۱۸۰ سانتریفوژ پیشرفته در تأسیسات نطنز نصب شده است

جمعه, 4ام اسفند, 1391
اندازه قلم متن

بر اساس تازه‌ترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران برای اولین بار نصب سانتریفوژهای پیشرفته را در تأسیسات نطنز، که اصلی ترین تأسیسات غنی سازی اورانیوم در ایران به شمار می آید، آغاز کرده است.

به گزارش ار اف ای، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر دیروز پنجشنبه، گزارش ماه فوریه خود درباره پرونده هسته ای ایران را در ۱۲ صفحه و برای بررسی ۳۵ عضو شورای حکام آژانس منتشر کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود اعلام کرده است که ایران ۱۸۰ سانتریفوژ مدل «آی‌ار-۲ ام» و «محفظه‌های خالی سانتریفیوژها» را در تاسیسات غنی‌سازی نطنز نصب کرده است.

طبق اطلاعات بازرسان آژانس، نصب سانتریفیوژ های نسل جدید در نطنز، از روز ۶ فوریه امسال آغاز شده است.

همچنین این آژانس معتقد است که کارشناسانش هر چه زودتر باید به تأسیسات نظامی پارچین دسترسی پیدا کنند.

این گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها چند روز پیش از آغاز دور تازه مذاکرات ایران با گروه پنج به علاوه یک در قزاقستان منتشر شده است.

قرار است که پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین آلمان، در روز ۲۶ فوریه در آلماآتی پایتخت قزاقستان درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران با نمایندگان این کشور مذاکره کنند.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، دیروز پنج شنبه، در واکنش به این گزارش گفت که نصب سانتریفوژهای پیشرفته در تأسیسات نطنز، «تحریک‌آمیز» و نشانه دیگری برای نقض تعهدات ایران است.

از نظر دولت آمریکا، ایران اگر در مذاکرات آینده، به جامعه جهانی تضمین‌هایی ارائه نکند، منزوی‌تر خواند شد.

ضمن آنکه پیشتر آمریکا تأکید کرده بود که پنجره دیپلماسی برای حل بحران هسته ای ایران همیشه گشوده نخواند بود.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در واکنش به تازه‌ترین گزارش این آژانس به رسانه های ایران گفت که این گزارش «پس از ده سال بازرسی از تاسیسات، مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران»، منتشر می شود و نشانه «انحراف نداشتن این فعالیت‌ها و تاسیسات به سمت اهداف نظامی» است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.