا بازجویی و یا تهدید، رامین برادرم حکم اعدام گرفته، افشین برادر دیگرم به هشت سال و نیم محکوم شده، زبیر حسین پناهی پسر عمویم به شش سال و احمد امین پناه دامادمان هم به پنج سال محکوم شده است و همه این‌ها به دلیل عضویت یک نفر در یک حزب سیاسی.»

کومله کردستان ایران، یک حزب مسلح و مخالف حکومت جمهوری اسلامی ایران است که عمدتا در مناطق کردنشین ایران فعالیت می‌کند. این حزب پس از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران با جمهوری اسلامی وارد مبارزه مسلجانه شد. تعداد زیادی از اعضای این حزب و همچنین شهروندانی به اتهام ارتباط با این حزب از سوی جمهوری اسلامی کشته شده و یا به اعدام و زندان‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.