هشدار امنیتی وزارت خارجه هلند در مورد سفر به ایران

چهارشنبه, 22ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن

بنا بر هشدارها، افرادی در ایران با استفاده از برخی دستگاه‌ها «از فاصله» به محتوای لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه دسترسی پیدا می‌کنند

یک روزنامه هلندی روز دوشنبه، ۲۰ فروردین‌ماه، از هشدار امنیت سایبری وزارت خارجه این کشور به مسافران به چهار کشور از جمله روسیه و ایران خبر داد.

روزنامه فولکس‌کرانت به نقل از چند مقام که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود می‌گوید که این هشدار امنیتی پیشتر در مورد چین صادر شده، اما هم‌اکنون شامل حال سه کشور روسیه و ایران و ترکیه نیز می‌شود.

این روزنامه هیچ منبع رسمی برای گزارش خود ندارد،‌ چرا که دولت هلند «در این باره رسماً و عمومی اظهار نظر نمی‌کند».

هشدار امنیتی برای چین روز چهارشنبه هفته گذشته به طور اختصاصی به اطلاع ۱۶۵ شرکت هلندی رسیده که در قالب هیئتی همراه با نخست وزیر هلند به چین می‌روند.

آن طور که در گزارش فولکس‌کرانت آمده است، کارمندان دولتی که به این سفر می‌روند «تلفن نویی خالی از هر گونه مدارک و اطلاعات ذی‌قیمت گرفته‌اند».

این کارمندان همچنین موظف شده‌اند که «مدارک خیلی مهم را فقط به شکل چاپ‌شده و کاغذی همراه ببرند».

روز دوشنبه نام سه کشور دیگر یعنی روسیه و ایران و ترکیه نیز به این فهرست اضافه شده است.

وزارت خارجه هلند روز دوشنبه در هشدار امنیتی خود به مسافران چهار کشور از جمله چین و ایران توصیه کرد که «لپ‌تاپ و موبایلی همراه ببرند که خالی از اطلاعات حساس باشد».

در این هشدار امنیت سایبری همچنین اشاره شده است که هنگام سفر حتماً افرادی از کشورهای میزبان به محتویات لپ‌تاپ و موبایل مسافران دسترسی خواهند داشت.

در گزارش روزنامه فولکس‌کرانت آمده است که در این کشورها افرادی با استفاده از برخی دستگاه‌ها «از فاصله» به محتوای لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه دسترسی پیدا می‌کنند «و حتی کنترل لپ‌تاپ و موبایل دیگران را به‌دست می‌گیرند.»

با این حال این روزنامه اشاره می‌کند که سه سال پیش که هیئتی دولتی از هلند به روسیه و چین سفر کرد «از این هشدار امنیتی خبری نبود».

همگام با همه‌گیر شدن و محبوبیت وسایل ارتباطی اینترنتی همچون موبایل مسئله جرائم و جنایات رایانه‌ای و سایبری نیز مورد توجه دولت‌ها و سازمان‌ها قرار گرفته است.

در همین زمینه بر میزان هشدارهای امنیتی نیز در چند سال اخیر افزوده شده است.

از جمله در مهرماه سال ۹۶ دولت ایالات متحده در اطلاعیه‌ای عمومی در مورد خطر حملات سایبری به شرکت‌های انرژی از جمله آب و برق و صنعتی هشدار داد.

در اطلاعیه فدرال به هویت و ملیت هکرها یا شخصی یا دولتی بودن آنها اشاره‌ای نشده بود، اما مسئله حمله سایبری به تأسیسات زیربنایی در آمریکا به‌ویژه در یک سال گذشته و از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که دونالد ترامپ پیروزش اعلام شد بسیار مورد توجه بوده است.

در همین زمینه در آغاز سال ۹۵ ایالات متحده علیه هفت ایرانی به اتهام مشارکت در حملات سایبری سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ علیه چند بانک آمریکایی و یک سد در نیویورک اعلام جرم کرد.

در چند سال اخیر هکرهای ایرانی، به‌ویژه هکرهای مرتبط با حکومت، در کنار همتایان چینی و روس خود به عنوان پرکارترین هکرهای دنیا شناخته شده‌اند.

در مقابل ایران خود نیز بارها قربانی هک از خارج کشور بوده است.

از جمله شامگاه جمعه گذشته و پس از چند حمله سایبری، تعدادی از وب‌سایت‌های ایرانی از کار افتادند.

بر اساس آمار اعلام شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۳۵ هزار روتر سوئیچ در ایران مورد حمله سایبری قرار گرفتند و «بیشترین آسیب‌پذیری در شرکت‌های رسپینا، ایزایران و شاتل رخ داده است».

بر اساس وب‌سایت فولکس‌کرانت، رادیوفردا/ ف. دو. / پ. پ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.