پوتین: ترامپ باب مذاکره با ایران را نبسته است

شنبه, 5ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

ولادیمیر پوتین (عکس از آرشیو)

رئیس جمهوری روسیه در یک سخنرانی تاکید کرد که همتای آمریکایی او امکان مذاکره با ایران را باز گذاشته است. رئیس جمهوری فرانسه نیز ضمن تاکید بر پایبندی کشورش به برجام گفت که امکان یک توافق گسترده‌تر با ایران وجود دارد.

روز جمعه (۲۵ مه / ۴ خرداد) رئیس جمهوری روسیه در همایش بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ در باره برخی مسائل حاد سیاسی روز، از جمله برجام سخن گفت.

ولادیمیر پوتین ضمن ابراز مخالفت خود با خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای اظهار داشت که دونالد ترامپ هنوز باب مذاکره با ایران را نبسته است.

او با اشاره به تلاش‌‌های دولت باراک اوباما برای رسیدن به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی گفت، اگر قرار باشد که هر چهار سال یکبار در توافق‌های بین‌المللی تجدید نظر شود، اعتماد برای بستن توافقنامه‌ها در آینده از بین خواهد رفت.

رئیس جمهوری روسیه این پرسش را مطرح کرد که آیا لغو کامل برجام به زیان امنیت اسرائیل است یا به نفع آن؟

او هشدار داد که در صورت خروج ایران از برجام، شفافیت برنامه هسته‌ای این کشور از بین خواهد رفت و این برای امنیت و ثبات در منطقه، به‌ویژه برای اسرائیل خطرناک خواهد بود.

حفاظت از اروپا

پوتین به‌شوخی خطاب به امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت، اگر شکاف بین اروپا و آمریکا به سبب اختلاف نظر بر سر برجام بیشتر شود، روسیه از اروپا حفاظت خواهد کرد.

مکرون با لحنی جدی پاسخ داد که اروپا می‌تواند از خودش دفاع کند.

رئیس جمهوری فرانسه ضمن تاکید بر پایبندی کشورش به برجام بار دیگر اظهار داشت که امکان یک توافق گسترده‌تر با ایران وجود دارد.

در همایش بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ علاوه بر مکرون، خانم کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نیز شرکت دارند.

فرق روسیه با فرانسه در رابطه با برجام

رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه (۲۴ مه) پس از مذاکرات دونفره با همتای فرانسوی خود ضمن تقدیر از تلاش‌های اروپا برای نجات برجام تاکید کرد که ناکامی تلاش‌ها برای نجات برجام “پیامدهای تاسف‌باری” خواهد داشت.

پوتین از موضع رئیس جمهوری فرانسه برای مذاکرات جدید با ایران ، به‌ویژه در رابطه با برنامه موشکی این کشور و چگونگی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بعد از سال ۲۰۲۵ و نقش این کشور در منطقه حمایت کرد.

رئیس جمهوری روسیه در عین حال هشدار داد که مذاکرات جدید با تهران نباید مشروط به این سه موضوع باشد، زیرا در این صورت این شبهه به‌وجود می‌آید “که ما هم خواهان خروج از برجام هستیم”.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.