تاثیر بلای ریزگرد‌ها بر ماموریت‌ها سه‌گانه یگان ویژه در اهواز

سه شنبه, 8ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

در مورد بلا‌هایی که ریزگرد‌ها بر سر ساکنان استان خوزستان و شهرستان اهواز آوار کرده‌‌اند بسیار گفته شده٬ نوشته شده٬ دیده شده و اعتراض شده است.

ریز‌گرد‌ها زندگی روزمره ساکنان این استان را مختلف کرده است٬ اداره‌ها و مدارس را تعطیل می‌کند٬ سالانه هزاران نفر را راهی بیمارستان کرده و جان ده‌ها نفر را می‌گیرد و حتی باعث مهاجرت هزاران نفر از اهواز به دیگر شهرها شده است.

تاکنون درباره عوارض این ریزگرد‌ها از زوایای مختلف و تاثیر آنها بر حوزه‌های مختلف بیش از صد‌ها خبر٬ گزارش و فیلم و عکس تهیه شده و نسبت به وخیم شدن این وضعیت هشدار‌های مکرری داده شده است.

اما شاید کمتر کسی فکر کرده باشد که نیرو‌های یگان ویژه پلیس هم  قربانی پدیده گرد و غبار و ریزگرد‌ها استان خوزستان هستند. فرماندهان این یگان‌ها اعتراف کرده‌اند این پدیده زیست محیطی بر ماموریت‌های سه‌گانه آنها تاثیر منفی گذاشته است.

فصلنامه «دانش انتظامی» استان خوزستان وابسته دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان خوزستان در تازه‌‌ترین شماره خود٬ تحقیقی منتشر کرده که هدف آن بررسی «تاثیر پدیده ریزگردها بر مأموریت‌های یگان ویژه شهرستان اهواز» است.

در این تحقیق از ۷۱ پرسنل یگان ویژه پلیس از جمله شش فرمانده و جانشین گردان٬ ۱۴ معاون ستادی یگان ویژه٬ ۲۴ نفر از فرماند‌هان و جانشین گروهان‌ها و ۲۷  از فرماندهان دسته درباره تاثیرات این پدیده زیست محیطی بر ماموریت‌های آنها پرسش شده است.

ماموریت‌های نیروهای یگان ویژه به سه بخش مختلف تقسیم می‌شود که در این تحقیق به تاثیر پدیده ریز‌گرد‌ها برهر یک از این ماموریت‌ها پرداخته شده است.

نخستین ماموریت نیرو‌های یگان ویژه پلیس تخت عنوان «وضعیت سفید» تعریف می‌شود. در این وضعیت رویدادی که موجب برهم‌خوردن نظم عمومی جامعه می‌شود٬ اتفاق نیفتاده و تمام سازمان‌ها خدمات روزانه خود را ارائه می‌دهند.

در چنین شرایطی وظایف این نیرو‌ها در برقراری نظم و امنیت است. در این نوع ماموریت٬ نیروهای یگان ویژه با لباس‌های ورزشی در ورزشگاه‌ها حضور یافته و به جهت جلوگیری از ایجاد جو امنیتی در ورزشگاه‌ها، از پوشش و نام «یگان ایمنی ورزشگاه‌ها» استفاده می کنند.

«وضعیت خاکستری» دومین شکل ماموریت یگان‌‌های ویژه است. این ماموریت‌ها زمانی انجام می‌شود که برخی بی‌نظمی‌ها، تخلف‌ها و جرایم مخل نظم و امنیت جامعه شده است.

از مصادیق این وضعیت می‌توان به امدادرسانی به افراد در معرض بلایای طبیعی٬ تسهیل ترافیک٬ رهایی گروگان و مقابله با حمالت تروریستی اشاره کرد.

سومین ماموریت یگان‌های ویژه پلیس نیز وضعیت «زرد و قرمز» تعریف شده که زمانی به اجرا در‌می‌آید که وضعیت انتظامی و امنیتی جامعه به علت وقوع تخلفات و بی‌نظمی‌های گسترده خارج از کنترل نیرو‌های پلیس عادی می‌شود.

وقوع اغتشاش‌های وسیع و برنامه‌ریزی شده با هدف مقابله با دولت و حکومت مرکزی از جمله این موارد است که نیروهای این یگان را موظف به دخالت و مقابله هستند.

این تحقیق تلاش کرده که پاسخ روشنی به سه پرسش اساسی در رابطه با پدیده ریز‌گرد‌ها و تاثیر آنها بر این عملکرد‌های یگان‌های ویژه دست پیدا کند.

در این تحقیق از ۷۱ پرسنل یگان ویژه پرسیده شده که «آیا پدیده ریزگردها بر مأموریت‌های یگان ویژه شهرستان اهواز در سال ۱۳۹۵ تاثیر دارد؟» که نتیجه این پرسش حکایت از تاثیر منفی این پدیده زیست محیطی بر این ماموریت‌ها دارد.

نتیجه این پرسش که «آیا پدیده ریزگردها بر وظایف امنیتی نیروهای یگان ویژه شهرستان اهواز در سال ۱۳ تاثیر دارد؟»» هم نشان‌دهنده تاثیر منفی این پدیده بر ماموریت‌های یگان ویژه دارد.

پاسخ به این پرسش که «آیا پدیده ریزگردها بر وظایف امدادی و مردم داری یگان ویژه شهرستان اهواز در سال ۱۳۹۵ تاثیر دارد؟» نیز مشابه نتایج دو پرسش قبلی است.

این تحقیق با دست‌یابی به این پاسخ‌ها چنین نتیجه گرفته که « پدیده ریزگردها به عنوان تهدیدی امنیتی محسوب شده و می‌تواند بر عملیات یگان ویژه که به عنوان مهم‌ترین نهاد برقراری امنیت در کشور است» تاثیر بگذارد.

این تحقیق همچنین اعلام کرده در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت این ارگان بتواند مانورهای خود را به خوبی به نمایش بگذارد و رزمایش‌های زمینی را اجرا کنند.

در بخش دیگری از این تحقیق آمده تاثیر منفی  بحران ریز‌گرد‌ها شاید در خصوص رزمایش‌های هوایی یگان ویژه هم متبلورتر باشد، چراکه در شرایط نامساعد جوی بسیاری از پروازها معلق می‌شود.

یکی دیگر از مهمترین یافته‌های این تحقیق تاثیر منفی ریزگرد‌ها بر ماموریت «فرهنگی و اسلامی» یگان‌های ویژه است.

آن‌طور که در این تحقیق آمده پدیده ریزگرد‌ها کیفیت تصاویر دوربین‌های مداربسته را به شدت تنزل داده و به همین خاطر «کنترل اماکن عمومی و نظارت بر اجرای ضوابط فرهنگی در» شهرستان اهواز را مختل کرده است.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.