به دوران طلایی امام باز نمی گردیم

چهارشنبه, 5ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

حامد آئینه وند

ابزار انگاری رفع حصر رهبران جنبش سبز برای استمرار حضور اصلاح طلبان در قدرت امری پوشیده نبود هم چنانکه در یاداشت کاسبی با شعار رفع حصر به آن پرداختم. سابقه آنان گواه خوبی است بر این مدعا که آنان برای ماندگاری درقدرت حاضرند شریف ترین مفاهیم سیاسی چون اصلاح طلبی، آزادی و جامعه مدنی را نیز دچار اعوجاج وقلب معنا کنند.

یکی از مفاهیمی که پس از به کارگیری منحرف کردند “جامعه مدنی” بود که تبدیل به “مدینته النبی” شد. جالب است که امروز پس از ناکامی در تسخیر حرکت مدنی دختران خیابان انقلاب در مبارزه با “حجاب اجباری” می گویند به حجاب اجباری با حجاب کامل اعتراض کنید تا نافرمانی مدنی اتان قانونی باشد. حالا که پس از تظاهرات دی ماه ۹۶ مردم با شعار# اصلاح طلب اصول گرا دیگه #تمومه ماجرا حکم بازنشستگی سیاسی به آنان دادند به تکاپو افتاده اند تا با تشبث به رفع حصر تجدید قوا کرده و حیثیت سیاسی خود را احیا کنند.

خاتمی که خود مصوبه حصر فقیه پارسا و شجاع آیت ا.. منتظری را اجرا کرد امروز برای رفع حصر به روحانی فشار می آورد و روحانی هم که اصلاح طلبان را آویزان خودش می بیند هم چنانکه #هنگامه شهیدی فاش کرد برایشان گربه رقصانی می کند و سوال این است که چرا نکند؟چرا باید وقتی از نردیان رفع حصر بالا رفته با رفع حصر برای اصلاح طلبان و رهبران جنبش سبز فضا سازی کند؟ او فکر می کند بهتر است با کسانی چون لاریجانی ها معامله کند که دستی در قدرت دارند و محبوب آستان ولایت هستند نه خاتمی و اصلاح طلبانی که تاریخ مصرفشان به سر آمده است.

در هنگامه مارش جمعی اصلاح طلبان برای رفع حصر شهیدی در توئیتی از روحانی خواست #مصوبه حصر در سال ۸۹ را منتشر کند تا معلوم شود کسی شعار #رفع حصر را داده که خود امضایش پای مصوبه حصر هست. چرا اصلاح طلبان که به رفع حصر اصرار دارند حاضر نشدند از دو نامه نامه کروبی به حسن روحانی و آیت ا.. خامنه ای حمایت کنند و آنها را به دست فراموشی سپردند؟پاسخ ساده است در راستای منافعشان نبود.

پس از اعتراضات فراگیر دی ماه که معترضان با شعار #اصلاح طلب اصول گرا دیگه #تمومه ماجرا از کلیت نظام عبور کردند و خروج کلان سرمایه ها از کشور دو دیدگاه کلی پیرامون آینده سیاسی نظام در میان جریان اصلاح طلب و اصول گرا شکل گرفته است. بخشی از اصول گرایان که دست بالا را هم در قدرت دارند مدافع ریاست جمهوری یک نظامی و انسداد کامل فضای سیاسی هستند تا این رئیس جمهور نظامی رضا خان حزب الهی باشد که جمهوری اسلامی را تداوم می بخشد.

 اصلاح طلبان هم به دنبال رفع حصرند تا از این طریق خاتمی را مجدد به فضای سیاسی کشور باز گردانند تا به کمک مهندس موسوی که پایمردی اش ستودنی است مارا به دوران طلایی امام ببرند اما مهندس موسوی که این سالها را در حصر سپری کرده و ما را برای فهم وضعیت خود به خواندن “گزارش یک آدم ربایی” فراخواند زیرک تر از آن است که سرنوشت خود را به سرنوشت کسانی که ماجرایشان تمام شده است گره بزند چنانکه کروبی نیز در پروژه اصلاح طلبان شرکت نکرد و با نگارش نامه هایی به حسن روحانی و مطالبه محاکمه از حاکمیت مستبد و یاد آوری اشتباهات آنان در انتخابات ۸۴، اعلام کرد که آینده اش را با آنها شریک نمی شود حتی اگر “حصر به مرگ” ختم شود.

 از سوی دیگر نظام زیر تقاطع بحران های مختلف اقتصادی، سیاسی، زیست محیطی، فرهنگی و… فشارهای بی سابقه بین المللی پس از ریاست جمهوری ترامپ و سبد خالی برجام و تعطیلی بازار ارز، و نامیدی گسترده مردم به اصلاح امور در ساختار فعلی، زیر فشار فزاینده ای و در حال فرو پاشی است. در شرایط فعلی تنها کسانی که با آرامش نسبی جنس می فروشند سوپرمارکتها که مایحتاج مردم را تهیه می کنند هستند. باقی امور به دلیل اینکه در بازار واقعی “دلار جها نگیری” وجود خارجی ندارد لِنگ در هواست.

بدون تردید این وضعیت چه امریکا از برجام خارج شود یا با حفظ آن به تحریم بانک مرکزی بپردازد رو به وخامت خواهد گذاشت. امروز بیش از هر زمان دیگری اصلاح طلبان اصراردارند که خودشان را به عنوان جایگزین نظم موجود معرفی کنند و برخی از پرکاران آنها در فضای مجازی با اکانت “فردای بهتر” با اشاعه هراس افکنی در میان ایرانیان به بهانه سوری شدن کشور به منظور دست کشیدن مردم از مبارزه با استبداد حاکم فعالیت می کنند و اصلا به روی خودشان نمی آورند که یک پای وضعیت فعلی سوریه نظامی است که با چنگ و دندان در صدد حفظ آن هستند.رویای آنان دوران طلایی امامی است که در واپسین سال زندگی ایشان آن فاجعه عظیم (کشتار ۶۷) رخ داد.یکی از روزنامه نگاران امریکایی در دوره اوباما در وصف اصلاح طلبان به درستی نوشت آنها با همتایان اصول گرایشان تفاوتی ندارند فرقشان این است که با رهبری آیت ا.. خامنه ای فشنگ هایشان تمام شد….


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.