فراری دادن نخبگان! کاوه مدنی که بود؟

سه شنبه, 28ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز، با تاکید بر اینکه عدم استفاده از ظرفیت نخبگان عامل افزایش مهاجرت آن‌ها به سایر کشورها بوده، بی‌توجهی به گردش نخبگان را مانعی در مسیر توسعه کشور دانست.
آفتاب‌‌نیوز: چندی پیش بود که رسانه‌های خاص تصاویری را منتشر کردند و در آن مدعی شدند که معاون سازمان محیط زیست با پول بیت‌المال به کشورهای آسیای جنوب‌شرقی رفته و در آنجا به عیش‌ونوش پرداخته است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این معاون سازمان محیط زیست، کاوه مدنی بود که در مهر ۹۶ توسط عیسی کلانتری، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست برگزیده شد. او در این مسیر به فعالیت‌های خود ادامه داد تا اینکه بعد از حواشی ایجاد شده از ایران خارج شد و به کشور بازنگشت.
کاوه مدنی که بود؟
این نیروی نخبه متولد ۱۳۶۰ در تهران است که بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته مهندسی عمران از دانشگاه تبریز به منظور ادامه تحصیل عازم سوئد شد و در رشته منابع آب از دانشگاه لوند در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شد . سپس مدرک دکترا را در رشته مهندسی عمران و محیط زیست از دانشگاه کالیفرنیا دریافت کرد و پس از آن دوره پسا دکتری را در رشته اقتصاد و سیاست محیط‌ زیست در همان دانشگاه به پایان رساند. او بعد از مشغول شدن در سمت خود فعالیت‌هایی را انجام داد و اندکی نگذشت که خبر بازداشت وی منتشر شد. شائبه‌ها در این زمینه فراگیر شده بود تا اینکه سرانجام وی در واکنش به دستگیری فعالان محطی‌زیستی توییتی را منتشر و به وضعیت موجود انتقاد کرد.
درس عبرت
بعد از مدتی روز گذشته محمود صادقی، نماینده‌ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در توییتر نوشت: «‏امروز از یک منبع موثق شنیدم ‎کاوه مدنی معاون سازمان حفاظت محیط زیست، ایران را ترک کرده است. همسر او نیز که ممنوع الخروج شده بود با رفع ممنوع الخروجی کشور را ترک کرد؛ درس عبرتی برای نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور!»
فراری دادن نخبگان
سمیه محمودی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز، با تاکید بر اینکه عدم استفاده از ظرفیت نخبگان عامل افزایش مهاجرت آن‌ها به سایر کشورها بوده، بی‌توجهی به گردش نخبگان را مانعی در مسیر توسعه کشور دانست. محمودی، در واکنش به اظهارنظر برخی مبنی بر اینکه مهاجرت نخبگان در ایران با نوعی گریز اجتماعی و نارضایتی از برخی روندها همراه است، گفت: وقتی به نخبگان اهمیت داده نمی‌شود و همچنان افرادی که در ۴۰ سال گذشته سکان دار بوده‌اند به میزها چسبیده‌اند، بی‌شک نخبگان در کشور نمی‌مانند، زیرا فرصت‌ها توسط دیگران غنیمت شمرده شده است. نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هم‌اکنون کشورهای غربی به راحتی نخبگان ایرانی را جذب می‌کنند، چرا که ما برای جوانان‌مان ارزش قائل نیستیم و چنانچه این روند نیز تداوم پیدا کند شاهد این خواهیم بود افرادی که می‌توانیم از آن‌ها در حوزه‌های فناوری، اقتصادی و اجتماعی استفاده کنیم به بهانه تحصیل از کشور خارج شوند و به دلیل جایگاهی که سایر کشورها برای آن‌ها قائل می‌شوند به وطن بازنگردند. وی اظهار کرد: البته می‌توان از همین الان این موضوع را نقطه عطفی برای تصمیم‌گیری صحیح دانسته و با اقدامات موثر در جهت بهره‌مندی از این نیروها با برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری آن‌ها در سمت‌های مدیریتی مانع از مهاجرت‌شان شویم. محمودی یادآورشد: ما تا زمانی که گردش نخبگان نداشته باشیم نمی‌توانیم به وقوع اتفاقات مثبت در زمینه توسعه امیدوار باشیم، ضمن اینکه اداره کشور با روزمرگی همراه می‌شود که نتیجه آن مشکلات اقتصادی و اجتماعی کنونی خواهد بود. بی‌توجهی به یک آسیب
به نظر می‌رسد برخی جریان‌های خاص در ایران تلاش دارند تا اجازه ندهند نخبگان ایرانی در سراسر دنیا برای بهبود وضعیت این کشور به میهن خود بازگردند. شاید دولت و مسئولان نیز در این میان توان لازم را برای ایستادن در مقابل این اقدام نامبارک ندارند. در این سال‌ها گزارشی از مهاجرت نخبگان در دسترس نیست ولی سال ۹۲ گزارشی در سایت تبیان منتشر شد که قابل توجه است. این گزارش به نقل از حسن حسینی، معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان وقت نوشته بود، ۳۰۸ نفر از دارندگان مدال المپیاد و ۳۵۰ نفر از برترین‌های آزمون سراسری از سال ۸۲ تا ۸۶ به خارج از کشور مهاجرت کرده اند. حسینی گفته بود که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات از میان دارندگان مدال های المپیاد از سال ۸۲ تا ۸۶، تعداد ۷۱۲ نفر نیز در داخل کشور هستند و حدود ۱۴۰۰ نفر از کنکوری های برتر در این چهار سال نیز در داخل کشور مقیم هستند. یعنی بر اساس آمارهای جدید بنیاد ملی نخبگان، می توان گفت که در فاصله بین سال های ۸۲ تا ۸۶ ، حدود ۳۳ درصد المپیادی‌ها و ۱۹درصد کنکوری های برتر از کشور خارج شده اند. در آماری که بنیاد ملی نخبگان ارائه کرده است، برترین های آزمون سراسری چهار سال نامبرده و برندگان المپیادهای علمی، به عنوان نخبه مورد تحقیق قرار گرفته اند و درباره خروج نخبگان هنری و سایر نوابغی که در حوزه های دیگری فعالیت می‌کنند، سخنی به میان نیامده است. البته ناگفته نماند سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور چندی پیش گفت: برخی آمارها که از سوی عده‌ای به عنوان مهاجرت یا فرار نخبگان به کشورهایی همچون آمریکا اعلام می شود همگی دروغ و پرداختن به حاشیه است.
منبع: روزنامه قانون

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. بدنبال صحبتهای مسیولین و نیز اقای خامنه ای در مورد جوانگرایی در مسیولیتها و مدیریتها:

    اقایان اگر به فکر بهبود شرایط کشور و تغییر مثبت هستند باید بدانند که مسیله فقط رقص اقای مدنی نیست.
    ما یکسری مسیول پیر و سنتی داریم که محصول بحث تعهد و تخصص اول انقلاب هستند.
    شایسته ها سر کار نیامدند تا اینها با مدیریت هیاتی خودشون و ازمون و خطا تجربه هایی پیدا کنند.
    اگر اقدامات مثبتی داشتند دیگر زمانه انها بسر امده است.
    مهم این است که راه نجات امروز ما تغییر اساسی در این شبه ارزشهای بی اساس در حکمرانان و بخشی از مردم است که نمیخواهند تغییر مثبت کنند.

    ما امروز مسیولینی داریم که در محیط غیر رقابتی و غیر علمی رشد کردند و اصول اساسی مدیریت را رعایت نکردند و مدیریت هیاتی داشتند
    و نیز اپوزوسیونی داریم ، از اینها بدتر، چون محیط کار و رقابتهای سیاسی چه در داخل حکومت و بین مسیولین چه اپوزوسیون سالم نیستند.

    افراد بسیار نخبه، علمی، جوان و میانسال و تا حدی مجرب در بخش خصوصی و دانشگاههای داخل و خارج داریم که وارد این رقابت ناسالم و وارد سیاست نمیشوند،

    ولی چرا؟

    به دلیل اینکه فضای سیاسی داخل و خارج ناسالم است،
    فضای تهمت هست،
    فضای که بی مورد و افراطی امنیتی شده است.

    افرادیکه دزد نیستند، قدرت طلب نیستند،
    پوست کلفت نیستند،
    دمشون به یک ایت الله بند نیست یا اقازاده نیستند یا از رانت برای رشد و مسیولیت استفاده نکردند یا با اطلاعاتی ها، امنیتی ها، بازجوها و سپاه قاطی نبودند سر کار نمی ایند.
    این به معنای بستن فضا برای افراد سالم و علمی است.

    ما افراد قوی ، نخبه و شایسته در بدنه ایرانیان داخل و خارج داریم که با گل الود کردن فضا انها را فراری داده ایم و میدهیم.

    معروف است که هم سرمایه و هم استعدادها و نخبگان ترسو هستند،
    از محیط بی ثبات، تهمت و محیط امنیتی فرار میکنند.
    اگر اقای خامنه ای و رهبران اصلی حکومت این رو درک کنند و فضای حمایتی برای افراد جوان یا میانسال نخبه ایجاد نکنند
    جوان گرایی که اخیراً اقای خامنه ای هم در صحبتها یشان گفتند فقط در حد شعار باقی میماند.
    این موارد مسلماً در مورد سرمایه گذار داخلی و خارجی یا در مورد توریسم هم وجود دارد