افزایش بیش از شش درصدی میزان طلاق در ایران در سال ۹۶

سه شنبه, 4ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

یک مقام سازمان بهزیستی ایران از رشد بیش از شش درصدی میزان طلاق در سال ۹۶ نسبت به مدت به سال قبل خبر داده و همزمان یک نماینده تهران، ری و شمیرانات در مجلس مدعی شده که ۶۷ درصد از ازدواج‌ها در شمیرانات به طلاق منتهی می‌شود.

در کاهش ۱۱ درصدی میزان ازدواج در ایران در سال ۹۶ به نسبت سال قبل خبر داد.

در اظهارات حسن موسوی چلک٬ مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد بهزیستی ایران که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده، بدون اشاره به آمار مشخص، اظهار شده که درصد طلاق ثبت شده در سال ۹۶ به نسبت سال ۹۵ رشدی ۶.۶ درصدی داشته است.

همین مقام سازمان بهزیستی گفته است که درصد تغییرات ازدواج در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، نیز ۱۱ درصد رشد منفی داشته است.

همزمان خبرگزاری رسمی مجلس، خانه ملت، سخنان رئیس فراکسیون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را بازتاب داده که در آن به موضوعاتی از جمله طلاق پرداخته شده است.

محمدجواد فتحی که نماینده تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی است، گفته است که بر اساس آماری که اخیراً در مورد طلاق در منطقه شمیرانات منتشر شده، از هز ۱۰۰ ازدواج، ۶۷ مورد به طلاق منتهی شده است.

دی‌ماه سال ۹۵ خبرگزاری مهر با استناد به آمار سازمان ثبت احوال ایران، از افزایش طلاق و کاهش ازدواج خبر داده و نوشته بود در هر ساعت، ۲۰ طلاق در ایران ثبت می‌شود.

بر اساس آمار این سازمان، میزان طلاق در طول یک دهه گذشته در ایران افزایش چشمگیری نسبت به آمار ازدواج داشته‌ است.

دی‌ماه سال ۹۶ نیز نیز یک مقام قوه قضائیه از «طلاق توافقی» به عنوان «۱۰ خواسته اول» رسیدگی در محاکم قضایی ایران خبر داد. همزمان سخنگوی سازمان ثبت احوال نیز گفته بود که نرخ طلاق در کشور افزایش یافته‌ است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال ایران در اظهاراتی تازه٬ «میزان عمومی» طلاق در کشور نسبت به کل جمعیت را «حدود دو به ازای هر هزار نفر جمعیت» عنوان کرده است.

سیف‌الله ابوترابی، در گفت‌و‌گو با ایرنا اعلام کرده که در سال گذشته٬ ۱۷۴ هزار و ۵۹۰ مورد طلاق و ۶۰۸ هزار و ۹۷۷ مورد ازدواج در ایران ثبت شده است.

آن‌طور که آقای ابوترابی گفته٬ از آغاز دهه‌ ۹۰ شمسی٬ میزان عمومی طلاق در ایران «در حدود دو در هزار نفر است و تغییر چندانی هم نداشته است».

ابوترابی کاهش سالیانه تعداد ازدواج در سال‌های اخیر را نیز با توجه به آنچه تغییرات «ساخت سنی جمعیت بر اثر گذار متولدان دهه‌ ۶۰ از سن ازدواج» عنوان کرده٬ «طبیعی» دانسته است.

به گفته وی٬ شاخص نسبت ازدواج و طلاق به یکدیگر٬ «شاخص مناسبی» برای ارزیابی روند تغییرات این رخدادهای اجتماعی نیست٬ بلکه ازدواج «تابع ساخت سنی جمعیت» است.

این در حالی است که در ایران از پدیده طلاق٬ در کنار پدیده‌های دیگری همچون اعتیاد و حاشیه‌نشینی٬ به عنوان «آسیب اجتماعی» نام برده می‌شود و مقام‌های مسئول همواره از افزایش آمار آن نسبت به ازدواج٬ ابراز نگرانی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، شماری از کارشناسان، عامل اقتصادی را مهم‌ترین عامل کاهش ازدواج و افزایش آمار طلاق در کشور معرفی می‌کنند و برخی دیگر نیز تغییر سبک زندگی را عامل مهمی در بروز این پدیده‌ها می‌دانند.

حبیب‌الله حسنی، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق ایران ۲۶ فروردین ماه سال گذشته، علاوه بر مشکلات اقتصادی و اشتغال، مواردی چون شتاب‌زدگی در ازدواج، اعتیاد و دخالت خانواده‌ها را نیز موجب افزایش آمار طلاق در ایران اعلام کرده بود.

میزان طلاق در ایران به اندازه‌ای افزایش داشته که فروردین‌ماه سال جاری اعلام شد٬ بر اساس آمار منتشرشدهٔ ازدواج و طلاق از سوی سازمان ثبت احوال ایران، در سال ۹۶ با ثبت ۱۷۵ هزار مورد جدایی، آمار طلاق در ایران، «رکورد» زد.

براساس این آمار، تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۵، نزدیک به هشت درصد (۵۱ هزار مورد) کاهش داشته‌ است. آمار ازدواج در سال ۹۶ بر اساس این گزارش، ۶۰۹ هزار مورد بوده‌ است.

این در حالی است که که آمار طلاق در همین مدت، به حدود ۱۷۵ هزار مورد رسیده که بر اساس گزارش وب‌سایت انتخاب، «بیشترین آمار ثبت شده در تاریخ ایران است».

این وب‌سایت افزوده که «به این ترتیب نسبت طلاق‌ها به ازدواج‌های ثبت‌شده در یک سال به ۲۹ درصد رسیده که بالاترین آمار در تاریخ ثبت احوال ایران از سال ۱۳۴۴ است».

آمار طلاق در ایران از آغاز دهه ۱۳۷۰، روندی صعودی داشته، اما از اوایل دهه ۱۳۸۰ همزمان با افزایش تعداد ازدواج‌ها که بیشتر مربوط به متولدین دهه ۱۳۶۰ بود، تعداد طلاق‌ها هم افزایش یافت.

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره در برخورد با افزایش نرخ طلاق و کاهش نرخ ازدواج٬ ابتدا به ابراز نگرانی پرداخته و بعد روی به انکار آمار آورده‌اند.

در همین راستا٬ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه به تازگی گفته که مسائل اجتماعی همچون طلاق، باید در «روند‌های ۵ تا ۱۰ ساله» مدنظر قرار گیرند.

به گفته محمدباقر الفت٬ کاهش‌ها و افزایش‌های «مقطعی» طلاق و ازدواج٬ «نباید مبنای تحلیل قطعی و نهایی واقع شود».

با استفاده از گزارش‌های ایسنا٬ ایرنا٬ خبرگزاری صداوسیما و رادیو فردا؛ ب.ب./م.ا.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.