واکنش آمریکا به دستور خامنه‌ای برای غنی سازی اورانیوم: اهرم‌های زیادی علیه ایران داریم

چهارشنبه, 16ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

هیثر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا – تصویر آرشیوی

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده می گوید آمریکا و جامعه جهانی اهرم‌های زیادی علیه جمهوری اسلامی ایران در صورت تلاش برای از سرگیری برنامه هسته ای جنجالی دارند.

«هدر ناوئرت» سه شنبه عصر ۱۵ خرداد در جمع خبرنگاران به دستور روز دوشنبه رهبر جمهوری اسلامی برای آمادگی از سرگیری غنی سازی اورانیوم واکنش نشان داد و در پاسخ خبرنگاری گفت: ما این گزارش را دیده ایم. وزیر خارجه آمریکا تنها چند روز پیش در سخنرانی خود سیاست ما در قبال ایران را شرح داد. او در این سخنرانی شفاف گفت که ایران باید غنی سازی اورانیوم را متوف کند و هرگز به دنبال بازفرآوری پلوتونیوم نباشد. ایران نباید راهی به سمت تولید سلاح هسته‌ای داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحولات ایران را رصد می‌کند و ما مطمئن هستیم که این آژانس هرگونه تخلفی را به شورای حکام و همچنین سازمان ملل گزارش می دهد.

آیت الله خامنه‌ای روز دوشنبه ۱۴ خرداد اعلام کرد که لازم است سازمان انرژی اتمی مقدمات لازم برای افزایش غنی سازی اورانیوم تا ۱۹۰ هزار سو را فراهم کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه شنبه درباره جمع آوری دوربین‌های تأسیسات هسته‌ای «فردو» مورد سوال قرار گرفت و گفت این موضوع را نمی تواند تایید کند.

وی درباره تدابیر آمریکا برای وادار کردن ایران به خودداری از غنی سازی یا توقف برنامه موشکی گفت ما شرایط بهتری اکنون داریم… ما اهرم‌های زیادی داریم. به عنوان یک ابرقدرت و ابرقدرت اقتصادی می‌توانیم تحریم‌ اعمال کنیم و کشورها می‌توانند انتخاب کنند که با ایران تجارت نکنند و درآمدهای ایران که صرف اقدامات مخرب می‌شد، کاهش می‌یابد.

خانم ناوئرت افزود: اکنون ما در حال رایزنی با متحدان و شرکای خود در سرتاسر جهان هستیم و تیم‌هایی اکنون در مرکز و شرق اروپا حضور دارند که در حال دیدار و گفت‌وگو هستند… همانطور که وزیر خارجه آمریکا، مایک پامپئو گفت، باید با هم رایزنی کنیم تا ببینیم چطور می‌توان به صورت جمعی با اقدامات مخرب ایران در اقصی نقاط جهان مقابله کرد.»

دستور جنجالی رهبر جمهوری اسلامی

یک روز بعد از دستور رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه ۱۵ خرداد، علی اکبر صالحی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که زیرساخت‌های لازم برای غنی سازی اورانیوم تا ۱۹۰ هزار سو، در مرکز نطنز آماده است و بهروز کمالوندی، سخنگوی آژانس انرژی هسته‌ای نیز که پیشتر اعلام کرده بود روند افزایش ظرفیت‌های لازم برای تولید گاز یو اف۶ و یو اف ۴ و ساخت و مونتاژ کارخانه روتور سانتریفوژ آغاز می‌شود، گفت که باید کارهایی انجام داد که این روند رسیدن به غنی سازی ۱۹۰ سو افزایش یابد.

این اظهارات و اقدامات ایران با واکنش مقام های اسرائیل و اروپا روبرو شد.

مناشه امیر، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفتگوی اختصاصی با صدای آمریکا سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران را هدیه ای به نتانیاهو در حاشیه سفرش به اروپا دانست.

بنیامین نتانیاهو که در سفر اروپایی خود برای مذاکره درباره مقابله با اقدامات منطقه‌ای ایران به سر می برد، ضمن اعلام اینکه «از این تصمیم رهبر ایران شگفت زده نشده»، سه شنبه ۱۵ خرداد در یک پیام ویدئویی در توئیتر گفت که اسرائیل اجازه نمی‌دهد جمهوری اسلامی به سلاح اتمی دست یابد.

​همزمان، «ییسرائیل کتز» وزیر اطلاعات دولت بنیامین نتانیاهو خواستار تشکیل ائتلاف نظامی علیه ایران، در صورت از سرگیری غنی سازی اورانیوم با غلظت بالا شد.

یک سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به تصمیم رهبر جمهور اسلامی گفت که اقدام ایران کمکی به اعتمادسازی در روابط ایران و جهان نمی کند.

رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته با فاجعه بار خواندن توافق هسته‌ای با ایران و بیان این که این توافق از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای جلوگیری نمی‌کند، از آن خارج شد.

پرزیدنت ترامپ ضمن صدور دستور بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، اعلام کرد که با متحدان آمریکا مذاکره می‌کند تا به یک تصمیم جدید برای جلوگیری از جاه طلبی‌های مخرب ایران برسد.

به دنبال اعلام رسمی تصمیم رئیس جمهوری ایالات متحده به خروج از توافق هسته‌ای ایران، مایک پمپئو در بیانیه ای اعلام کرد که آمریکا با متحدان خود برای یافتن یک راه حل «واقعی، جامع و ماندگار» برای تهدید ایران همکاری خواهد کرد.

او «برنامه موشکی بالیستیک، فعالیت‌های تروریستی در جهان، و فعالیت‌های مخاطره آمیز در سراسر خاورمیانه و ورای آن» را تهدیدهایی از سوی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد که آمریکا با شرکای خود برای رفع آنها همکاری خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین ابتدای خرداد راهبرد جدید آمریکا را در مورد ایران را معرفی کرد که بر اساس آن، فشارمالی بی‌سابقه بر حکومت ایران اعمال خواهد شد، وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا برای مقابله با هرگونه تجاوزگری ایران همکاری نزدیکی خواهد بود، آمریکا از تلاش مردم ایران برای تغییر حمایت خواهد کرد. او در نهایت اعلام کرد که آمریکا حاضر به مذاکره با ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و برابر در صورت تغییر رفتار جمهوری اسلامی است.

مقام های اروپایی چندی پیش همچنین در مقابل خواست ایران مبنی بر تضمین اروپا برای حفظ منافع اقتصادی ایران در برجام پس از خروج آمریکا، گفتند که نمی توانند چنین تضمینی بدهند.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.