معاون نظام پزشکی از ناپدید شدن بیش از ۱۰ هزار پزشک در ایران خبر داد

پنجشنبه, 3ام اسفند, 1391
اندازه قلم متن

pezeshk

فارغ‌التحصیلان پزشکی، بعلت سرخوردگی، عدم اعتماد به سازمان نظام پزشکی، نا مناسب بودن حقوق با هزینه زندگی و نبود فرصت اشتغال در زمینه تحصیلاتشان یا به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند و یا در رشته ای دیگر مشغول به کار شده اند.

معاون سازمان نظام پزشکی ایران از “گم شدن” بیش از ۱۰ هزار فارغ‌التحصیل پزشکی در پنج سال گذشته خبر داد. وی مهاجرت و عدم اشتغال در رشته‌پزشکی را از علل نبود دسترسی به این پزشکان دانست.

معاونت سازمان نظام پزشکی ایران روز چهارشنبه (۲ اسفند، ۲۰ فوریه) از عدم مراجعه ۱۰ هزار و ۵۰۰ فارغ‌التحصیل رشته پزشکی در کشور در پنج سال گذشته برای اشتغال در رشته پزشکی خبر داد. علیرضا زالی در یک نشست خبری گفت: «ده هزار پزشک کشور گم شده‌اند.»

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس زالی توضیح داد: «این افراد دو دسته هستند. گروهی از آن‌ها افرادی هستند که بعد از فارغ التحصیلی تمایلی برای اشتغال در حرفه پزشکی نداشته و جذب مشاغل دیگر شده‌اند و گروه دیگر نیز از کشور مهاجرت کرده‌اند.»

به نقل از دویچه وله، این عضو ارشد سازمان نظام پزشکی ایران در عین حال اعلام کرد: «آماری از پزشکان مهاجرت کرده نداریم.» وی مشخص نکرد چه تعداد از ۱۰ هزار پزشک “گم‌شده” پزشکان متخصص و چه تعداد فارغ‌التحصیلان دوره عمومی پزشکی هستند.
مشکلات ارزی در ماه‌های اخیر اعتراضات جامعه پزشکان را به همراه داشته است مشکلات ارزی در ماه‌های اخیر اعتراضات جامعه پزشکان را به همراه داشته است

زالی از “سرخوردگی و نامیدی” در میان بخش زیادی از جامعه پزشکی به خصوص فارغ التحصیلان جوان رشته‌های پزشکی خبر داد و آن را عاملی برای کاهش روحیه “مطالبه‌گری” در میان این قشر ارزیابی کرد. وی از نبود “نظر خوش” در دولت‌های مختلف ایران برای واگذاری وظایف خود به سازمان نظام پزشکی کشور و ایجاد زمینه نقش آفرینی بیش‌تر این سازمان انتقاد کرد.

ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی کشور قرار است جمعه (۴ اسفند/۲۲ فوریه) برگزار شود. رد صلاحیت‌های گسترده برای شرکت در این انتخابات اعتراض بخشی از پزشکان کشور را در پی داشته است.

“آسیب دیدن” اعتماد به سازمان نظام پزشکی

پیش از این دکتر مصطفی معین، عضو فعلی شورای‌ عالی نظام پزشکی ایران طی یک اطلاعیه به رد صلاحیت‌های گسترده در انتخابات سراسری نظام پزشکی اعتراض کرده ‌و این اقدام را تداوم رویکردهای توطئه‌اندیشانه به نهادهای مدنی و تشکل‌های تخصصی خوانده بود.

وی رد صلاحیت عده‌ای از چهره‌های شاخص جامعه پزشکی ایران را رویدادی نگران‌کننده و هشدار دهنده خواند و از مراکز تصمیم‌گیرنده خواسته بود که از سیاست‌زدگی و تنگ‌نظری در برخورد با مسائل علمی و امر سلامت پرهیز کنند و جامعه پزشکی را از انتخابات مشروع و مقبول محروم نسازند.

شهاب‌الدین صدر، رییس کنونی سازمان نظام پزشکی ایران، نیز از رد صلاحیت‌شده‌های هیات نظارت مرکزی ششمین دوره انتخابات این سازمان است.

در نشست روز چهارشنبه دکتر علی اصغر پیوندی، عضو هیات مدیره انجمن گوش و حلق و بینی، از کاهش مشارکت در انتخابات نظام پزشکی خبر داد. پیوندی گفت: «در دوره قبلی انتخابات نظام پزشکی در مجموع ۶۳ هزار شرکت داشتند که این آمار در تهران در حدود هفت هزار نفر بود.»

وی “آسیب دیدن دیوار اعتماد” میان پزشکان و سازمان نظام پزشکی را از عوامل کاهش زیاد مشارکت پزشکان در انتخابات نظام پزشکی دانست.

سازمان نظام پزشکی ایران بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین سازمان غیردولتی در ایران محسوب می‌شود. این نهاد در سال ۱۳۳۵ تاسیس شده و حدود ۲۰۰ هزار عضو پزشک، دندانپزشک، داروساز، ماما، دکتر علوم آزمایشگاهی، فیزیوتراپ و کادرهای درمانی دیگر دارد.

حقوق پایین و نبود فرصت اشتغال

در نشست روز چهارشنبه همچنین یکی از پزشکان از “نبود اشتغال، حقوق پایین و دیده نشدن” پزشکان عمومی سخن گفت. کامران احمدی، پزشک عمومی گفت: «بر خلاف این‌که در رسانه‌ها روی مسئله تعرفه‌های پزشکی تأکید زیادی می‌شود باید گفت که ۸۰ درصد جامعه پزشکی که پزشکان غیر متخصص هستند، مشکل اصلی‌شان بحث تعرفه و مالیات نیست، مشکل اصلی آ‌ن‌ها اشتغال، حقوق پایین و دیده نشدن است.»

احمدی گفت: «رزیدنت‌ها و دستیاران پزشکی با حقوق ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی زندگی سختی دارند و یک پزشک جوان حتی اگر نفر اول بورد تخصصی هم باشد باید روی نیمکت ذخیره‌های پزشکان قدیمی بنشیند تا روزی بتواند جایگاهی داشته باشد.»

وی گفت: «گروه اندکی که سکان نظام سلامت را به دست دارند معمولاً مسائل و مشکلات جامعه پزشکی جوان را بیان نمی‌کنند و این مسائل مغفول مانده است.»

مشکلات ارزی در ماه‌های اخیر نیز به مشکلات این قشر دامن زده است. تا جایی که بیمارستان‌های خصوصی نگران بقای خود هستند. برخی از آن‌ها در آبان ماه اعلام کردند در صورت عدم دریافت ارز مناسب از سوی دولت به زودی حتما “ورشکسته” خواهند شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.