صدور حکم برای سید طبیب تقی‌زاده در پرونده سایت “بازتاب امروز”

یکشنبه, 16ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

سید طبیب تقی‌زاده، روزنامه نگار و از مسئولان سایت خبری “بازتاب امروز” به اتهام “ارتباط با رسانه های معاند” در سال ۹۴ بازداشت و بعد از طی مراحل مختلف دادرسی نهایتا به تحمل ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شد. این روزنامه نگار که در روزهای اخیر حکم قطعی خود را دریافت کرده است در نشریات مختلفی از جمله پیام آزادگان، تدبیر خبر، برنا، ابتکار و ماهنامه نگاه طلایی سابقه همکاری دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سید طبیب تقی‌زاده، از اعضای هیئت تحریریه سایت “بازتاب امروز” که در پی راه اندازی مجدد آن بعد از اعمال فیلترینگ، در نیمه شب ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ در منزل خود همراه با شکستن در و ضرب و شتم بازداشت شده بود به حبس محکوم شد.

آقای تقی زاده پس از بازداشت در سال ۹۴ به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده و به مدت ۳۶ روز در سلول انفرادی نگهداری شد. در نهایت پس از سکته آقای تقی‌زاده در زندان، او با تودیع وثیقه آزاد شد.

این روزنامه نگار با سابقه در این پرونده به “اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با رسانه های معاند نظام” متهم شد.

یک منبع نزدیک به سید طبیب تقی‌زاده در گفت و گو با گزارشگر هرانا در خصوص وضعیت حقوقی این روزنامه نگار گفت: “دادگاه آقای تقی‌زاده در چند نوبت در شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب با حضور وکلای او (محمود علیزاده طباطبایی و زینب طاهری) و به ریاست قاضی شهمیرزادی برگزار شد. مدت زمان این جلسات در هر نوبت کمتر از دو دقیقه بود. آخرین جلسه دادگاه وی در اسفندماه سال گذشته برگزار و رای صادره ده روز قبل به صورت حضوری برایش خوانده شد”.
بر اساس رای صادره، این روزنامه نگار به تحمل دو سال حبس محکوم شده است هر چند این حکم به مدت چهار سال به تعلیق در آمده است.

منبع نزدیک به آقای تقی زاده به هرانا توضیح داد، این روزنامه نگار اتهامات مطروحه را وارد ندانسته و حتی ارتباط خود را با تیم سردبیری سابق بازتاب امروز (پرونده سال ۹۲) رد کرده اما دادگاه مواردی مانند بازنشر اخبار سایت “بازتاب امروز” از جمله خبر حمله به دفتر آیت الله صانعی در رسانه های فارسی زبان خارج از ایران را از جمله مستنداتی دانسته که برای اثبات “ارتباط او با رسانه های معاند نظام” کافی بوده.

سازمان گزارشگران بدون مرز که وضعیت آزادی بیان و روزنامه نگاران را در کشورهای مختلف دنیا بررسی می کند در گزارش سالانه اخیر خود اعلام کرد، در سال ۲۰۱۷ ایران همچنان جزو ۵ زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای بود. با آنکه برخی از روزنامه‌نگاران زندانی با سپری کردن مدت محکومیت خود آزاد شدند، اما بازداشت روزنامه‌نگاران ادامه پیدا کرده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.