صدور حکم برای ۸ تن از بازداشت شدگان اعتراضات دیماه در تنکابن

چهارشنبه, 12ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو تنکابن به ریاست قاضی ابراهیمی، حکم هشت تن از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی ماه در این شهر را به صورت گروهی صادر کرد. بر اساس احکام صادر شده، ۲ تن از این افراد هر یک به ۶ ماه حبس تعزیری و ۴ تن نیز هر یک به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شدند. ۲ تن دیگر نیز تبرئه شدند. پیش از نیز سه تن دیگر که در رابطه با همین پرونده بازداشت شده بودند هر کدام به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم ۸ تن از معترضان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دیماه در شهرستان تنکابن توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو تنکابن به ریاست قاضی ابراهیمی و به صورت گروهی صادر شد.

اتهام تمامی این افراد “اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی” عنوان شده است.

دادگاه درباره اتهام تمامی افراد به گزارش مراجع انتظامی، تصاویر و بازبینی فیلم تجمعات اعتراضی در شهر تنکابن استناد کرده است.

اسامی این افراد “سلیم صادقی، صادق مهدی رودی، فاطمه دینار سرایی، مهین تاج احمدپور، کمال داوودی، مصطفی جانی پور، امیرحسین سهامی” و رحیم علی محمود سلطانی” توسط هرانا احراز شده است.

پیش‌تر ۴ تن از بازداشت شدگان با تودیع وثیقه و یک تن نیز با قرار کفالت تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده‌اند. ۳ تن دیگر از این شهروندان به دلیل عجز از تودیع وثیقه همچنان در بازداشت به سر می‌بردند.

جلسه رسیدگی به اتهامات این افراد که همراه با هفت تن (جمعا ۱۵ نفر) دیگر در خصوص یک پرونده بازداشت شده بودند، در تاریخ ۱۴ اسفندماه سال گذشته به صورت گروهی در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری شهرستان تنکابن برگزار شده بود.

رونوشت احکام صادر شده برای این افراد عینا در ادامه می‌آید:

فاطمه دینار سرایی، فرزند یحیی، ۲۵ ساله، اهل و ساکن تنکابن، شغل: بیکار، که از تاریخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۶ به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی بازداشت شد و پیش‌تر با تودیع وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه از زندان آزاد شده بود، به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

مهین تاج احمدپور، فرزند مراد، ۴۵ ساله، ساکن تنکابن، شغل: دستفروش، که از تاریخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۶ به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی بازداشت شد و پیش‌تر با تودیع وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه از زندان آزاد شده بود، به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

رحیم علی محمود سلطانی، فرزند هوشنگ، ۵۶ ساله، متاهل، شغل: دستفروش، که از تاریخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۶ به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی بازداشت شده و با توجه به ناتوانی در تودیع وثیقه در زندان تنکابن در بازداشت به سر می‌برد،به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

صادق مهدی رودی، فرزند سلیمان، ۲۹ ساله، اهل و ساکن تنکابن، شغل: فعال در بخش تاسیسات ساختمان، که از تاریخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۶ به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی بازداشت شد و با توجه به ناتوانی در تودیع وثیقه در زندان تنکابن در بازداشت به سر می‌برد، به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

کمال داوودی، فرزند علی، ۲۸ ساله، اهل و ساکن تنکابن، شغل: کفاش، که از تاریخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۶ به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی بازداشت شده و با توجه به ناتوانی در تودیع وثیقه در زندان تنکابن در بازداشت به سر می‌برد، به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

سلیم صادقی، فرزند غلام عباس، ۳۲ ساله، شغل: دستفروش، که از تاریخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۶ به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی بازداشت شد و پیش‌تر با تودیع وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه از زندان آزاد شده بود، به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. قاضی دادگاه محکومیت وی را با توجه به وضعیت خاص (متاهل بودن و شغل وی) و به ستناد مواد ۴۰، ۴۶، ۴۹، ۵۰ و ۵۲ قانون مجازات اسلامی به مدت ۳ سال به حالت تعلیق درآورده است.

مصطفی جانی‌پور، فرزند یعقوب، ۲۶ ساله، متاهل، اهل و ساکن رودسر، شغل: سنگ‌کار، که از تاریخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۶ به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی بازداشت شده و پیش‌تر با تودیع وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه از زندان آزاد شده بود، از اتهامات تبرئه شد.

امیرحسین سهامی، فرزند محمدجواد، ۲۹ ساله، اهل شیراز، ساکن تنکابن، شغل: آرایشگر، که از تاریخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۶ به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی بازداشت شده و پیش‌تر با قید کفالت تا زمان برگزاری دادگاه از زندان آزاد شده بود، از اتهامات تبرئه شد.

پیش از نیز سه تن دیگر به نام‌های “سینا نوروزی”، “هادی رحمانی گرمارودی” و “پریا دینارسرائی” که در رابطه با همین پرونده بازداشت شده بودند هر کدام به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شده بودند.

پیش‌تر یک منبع نزدیک به بازداشت شدگان تنکابن به گزارشگر هرانا گفته بود: “افراد بازداشت شده حین دستگیری و بازجویی به شدت مورد آزار و بدرفتاری جسمی و روانی قرار گرفته‌اند”.

هرانا پیش‌تر از بازداشت این معترضان خبر داده بود. همچنین در تاریخ ۱۷ اسفندماه سال گذشته نیز جلسه دادگاه عده‌ای دیگر از بازداشت شدگان تنکابن برگزار شد.

در اعتراضات اخیر که بعضاً با عنوان «اعتراضات دی‌ماه» از آن یاد می‌شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین گفتگوی خود در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”.

برخی از بازداشت‌شدگان با تودیع وثیقه و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها نیز به زندان منتقل شده‌اند. با این حال کماکان از سرنوشت و یا محل نگه‌داری شماری از بازداشتی‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست.

آغاز اعتراضات در شهر مشهد در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ بود، اما ناآرامی‌ها به سرعت به شهرهای دیگر تسری یافت. نیروهای امنیتی با خشونت کشنده روزافزون به این اعتراضات پاسخ داده‌اند.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.