وزیر پیشنهادی ترامپ اصلاح برجام را از اولویت‌های خود خواند

جمعه, 24ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن

مایک پمپئو در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت هنوز شواهدی مبنی بر عدم‌پایبندی ایران به برجام مشاهده نکرده است. گزینه پیشنهادی ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا در عین حال اصلاح توافق هسته‌ای را ضروری عنوان کرد.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای وزارت خارجه روز گذشته (پنج‌شنبه ۱۲ آوریل/ ۲۳ فروردین) با اعضای کمیته روابط خارجی سنا ملاقات کرد و به پرسش‌های آنها درباره برنامه‌هایش برای دستگاه دیپلماسی ایالات متحده پاسخ داد.

مایک پمپئو در این نشست گفت اگر نامزدی او برای پست وزارت خارجه تائید شود “اصلاح و تقویت” توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را در اولویت برنامه‌های خود قرار می‌دهد و برای این منظور با متحدان آمریکا رایزنی و همکاری تنگاتنگی خواهد داشت.

رئیس جمهور آمریکا از دوران مبارزات انتخابی در سال ۲۰۱۶ بارها توافق هسته‌ای ۶ قدرت جهانی (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) با ایران را “بدترین توافق تاریخ” خوانده و خواستار اصلاح آن شده است.

دونالد ترامپ می‌گوید توافق هسته‌ای جلوی “اقدامات بی‌ثبات‌کننده”ی جمهوری اسلامی در منطقه را نگرفته و مانع پیگیری برنامه‌های مناقشه‌برانگیز موشکی این کشور نشده است. او ایران را متهم کرده که به “روح برجام” پایبند نیست.

فقدان سند برای تخلف احتمالی ایران

به گزارش خبرگزاری رویترز مایک پمپئو در جلسه کمیته روابط خارجی سنا گفته است که او در دوران فعالیت خود به عنوان رئیس سازمان سیا به اسنادی که تائیدکننده تخلف ایران از مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باشد بر نخورده است.

او همچنین گفته که یکی از ماموریت‌های اصلی خود در سمت وزیر خارجه آمریکا را برطرف کردن نواقص توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی می‌داند.

مطابق مصوبه کنگره آمریکا، رئیس جمهور باید در دوره‌های ۱۲۰ روزه درباره تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تصمیم بگیرد. ترامپ بار گذشته ۲۲ دی ماه تعلیق تحریم‌ها را تمدید کرد و در عین حال گفت این کار را احتمالا برای “آخرین بار” انجام داده و تکرار آن مستلزم اصلاح برجام است.

موعد بعدی تصمیم‌گیری ترامپ درباره برجام ۱۲ ماه مه (۲۳ اردیبهشت) است. برخی از ناظران تغییرات اخیر در دولت ترامپ و معرفی جان بولتون به عنوان مشاور ارشد امنیت ملی و پومپئو، گزینه پیشنهادی برای وزارت خارجه را، که هر دو بر خلاف پیشینیان خود از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای هستند، نشانه آماده شدن آمریکا برای افزایش فشار بر ایران و خروج احتمالی از برجام ارزیابی می‌کنند.

پمپئو به این پرسش که اگر توافق هسته‌ای تا ۱۲ ماه مه اصلاح نشود آمریکا از آن خارجی می‌شود یا خیر، پاسخ صریحی نداد. او در عین حال تاکید کرد که هنوز حدود یک ماه فرصت هست تا با همکاری با متحدان آمریکا و از طریق دیپلماتیک برای اصلاح برجام اقدام شود.

یکی از ایرادهای ترامپ به برنامه اجرایی توافق هسته‌ای به زمان‌بندی دوره محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران مربوط می‌شود. او معتقد است این ایراد باید به گونه برطرف شود که تضمین کند ایران هرگز حتی به تسلیحات هسته‌ای نزدیک هم نخواهد شد.

گزینه پیشنهادی وزارت خارجه آمریکا خطاب به اعضای کمیته روابط خارجی سنا گفته است که او باور ندارد ایران در صورت بر هم خورد توافق هسته‌ای قادر باشد “به سرعت” سلاح اتمی تولید کند.

تلاش کشورهای اروپایی برای حفظ برجام

سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای با ایران گرچه درباره فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی از مواضع کاخ سفید پشتیبانی می‌کنند، تلاش دارند آمریکا را با ادامه پایبندی به برجام متقاعد کنند.

کشورهای اروپایی همچنین اعلام آمادگی کرده‌اند که برای افزایش فشار بر تهران به منظور ترغیب این کشور به تجدیدنظر در سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه‌های موشکی، با ایالات متحده همراهی و همکاری کنند.

قرار است آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه پیش از ۱۲ ماه مه برای ملاقات و رایزنی با دونالد ترامپ و متقاعد کردن او به ماندن در برجام به آمریکا سفر کنند.

ظاهرا پیش از این سفرها مذاکرات فشرده‌ای میان دیپلمات‌های سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای با مقامات آمریکایی در جریان است.

رویترز پنج‌شنبه، ۱۲ آوریل، به نقل از یک دیپلمات اروپایی که نامش فاش نشده گزارش داد که در نشستی که نمایندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان با براین هووک‌،‌ مدیر بخش برنامه‌ریزی سیاست‌های وزارت خارجه آمریکا در واشینگتن داشته‌اند به “پیشرفت‌هایی” دست یافته‌اند که می‌تواند نگرانی‌های ترامپ درباره برجام را رفع کند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.