دکتر محمد علی جعفریان بنیان گذار گنجینه تاریخ طبیعی اصفهان درگذشت

دوشنبه, 30ام بهمن, 1391
اندازه قلم متن

dr.jafarian

ایران‌نامه – شاهین سپنتا: دکتر محمد علی جعفریان یکی از استادان برتر دانشگاه اصفهان و از چهره های علمی شناخته شده ایرانی در رشته زمین شناسی ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۱ پس از سکته مغزی درگذشت و پیکر او روز چهارشنبه دوم اسفند ماه ۹۱ در قطعه نام‌آوران آرامستان باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده خواهد شد.

دکتر محمد علی جعفریان، درسال ۱۳۱۳ خورشیدی در محمدیه نایین از شهرستان های استان اصفهان در خانواده‌ای کشاورز دیده به گیتی گشود.

او از پنج سالگی به مدت دو سال به مکتب « ملا میرتقی» رفت و خط و خواندن آموخت. سپس به دبستان محمدیه نایین رفت و تحصیلات ابتدایی را تا کلاس چهارم در آنجا گذراند. پس از آن به همراه عموی خود به شیراز رفت و در دبستان حافظ شیراز، دوران ابتدایی را به پایان رساند. سپس برای ادامه تحصیلات در مقطع راهنمایی به نایین بازگشت.
وی دوره دبیرستان را نیز در نایین گذراند و سپس به دانش‌سرای کشاورزی شیراز رفت و در سال ۱۳۳۲ از این دانشسرای دیپلم کشاورزی گرفت. همچنین به پاس تلاش و موفقیت هایش در درس ها به او اجازه داده شد که رشته علوم طبیعی و شیمی را نیز همزمان بخواند ولی از آنجا که بعد از مدتی این دو رشته از هم جدا شدند، وی رشته علوم طبیعی را که شامل زمین شناسی و زیست شناسی بود، برگزید و در سال ۱۳۳۴ از دبیرستان شاپور شیراز دیپلم تجربی گرفت.

پس از شرکت در در کنکور دانشکده علوم دانشگاه تهران و قبولی در این دانشگاه، به تهران رفت و در سال ۱۳۳۷ خورشیدی موفق به دریافت مدرک کارشناسی علوم طبیعی از دانشگاه تهران شد.

تلاش مداوم او برای آموختن بیشتر و افزایش دانسته هایش موجب شد که به عنوان دانشجوی ممتاز شناخته شود و موفق به کسب امتیاز بورسیه شود، به همین دلیل به صورت دانشجوی مأمور به تحصیل، به فرانسه اعزام شد.

وی در سال ۱۳۵۱، مدرک کارشناسی ارشد زمین شناسی را با گرایش «مجموعه های رسوبی» از دانشگاه «کلود برنارد» فرانسه دریافت نمود و دو سال پس از آن در سال ۱۳۵۳ خورشیدی، دوره دکترای خود را در رشته «بیو استراتیگرافی و فسیل شناسی» در دانشگاه لیون به پایان رساند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.