محکومیت سه تن از متهمان پرونده تجمع “قلعه بابک” در دادگاه تجدید نظر تایید شد

چهارشنبه, 23ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

محکومیت مرتضی پروین، میلاد اکبری و اکبر جهانگیری سه فعال ترک (آذری) ساکن استان اردبیل که در دادگاه بدوی به اتهام “اخلال در نظم عمومی” طی شرکت در مراسم تجمع در “قلعه بابک” به پرداخت جزای نقدی جایگزین حبس چهار ماهه و تحمل ۴۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم شده بودند، در شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی عینا تایید شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی، حکم پرداخت جزای نقدی جایگزین حبس ۴ ماهه و تحمل ۴۰ ضربه شلاق تعزیری سه فعال ترک (آذری) به نام‌های مرتضی پروین، میلاد اکبری و اکبر جهانگیری را عینا تایید کرد.

مرتضی پروین، میلاد اکبری و اکبر جهانگیری سه فعال ترک (آذری) ساکن اردبیل در شعبه ۱۰۱ دادگاه شهرستان کلیبر به اتهام “اخلال نظم عمومی از طریق تجمع غیر قانونی و دادن شعارهای نامتعارف” به پرداخت جزای نقدی جایگزین حبس چهار ماهه و تحمل ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده بودند، پس از اعتراض به رای صادره در شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی محاکمه شدند.

دادگاه ضمن رد اعتراض، دفاعیات این فعالان را بلاوجه قلمداد کرده و با استناد به بند الف ماده ۴۵۵ قانون آیین دادرسی رای صادره در دادگاه بدوی را عینا تایید کرد.

این سه فعال که در تمامی مراحل دادگاه دفاعیات خویش را به زبان ترکی ارائه کرده بودند پیشتر در تیرماه سال گذشته به دلیل شرکت در سالگرد تولد بابک خرمدین در قلعه بابک که با برگزاری سخنرانی، سردادن شعار، در دست داشتن بنر و پلاکاردهایی با محتوای آزادی “سیامک میرزایی” و دفاع از حق آموزش به زبان مادری به برنامه‌ای اعتراضی برای طرح مطالبات خود تبدیل شد توسط نیروهای انتظامی بازداشت و پس از اخذ بازجویی به زندان اهر منتقل و پس از چند روز تحمل بازداشت موقت با تودیع قرار ۱۵ میلیون تومانی تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شدند.

خبرگزاری هرانا در تیرماه سال گذشته در خصوص این تجمع گزارش کرد، ۱۲ تن از حاضرین از جمله فعالین ترک (آذری) ازجمله سید آراز قاراداغی، محمد مردی، حسن قاراداغی، رضا آقایی و سجاد صدقی پس از بیست وچهار ساعت بازداشت و بازجویی بدون صدور قرار آزاد شدند. این پنج نفر به همراه مهدی اکبری کودک یازده ساله‌‌ای که پس از پانزده ساعت بازداشت و بازجویی تحویل خانواده‌اش شده بود ۶ نفری هستند که از بابت این پرونده مورد تعقیب قضایی قرار نگرفتند.

میلاد اکبری، رحیم زارعی، حامد رواجی و رحیم نوروزی دیگر بازداشت شدگانی بودند که به حکم دادگاه انقلاب کلیبر به زندان اهر منتقل و قرار وثیقه ۱۵ میلیون تومانی آزاد شدند.

مرتضی پروین و اکبر جهانگیری نیز دو فعال دیگر دستگیر شده مرتبط با این پرونده بودند که پس از بازداشت به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل شدند و نهایتا از این محل با تودیع وثیقه آزاد شدند.

لازم به ذکر است که اکبر جهانگیری پیش‌تر نیز در مهرماه سال جاری از بابت پرونده دیگری توسط شعبه ۱ کیفری دادگستری شهرستان اهر به اتهام  فعالیت تبلیغی علیه نظام ایران به ریاست قاضی نظری به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود و این حکم در اسنفدماه سال گذشته توسط شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی عینا تایید شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.