وکیل خانواده کاووس سیدامامی از اعلام نظر پزشکی قانونی درباره علت مرگ او خبر داد

پنجشنبه, 31ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

تصویری از کاووس سید امامی استاد دانشگاه و فعال محیط زیست که در بازداشت نهادهای امنیتی ایران درگذشت

وکیل مدافع خانواده سید امامی روز چهارشنبه ۳۰ خرداد گفته است، پزشکی قانونی نظر نهایی خود را درباره علت مرگ کاووس سید‌امامی در زندان اعلام کرد.

پیام درفشان، وکیل مدافع خانواده سید امامی، به خبرگزاری ایرنا گفته است: گزارش نهایی پزشکی قانونی درباره علت مرگ کاووس سیدامامی وصول شده و در این گزارش آمده که جای کبودی دور گردن وی وجود دارد.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: پزشکی قانونی در گزارش خود علت مرگ را خفگی و فشار بر روی گردن اعلام کرده است.

شماری از فعالان محیط زیست، از جمله کاووس سید امامی،‌شهروند دوتابعیتی ایرانی-کانادایی، استاد دانشگاه امام صادق و مدیر مؤسسه حیات‌وحش میراث پارسیان، در بهمن ماه سال گذشته بازداشت شدند.

دو هفته پس از بازداشت کاووس سیدامامی، در ۲۱ بهمن به خانواده وی اطلاع داده شد که او در زندان «خودکشی» کرده‌است.

مقام های قضایی ایران می گویند، کاووس سید امامی در زندان خودکشی کرده است. این در حالی است که عفو بین الملل «جلوگیری از انجام تحقیقات مستقل» درباره «مرگ بسیار مشکوک» کاووس سیدامامی را نشانه «تلاش عامدانه و برنامه ریزی شده برای پنهان کردن هر گونه شواهدی از شکنجه‌ و قتل» دانسته است.

دادستان تهران و سخنگوی قوه قضائیه کاووس سید امامی و فعالان محیط زیستی بازداشت شده را به «جاسوسی» متهم کرده‌اند.

فیلم خودکشی

وکیل مدافع خانواده سید امامی، همچنین گفته است: در فیلمی که به ما نشان دادند، دوربین آن قسمتی را که مرگ اتفاق افتاده است، نشان نمی دهد.

پیام درفشان در پاسخ به این پرسش که قرار بود دادسرا فیلم دیگری از نحوه خودکشی سیدامامی به خانواده وی نشان دهد گفت: چندین مرتبه این موضوع را از دادسرا پیگیری کردیم اما تا الان فیلم دیگری به ما نشان داده نشده است.

وکیل مدافع خانواده کاووس سیدامامی در ادامه تاکید کرد: چندی پیش وزیر اطلاعات نتیجه کمیته چهار نفره رئیس جمهوری درباره این پرونده را بیان و صراحتاً اعلام کرد که اینها جاسوس نیستند. از آنجایی که بر اساس قانون، تنها مقام امنیتی رسمی کشور وزیر اطلاعات است، بنابراین وقتی وزیر اطلاعات اعلام می کند این اشخاص جاسوس نیستند، حجت تمام است.

پیام درفشان همچنین گفته است که طی روزهای آینده از صدا و سیما و برنامه خبری «۲۰:۳۰»به اتهام نشر اکاذیب به ادسرای فرهنگ و رسانه شکایت خواهد کرد.

وی گفته است: «صدا و سیما و برنامه خبری ۲۰:۳۰ که در اقدامی غیرقانونی افترا زده و ضمن پخش عکس های خصوصی سیدامامی، از او به عنوان جاسوس و قلاب ماهیگیری به عنوان آنتن مخابراتی یاد» کرد.

پس از بازداشت این فعالان محیط‌زیستی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی در گزارشی مدعی شد آقای سیدامامی و همکارانش با استفاده از دوربین‌های عکس‌برداری از یوزپلنگ، اقدام به تصویربرداری از سایت‌های موشکی سپاه کرده و اطلاعات این سایت‌ها را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی خارجی قرار داده‌اند.

عیسی کلانتری،رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران اما این اتهام را وارد ندانسته و گفته این دوربین‌ها قادر به تصویربرداری از محیط محدودی در اطراف خود هستند.

بازداشت فعالان محیط زیست و مرگ مشکوک آقای سیدامامی در بازداشت، انتقادهایی را در داخل و خارج از ایران در پی داشته‌است. از آن جمله،مقام‌های سازمان ملل از ایران خواسته‌اند به فعالان محیط زیست احترام بگذارد.

در اسفندماه گذشته نیز زمانی که مریم ممبینی، همسر کاووس سید امامی و دو پسرش قصد خروج از ایران به مقصد کانادا را داشتند در فرودگاه از خروج خانم ممبینی جلوگیری شد.

با استفاده از گزارشهای ایرنا و رادیو فردا؛ خ.ک

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.