نقض حریم خصوصی و حقوق‌شهروندی کاوه مدنی با انتشار نامه استعفا به سازمان محیط زیست

پنجشنبه, 30ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن

کاوه مدنی معاون سازمان حفاظت محیط زیست که در یکی از ماموریت‌های شغلی خود در خارج از کشور استفعا داد و دیگر به ایران بازنگشت ساعتی پس از اظهارات دادستان تهران مبنی بر متهم بودن او در پرونده محیط زیست در توییتر خود متن استعفایش را منتشر کرد. در این متن او از «نقض حقوق شهروندی» و «حریم خصوصی»‌اش از سوی «دلواپسان» از زمان تصدی مقام معاونت محیط زیست و حتی ادامه فشارها به عزیزانش نوشته است. او در این متن نوشته فشارها از سوی «برخی دلواپسان» به دلیل اینکه او را «غیرخودی» می‌دانستند آنقدر زیاد شده که «با دلی شکسته» ترجیح به استفعا داده است.

کاوه مدنی به دعوت مسوولان محیط زیست به ایران آمد و از تاریخ ۲۶ شهریور ماه ۹۶ معاون سازمان حفاظت محیط زیست شد اما هفت ماه پس از پست مدیریت مجبور به دلیل افزایش فشارها در یکی سفرهای کاری خود غیابی استعفا داد و استعفایش پذیرفته شد. دادستان تهران چند روز بعد در تاریخ ۲۹ فروردین ماه کاوه مدنی را تهدید به بازداشت پس از بازگشت به ایران کرد و پشت تریبون گفت «بالاخره روزی برمی‌گردد.»

آفای مدنی در متن استفعایش که خطاب به عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رییس جمهور نوشته به دستبرد همه سخت‌افزارهای شخصی و حساب‌های کاربری‌ش بدون مجوز قضایی اشاره کرده است: «از زمان بازگشت به وطن،حواشی مختلفی برای بنده از جانب برخی دوستداران و دلواپسان نظام ایجاد شد تا جایی که در بدو ورود ایران در غیاب هرگونه مجوز قضایی همه سخت‌افزارهای شخصی و حساب‌های کاربری من مورد دستبرد قرار گرفت و «حقوق شهروندی» و حریم خصوصی بنده در همان ابتدای کار نقض شد.»

او در ادامه متن استعفایش نوشت که این فشارها به عزیزانش نیز کشیده شده است: «باوجود گذشت چندین ماه از فعالیت در این مقام و افزایش آشنایی نامبردگان با آرمان‌ها، تفکرات، رویکرد و عملکرد اینجانب و مرور همه اسناد در دسترس که شامل کوچک‌ترین جزییات زندگی شخصی و حرفه‌ای من در سالهای زندگی در خارج از کشور بود، این حواشی نه تنها کمرنگ نشده که شدت هم گرفته و دامنه رو به گسترش آنها، عزیزانم را تحت الشعاع قرار داده است.»

او در ادامه نوشته با توجه به این شرایط و «این مهم که از نظر برخی دلواپسان، بنده در رسته «غیرخودی‌ها» قرار دارم ادامه فعالیت در این جایگاه را به صلاح نمی‌دانم.»

دقایقی پس از انتشار این پست توییتری، حساب توییتر سازمان حفاظت محیط زیست با تایید استفعای کاوه مدنی تنها یک پارگراف از متن استعفای او را منتشر کرد: «ضمن سپاس و قدردانی از پشتیبانی و حمایت های بی دریغ جنابعالی و دیگر دلسوزان برای هموارسازی مسیر بازگشت متخصصان و جوانان به وطن، استعفای خود را با دلی شکسته اما امیدوار اعلام می کنم و قسم یاد می کنم..»

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران روز ۲۹ فروردین ۹۷ مدعی شد کاوه مدنی یکی از متهمان پرونده محیط زیست است که به دلیل «پیش رفتن تحقیقات» قضایی از کشور فرار کرده است. جعفری دولت‌آبادی با تهدید کاوه مدنی معاون پیشین سازمان حفاظت محیط زیست گفت «بالاخره روزی برمی‌گردد» و «به قول معروف دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.»

دادستان تهران بدون اینکه نامی از کاوه مدنی ذکر کند گفت: «اگر عده‌ای فرار را به قرار ترجیح می‌دهند، ناشی از اهمیت تحقیقات مقدماتی در پرونده است و اگر امروز در برخی از سایت‌ها می‌خوانیم که فلان آقا از کشور خارج شده است، به پیش رفتن تحقیقات برمی‌گردد. چراکه برخی متهمان فهمیده‌اند که در حال نزدیک شدن به آنها هستیم.»

اما کاوه مدنی دو روز پیش از اظهارات دادستان تهران در توییتر خود در روز ۱۶ آوریل با تاکید بر ترک ایران نوشت: «آری، #متهم_گریخت از سرزمینی که در آن، #جاهلان_مجازی، علم و دانش و تخصص را پس می زدند و با #توهم_توطئه در جستجوی محکومی بودند تا همه مشکلات را بر گردن گیرد چرا که آنها خوب دریافته بودند که پیدا کردن #مقصر و #دشمن و #جاسوس، از #مسئولیت_پذیری و #مشارکت در حل مشکلات، بسی آسان تر است.»

کاوه مدنی ساعتی پس از اظهارات دادستان تهران در توییت دیگری هم نوشت: «نه #بیمار بودم و خسته و مأیوس، نه #دوتابعیتی و #رانت خوار و از تبار #ژن_خوب و نه محتاج #معامله برای کتمان سوابقی تاریک و خاص! من با شور جوانی، #عشق به وطن و #امید برای بهبود آمدم. من خودم بودم اما #خودی نبودم.» او ساعتی بعد در توییت دیگری متن استعفایش را هم منتشر کرد.

کاوه مدنی متولد ۱۳۶۰، پژوهشگر، فعال محیط زیستی ایرانی و دارای دکترای در رشته مهندسی عمران و محیط زیست از دانشگاه کالیفرنیا است که مدتی هم در امپریال کالج لندن تدریس می‌کرد. مدنی همچنین طراح ایده معروف «بی‌زباله» برای جمع‌آوری مدنی زباله‌ها در سطح شهر است. براساس اخبار منتشر شده کاوه مدنی به صورت غیابی در خارج از کشور استعفا داد و دیگر به کشور بازنگشت. استعفای او نیز طبق خبرها پذیرفته شد.

پیش از این برخی سایت‌ها از جمله تابناک و انصاف‌نیوز استعفا و بازنگشتن او به کشور را به دلیل انتشار عکس‌های خصوصی از او در مهمانی مختلط و در حال رقص دانسته بودند که از سوی سایت‌های تندرو منتشر شده بود. در یکی از عکس‌ها کاوه مدنی پشت میزی در یک مهمانی در کنار تعداد دیگری از مهمانان نشان داده می‌شود و در عکس دیگر او در حال رقص است.

در حالی دادستان تهران کاوه مدنی را یکی از متهمان پرونده فعالان محیط زیست نامیده که حدود دو ماه پیش وقتی محمود صادقی نماینده مجلس خبر از بازداشت کاوه مدنی را داد، مسوولان قوه قضاییه در برابر این بازداشت سکوت کردند و روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست نیز بازداشت و بازجویی کاوه مدنی را تکذیب کرد.

روز بیست بهمن ماه محمود صادقی نماینده مجلس در توییتی نوشت کاوه مدنی بازداشت شده است: «در جریان پیگیری‌هایم برای اطلاع از علت بازداشت فعالان محیط زیست و چگونگی مرک دکتر کاووس سید امامی مطلع شدم دیروز کاوه مدنی معاونت بین‌الملل، نوآوری و مشارکت اجتماعی فرهنگی سازمان محیط زیست نیز بازداشت شده است!»

محمود صادقی در توییتر دیگر از تایید بازداشت کاوه مدنی از سوی رییس سازمان محیط زیست نیز خبر داد: «امروز صبح با رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای اطلاع از علت بازداشت فعالان محیط زیست و اقدامات دولت تماس داشتم، ایشان گفتد کاوه مدنی را نیز دیروز بازداشت کرده‌اند.»

چند روز بعد کاوه مدنی در یک پیام ویدیویی که در دفتر کارش ضبط شده بود اعلام کرد که او به دفتر کارش بازگشته و دسترسی به حساب‌های کاربری ایمیل، توییتر و تلگرامش قطع شده است. این پیام ویدیویی در توییتر او در تاریخ ۲۳ بهمن ماه منتشر شده بود. اما مشخص نیست منظور آقای مدنی از بازگشت به محل کارش چیست و قبلش کجا بوده و چرا دسترسی به حساب‌های کاربری او قطع شده است.

ادعاهای دادستان تهران: داشتن کامپیوتر امن و حقوق ماهیانه

جعفری دولت‌آبادی روز ۲۷ فروردین اما ادعاهای تازه‌ای درباره پرونده فعالان محیط زیست عنوان کرده و گفته فعالیت آنها «خروج اطلاعات مهم و استراتژیک کشور تحت پوشش محیط زیست» بوده است. با این حال او هیچ توضیح دیگری نداده است که چطور فعالان محیط زیست که فعالیت‌شان بر روی گونه‌ّای یوزپلنگ و گربه‌سانان متمرکز بوده می‌توانستند اطلاعات مهم و سری را از کشور خارج کنند.

او با اشاره غیرمستقیم به کاووس سید امامی که در سلول خود در زندان اوین فوت کرد، گفت: «اگرچه متهم اصلی این پرونده خودکشی کرد اما برخی متهمانی که اکنون دادستانی مشغول تحقیقات از آنان است مطالب قابل توجهی را بیان نموده و آنچه را که گفته و رصد شده نیز درست بوده است.»

دولت آبادی در ادامه حرف‌هایش به یکی از متهمان بدون نام اشاره کرده که «حقوق ماهیانه دریافت می‌کرده، کامپیوتر امن داشته، ماهانه گزارش می‌داده و به سفارت مرتبط با سرویس در لندن یا کشورهای دیگر مراجعه می‌کرده و تبادل اطلاعات داشته است.»

او در ادامه حرف‌هایش گفت این متهم «امروز فهمیده است بهترین راه گفتن حقایق پرونده است.» جعفری دولت آبادی پس از این چند ادعا نتیجه گرفته که هیاهوهایی که در آن ایام صورت گرفت و دادستانی را متهم کردند که هیچ چیز در این پرونده وجود ندارد، درست نبوده است.»

پس از علنی شدن مرگ کاووس سیدامامی، نمایندگان مجلس و مسوولان از علت بازداشت و مرگ او و همچنین بازداشت برخی از کارمندان موسسه میراث حیات وحش پارسیان انتقاد کردند و قوه قضاییه و سپاه پاسداران را موظف به پاسخگویی دانستند ولی این انتقادها و درخواست‌ها بعد از مدت کوتاهی فروکش کرد و در اسفند ماه نیز برخی دیگر از فعالان محیط زیست در جنوب کشور بازداشت شدند. در حال حاضر ۱۳ نفر در سلول‌های انفرادی در بازداشت به سر می‌برند و هنوز اتهامات آنها علنی نشده است. همچنین آنها در این مدت فقط چند مرتبه ملاقات حضوری کوتاه در حضور بازجویان با خانواده خود داشته‌‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.