دولتی شریک دزد و رفیق قافله

یکشنبه, 16ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

 

حامد آئینه وند

نظام سیاسی جمهوری اسلامی که در بهمن ماه جاری وارد چهلمین سالگرد استقرار خود در ایران می شود در طول چهار دهه گذشته،منهای سالهای نخسیتن دهه اول انقلاب آن هم به دلیل عدم تثبیت نظام، نه به دلیل ماهیت آن به شکل استبدادی و انحصاری اداره شده و در پشت نقابی از انتخابات به حیات خود ادامه داده است.

پر واضح است که شرایط سیاسی داخلی به واسطه فشارهای خارجی و رشد و توسعه ارتباطات، دچار قبض و بسط شده است اما تعبیر از این قبض و بسط به دموکراسی همان دروغ بزرگی است که اصلاح طلبانی چون تاج زاده می خواهند به خورد مردم بدهند و با تقلیل دموکراسی خواهی به مطایبه” تکرار می کنم” فضای مناسبی برای جلوس ژنهای خوب بر سفره انقلاب فراهم کنند.

در حالی که لازمه استقرار دموکراسی وجود احزاب، آزادی مطبوعات،آزادی آکادمیک و آزادیهای فرهنگی و اجتماعی و بالاتر از همه اینها عدم تناقضات ساختاری و حاکمیت دو گانه است اصلاح طلبان با تقلیل دموکراسی به انتخابات و تهدید جامعه توسط به ظاهر مخالفانی که باهم بر سفره انقلاب نشسته اند با ساخت دو گانه های فانتزی و رقیب هراسی به نظام سیاسی پر بحران جمهوری اسلامی فرصت بقا و ادامه حیات داده اند.

 برای اینکه درک روشنتری از سیاه بازی های اصلاح طلبان پیدا کنیم بررسی” فیلترینگ تلگرام” و “رفع حصر” نمونه های متاخر ماجرا هستند. پس از حصر رهبران جنبش سبز اصلاح طلبان که احساس می کردند سفره انقلاب را آیت ا.. خامنه ای از زیر دست آنها کشیده است دست به کار شدند تا با بیعت مجدد با نظام سیاسی،ارادت خود را نشان بدهند. استارت این حرک هم با حماسه دماوند توسط محمد خاتمی رقم خورد و پس از آن با حمایت اصلاح طلبان از حسن روحانی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری ادامه یافت.

اصلاح طلبان که خوب می دانستند مطالبات جنبش سبز و رهبران آن، تنها محرک حضور مردم برای حضور پای صندوق های رای پس از کودتای ۸۸ است به روحانی گفتند که” شعار رفع حصر و رفع تحریمها” را توامان سر بدهد در حالی که می دانستند امضای حسن روحانی پای مصوبه حصر هست…

اندکی بعد اما روشن شد رفع تحریمها نه برنامه حسن روحانی که برنامه آیت ا.. خامنه ای بود و استارت ملاقات های محرمانه با امریکایی ها را هم در سال پایانی دولت احمدی نژاد خودش زد و هر دولتی هم پیروز می شد افتخار برجام و نرمش قهرمانانه نصیبش می شد چون پولی در خزانه نظام نبود حالا چه ظریف وزیر خارجه می بود چه غضنفر… به همین دلیل هم بود که شعار رفع حصر که از سر خالی نبودن عریضه سر داده شده بود به دست فراموشی سپرده شد تا انتخابات بعدی که روحانی در میان تشویق های ایسلندی هواداران موسوی گفت باید رای بیشتری بیاورد و بازوان قویتری پیدا کند تا این شعارش محقق شود. البته خیلی بی راه هم نگفت چون ” علی شمخانی ” مرد قوی هیکل ودبیر شورای عالی امنیت ملی کلا از اساس حصر را منکر شد و گفت چنین چیزی وجود ندارد…

دو هفته قبل از تظاهرات فراگیر دی ماه ۹۶ که پیش درآمد آن هشتگ های پشیمانی از حسن روحانی و سپس حضور خیابانی مردم با شعار اصلاح طلب اصو ل گرا دیگه تمومه ماجرا بود حسن روحانی با آن لبخندهای فانتزی از وزیر امنیتی ارتباطات قول گرفت که دستش روی دگمه فیلتر نرود.اما این قول بیش از دو هفته دوام نیاورد و درکوران رو زهای تظاهرات مردمی تلگرام را فیلتر کردند.

 اندکی بعد و پس از سرکوب تظاهرات و به دنبال فشارهای اجتماعی و بازگشت بازدید کانالهای پر مخاطب به روال سابق تلگرام را رفع فیلتر کردند در حالی که تمامی تلفن های همراه به فلیتر شکن تجهیز شده بود. بنا به بر خی اقوال آیت ا.. خامنه ای از رفع فیلتر تلگرام در جلسه شورای عالی فضای مجازی گله می کند بدین مضمون که چرا وقتی نظام هزینه فیلتر تلگرام را داد دو باره رفع فیلتر کردید؟ گزاره آیت ا.. خامنه ای و اشاره به مساله “هزینه فیلتر” احتمالا به این معناست که مردم نباید احساس کنند که نظام به خاطر فشارهای اجتماعی عقب نشینی کرده است.

خیلی باید ساده باشیم تا باور کنیم حکومتی که با انحصار رشد کرده و تثبیت شده به دنبال شکستن انحصار باشد. اول از رفع انحصار حرف زدند و بعد سازمانها و ارگانها را وادار به ترک تلگرام و کوچ به سروش کردند بلکه مردم هم ترغیب شوند وقتی مردم نیامدند و سروش را نامحرم د انستند دستور فیلتر تلگرام را دادند.حالا هم می گویند از خدمات بانکی باید با پیام رسانهای داخلی استفاده کنید. دولت که نقش شریک دزد و رفیق قافله را بازی می کند به سیاه بازی ادامه می دهد و حسن روحانی هم هشتگ محرم و نامحرم می زند.. اصلاح طلبان هم از این وضعیت ناراضی نیستند چون می دانند که قافیه را به کانالهای پر بازدید اپوزسیون برانداز باخته اند.رفع فیلتر از تلگرام یا تولید فیلتر شکن های انبوه شعار کلیدی نامزد بعدی اصلاح طلبان در ۱۴۰۰ است اگر تا آن موقع به دریا نریخته شده باشند…


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.