کارشناس نظامی اسرائیل: سه گزینه جمهوری اسلامی برای ضربه زدن به اسرائیل

جمعه, 14ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

رادیو پیام اسرائیل، یک کارشناس ارشد امور نظامی و اطلاعاتی در اسرائیل می گوید که تردیدی ندارد رژیم ایران در پی انتقام گیری از اسرائیل و وارد آوردن ضربه به این کشور است و بنابراین، لازم است که اسرائیل خود را آماده سازد.

ژنرال ذخیره عاموس یادلین، که در گذشته رئیس رکن اطلاعات در ستاد ارتش اسرائیل بوده، ارزیابی می کند که رژیم ایران ممکن است برای پاسخگویی به بمباران پایگاه های حکومت ایران در سوریه و به ویژه انهدام انبارهای موشکی رژیم در آن کشور به یکی از این سه گزینه روی آورد: پرتاب موشک از خاک سوریه، آسیب رسانی به یکی از سفارتخانه های اسرائیل در خارج و یا انجام تعرض توسط حزب الله از خاک لبنان.

این پرسش که حکومت ایران در برابر اقدامات دفاعی و قاطعانه اسرائیل در خاک سوریه و جنگ مستقیم برای جلوگیری از استقرار سپاه پاسداران در کشور همسایه اسرائیل، چه خواهد کرد، در روزهای اخیر، مقامات امنیتی و دفاعی اسرائیل را سخت به خود مشغول داشته است.

در یک گزارش خبری گفته شد که امیران ارتش اسرائیل که مسوول امور دفاع غیرنطامی و حفظ جان شهروندان هستند، در دو روز گذشته مباحثات و بررسی های گسترده ای داشته اند تا مطمئن گردند که مردم پشت جبهه در امان هستند.

ژنرال عاموس یادلین که اکنون رئیس مرکز پژوهشی امور امنیت ملی اسرائیل است، با ارائه ارزیابی خود در مورد احتمال تعرض حکومت ایران به اسرائیل، تاکید کرد که ماه میلادی کنونی (ماه مه) آبستن حوادث بسیار است.

از یک سو احتمال دارد که حکومت ایران به نوعی تعرض علیه اسرائیل دست بزند. از سوی دیگر، پرزیدنت ترامپ قرار است ۹ روز دیگر تصمیم خود را در مورد برجام اعلام کند و دو روز پس از آن، سفارت آمریکا در اورشلیم، به طور رسمی گشایش یابد.

از دیدگاه او، این ها همه مواردی است که ممکن است تب جنگی در منطقه را بالا برد.

در رابطه با این پرسش که چرا رژیم ایران هنوز به واکنش نظامی یا تروریستی روی نیاورده است، ژنرال یادلین ارزیابی کرد که هم اکنون مباحثه و محادله ای در رده بالای رهبری در ایران جریان دارد که این انتقام گیری به چه شیوه ای انجام گیرد.

احتمال دارد که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس فشار می آورد که واکنش ایران هرچه بیشتر کوبنده باشد. ولی احتمال دیگر آن است که رژیم ایران هیچ برنامه از پیش آماده شده ای ندارد و اکنون باید به تنظیم آن بپردازد.

ژنرال یادلین گفت که او در دوران انجام وظیفه در راس رکن اطلاعات ستاد ارتش اسرائیل، توانسته است هم رهبران اسرائیل و هم دستگاه رهبری ایران را به خوبی بشناسد و بر این باور است که هیچیک از طرفین خواهان به راه انداختن جنگ بین دو کشور نیست.

او گفت که یک عامل مهار کننده دیگر، برای جلوگیری از یک جنگ گسترده وجود دارد و آن دولت روسیه است.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.