تأکید سفیر آمریکا بر خروج سریع‌تر شرکت‌های آلمانی از ایران

جمعه, 21ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن


سفیر جدید آمریکا در برلین از شرکت‌های آلمانی خواست که از ایران خارج شوند و تجارت با ایران را متوقف کنند. این درخواست او موجب مخالفت‌های شدید آلمانی‌ها شد. او به رغم این مخالفت‌ها از اظهارات خود دفاع کرده است.

ریچارد گرنل، سفیر جدید آمریکا در برلین با ارسال یک پیام توئیتری از شرکت‌های آلمانی فعال در ایران خواست که هر چه زودتر از ایران خارج شوند. او صریحا نوشت: «ترامپ گفته است که تحریم‌های آمریکا شامل قسمت‌های مهمی از اقتصاد ایران می‌شود و شرکت‌های آلمانی که در ایران تجارت می‌کنند باید هرچه سریع‌تر فعالیت خود را کاهش دهند».

گرنل تاکید کرد که هنوز شرکت‌های آلمانی برای توقف تجارت در ایران فرصت دارند. اما درخواست سفیر آمریکا در برلین با مخالفت‌های شدیدی در آلمان روبرو شد. تقریبا تمامی نمایندگان احزاب آلمانی از توئیت سفیر آمریکا انتقاد کرده‌اند.

نماینده حزب چپ آلمان حتی خواستار احضار سفیر آمریکا به وزارت خارجه آلمان شد “تا به او درست دیپلماسی داده شود”.

آندرآ نالس، رئیس حزب سوسیال دموکرات می‌گوید: «وظیفه او نیست که درس دیپلماسی بدهد، ولی سفیر آمریکا کمی به درس دیپلماسی نیاز دارد.»

وولفگانگ آیشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ نیز در واکنش به سخنان سفیر آمریکا گفته است که وظیفه سفیر توضیح دیپلماسی کشورش است نه دخالت در امور کشور میزبان.

واکنش مقامات رسمی اما تا اندازه‌ای متفاوت بوده است. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان به پرسش خبرنگاران درباره اینکه او درباره درخواست سفیر آمریکا چه نطری دارد، پاسخ داده است که او نظری ندارد. سخنگوی دولت آلمان نیز از اظهارنظر درباره درخواست سفیر آمریکا خودداری کرده است.

دفاع سفیر آمریکا از اظهارات خود

اما در واکنش به انتقادهای سیاستمداران آلمانی سفیر آمریکا از اظهارات خود مبنی بر خروج فوری شرکت‌های آلمانی از ایران دفاع کرد.

گرنل در مصاحبه خود با گروه رسانه‌ای “فونکه مدین گروپه” تاکید کرد که او روش و شیوه دیگری دارد و می‌خواهد صادقانه سخن بگوید. او افزود: «دیپلماسی که برخاسته از یک فکر جمعی یا گروهی باشد ضرر می‌رساند.»

سفیر آمریکا در این ارتباط خاطرنشان کرد: «کره شمالی در مسیر تبدیل شدن به یک قدرت اتمی است، در سوریه سالهاست نسل کشی اتفاق می‌افتد. من مخالف طرز تفکر برخاسته از یک گروه و جمع در دیپلماسی هستم.»

گرنل افزود اگر ما بخواهیم جلوی بروز جنگ را بگیریم باید دیپلمات‌هایی را داشته باشیم که سرسختانه عمل کنند.

او در پاسخ به این پرسش که تکلیف آن شرکت‌های آلمانی که برخلاف تحریم‌های آمریکا در ایران تجارت بکنند، چه خواهد شد؟ پاسخ داد که به این پرسش باید دولت آلمان پاسخ دهد نه آمریکا.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.