ایران: بازداشت خودسرانه‌ی نسرین ستوده وکیل حقوق بشری برجسته

دوشنبه, 28ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه‌ی مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، اطلاعات تازه‌ای دریافت کرده و از شما درخواست می‌کند فوری در باره مساله زیر در ایران اقدام کنید.

اطلاعات تازه

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر) از دستگیری خودسرانه، بازداشت و آزار قضایی خانم نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری برجسته و برنده‌ی جایزه‌ی ساخاروف پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۲، مطلع شده است.

بنا بر اطلاعات دریافتی، نیروهای امنیتی روز ۱۳ ژوئن ۲۰۱۸ (۲۳ خرداد ۱۳۹۷) خانم نسرین ستوده را در خانه‌اش در تهران دستگیر و به زندان اوین منتقل کردند. مأموران در پی دستگیری حکم جلب را به خانم ستوده نشان دادند و بعداً به او گفتند که او را برای گذراندن حکم ۵ سال زندان که به صورت غیابی صادر شده است، به زندان می‌برند. حکم دادگاه درباره‌ی محکومیت به خانم ستوده ارائه نشد و او پیش از دستگیری از محکومیت یا صدور حکم مطلع نشده بود. قوه‌ی قضاییه‌ی جمهوری اسلامی درباره‌ی روال صدور حکم و ابلاغ آن یا دادن امکان اعتراض به خانم ستوده هیچ اطلاعاتی منتشر نکرده است. این رویه در مغایرت فاحش با موازین داخلی و موازین بین المللی محاکمه‌ی عادلانه است.

خانم نسرین ستوده در مرداد ۱۳۹۴ در پی تجدید پروانه‌ی وکالت خود، مدت کوتاهی پس از خاتمه یافتن تحصن اعتراضی ۹ ماهه‌ی او علیه تعلیق سه ساله‌ی پروانه‌ی وکالت، برای بازجویی احضار شد. در برگه‌ی احضار هیچ اتهامی ذکر نشده بود. اما او به علت جراحی پا نمی‌توانست در بازجویی حضور یابد. همسر خانم ستوده به جای او به دادگاه مراجعه و اسناد پزشکی درباره‌ی علت حاضر نشدن را ارائه کرد.

دادگاه انقلاب اسلامی سه هفته به خانم ستوده مهلت داد. با وجود این، زمانی که او به دادگاه مراجعه کرد، به او اجازه‌ی ورود ندادند، زیرا ورود شماری از وکلای دادگستری به ساختمان دادگاه ممنوع است. به‌علاوه، خانم ستوده درتاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ باز به دادگاه انقلاب اسلامی فراخوانده شد و حضور یافت. اما مورد محاکمه قرار نگرفت و هیچ اتهامی به او ابلاغ نشد.

برنامه‌ی نظارت یادآوری می‌کند که خانم ستوده به‌خاطر فعالیت‌های به‌حق و صلح‌آمیز خود در شهریور ۱۳۸۹ به زندان افتاد و پس از گذراندن سه سال از حکم شش سال زندان خود، در سال ۲۰۱۳ در پی موجی از اعتراض در سطح ملی و بین المللی آزاد شد. وی از آن پس درباره‌ی موضوع‌های مختلف حقوق بشری نظر خود را ابراز کرده است.

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر نگرانی عمیق خود را از بازداشت خودسرانه‌ی خانم نسرین ستوده، که برای مجازات فعالیت‌های حقوق بشری اوست، ابراز می‌کند.

برنامه‌ی نظارت دولتمردان ایران را فرا می‌خواند تا فوری و بدون قید و شرط خانم نسرین ستوده را آزاد و در هر شرایطی سلامت جسمانی و روانی او را تضمین کنند. به علاوه، برنامه‌ی نظارت دولتمردان ایران را فرا می‌خواند تا از سازگاری کامل کلیه‌ی فرایندهای قضایی علیه خانم نسرین ستوده با حق محاکمه‌ی عادلانه که در حقوق بین‌المللی تضمین شده، اطمینان حاصل کنند.

اقدام‌های درخواستی:
با نوشتن نامه به دولتمردان ایران از آنها بخواهید:
– در هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی خانم نسرین ستوده و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر در ایران را تضمین کنند؛
– فوری و بدون قید و شرط خانم نسرین ستوده و تمام مدافعان حقوق بشر زندانی دیگر در ایران را آزاد کنند؛
– به هرگونه اقدام تهدیدآمیز و آزاردهنده، ازجمله در سطح قضایی، علیه خانم نسرین ستوده و تمام مدافعان حقوق بشر دیگر در ایران پایان دهند؛
– از سازگاری کامل کلیه‌ی فرایندهای قضایی علیه خانم نسرین ستوده با حق محاکمه‌ی عادلانه که در حقوق بین‌المللی تضمین شده، اطمینان حاصل کنند؛
– در هر شرایطی اعلامیه‌ی سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را که در تاریخ ۹ دسامبر ۱۹۹۸ (۱۸ آذر ۱۳۷۷) در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده، رعایت کنند، به ویژه ماده‌های ۱ و ۲-۱۲ آن را؛
– تضمین کنند که حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مطابق با موازین بین‌المللی حقوق بشر و عهدنامه‌های بین‌المللی که ایران نیز مُتعاهِد آنهاست، در هر شرایطی رعایت خواهند شد.

نشانی‌ها:
– رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت الله سیدعلی خامنه ای: info_leader@leader.ir ؛
توییتر: @khamenei_ir؛ فکس: ۲۰۳۰ ۴۴۱ ۲۱ ۰۰۹۸
– ریاست جمهوری، آقای حسن روحانی: فکس: ۵۴۸۱۱ ۶۴۴ ۲۱ ۰۰۹۸؛ media@rouhani.ir;
توییتر فارسی: @Rouhani_ir؛ توییتر انگلیسی: @HassanRouhani
– ریاست قوه قضاییه، آیت الله صادق لاریجانی: info@dadiran.ir ؛ info@bia-judiciary.ir & info@dadgostary-tehran.ir؛ فکس: ۶۵۶۷ ۳۳۱۱ ۲۱ ۹۸+/۶۶۷۱ ۸۷۹ ۲۱ ۹۸+
– وزیر امور خارجه، آقای محمد جواد ظریف: فکس: ۶۶۷۴۳۱۴۹-۲۱-۹۸+ matbuat@mfa.gov
– دبیر ستاد حقوق بشر، آقای محمد جواد لاریجانی، info@humanrights-iran.ir
– سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژنو، سوئیس؛ آقای جواد امین منصور، فکس: ۷۳۳۰۲۰۳ ۲۲ ۴۱+؛
mission.iran@ties.itu.int
– سفیر ایران در بروکسل، بلژیک؛ آقای پیمان سعادت، فکس ۲۷۶۲۳۹۱۵ ۳۲+؛


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.