ادامه اعتصاب و تحصن در واکنش به وضعیت زنان درویش محبوس / لیست هویت ضاربین زنان زندانی

پنجشنبه, 31ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – همزمان با گسترش تحصن دراویش زندانی معترض به ضرب و شتم زنان و ادامه تنش در بند زنان زندان قرچک ورامین، گزارش شده که علیرغم‌ وعده‌های “محمدی” رئیس زندان قرچک مبنی بر اجازه ملاقات حضوری زندانیان با خانواده‌های خود، این زندانیان همچنان از ملاقات محروم مانده‌اند. در ادامه هویت ضاربین و حمله‌کنندگان به زنان درویش زندانی در زندان قرچک که توسط هرانا احراز شده می‌آید.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۳ خردادماه ۱۳۹۷ مأموران گارد ویژه زندان قرچک ورامین با هجوم به داخل زندان، زنان درویش را با باتوم و شوکر به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند و هر کدام از زنان را به صورت انفرادی به بندهای مختلف زندان منتقل کرده‌اند. در این بین حال تعدادی از این زنان وخیم گزارش شده و تمامی آنها نیز از ملاقات با خانواده‌هایشان محروم هستند. گزارش شده که زنان درویش زندانی در اعتراض به ضرب و شتم خود دست به اعتصاب غذا زدند و با گذشت ۶ روز کماکان نیز در اعتصاب به سر می‌برند.

در این حمله و مضروب کردن زنان زندانی علاوه بر تعدادی از زندانیان عادی تحریک یا تطمیع شده، جمعی از پرسنل و نیروهای اداره زندان نیز حضور داشتند.

هویت ضاربین و حمله‌کنندگان به زنان درویش زندانی در محوطه هواخوری بند ۵ زندان قرچک که توسط هرانا احراز شده به شرح ذیل است:
خانم‌های ضارب؛ میرزایی: معاونت سلامت/ شاه علی: رییس اندرزگاه مشاوره / محمودی: رئیس دایره اجرای احکام/ صحرایی: رئیس حراست/ سعادت: رئیس اداره بازرسی/ خوش رفتار: پاسیار (مأمور یگان حفاظت)/ منصوری: افسر نگهبان شیفت روز دوشنبه/ هاشمی: افسر نگهبانی وقت/ مهری الفت (از زندانیانی که همراه با پرسنل زندان در مضروب کردن زنان زندانی ایفای نقش کرده است)
آقایان؛ محمدی: رییس زندان/ رضا حلوایی: پاسیار (فرمانده قرارگاه یگان حفاظت)، وی دستور استفاده از شوکر علیه زندانیان را داده و شخصا از وضعیت آن روز فیلم‌برداری کرده است / سرافراز: رئیس حفاظت اطلاعات / باقری: فرمانده یگان حفاظت / عبداللهی: معاون یگان حفاظت / کربلایی: پاسیار ، مأمور یگان حفاظت (وی در آن روز در حال فیلم‌برداری از زنان درویش بوده است.)
تاکنون علیرغم شکایت های فرآوان بخصوص پیگیری خانواده های زندانیان با هیچ یک از عواملی که در مضروب کردن زنان درویش زندانی نقش داشته اند برخورد اداری یا قضایی نشده است.

در ادامه مجذوبان نور، که اخبار دراویش گنابادی را پوشش می دهد در گزارشاتی خبر داد که مأموران با قطع تلفن‌های زندان تهران بزرگ مانع از اطلاع یافتن زندانیان مرد از وضعیت همسران و خواهران خود در زندان قرچک ورامین شدند.

روز شنبه ۲۶ خرداد ماه نیز از زندان قرچک ورامین گزارش‌هایی مبنی بر ضرب و شتم مجدد زنان درویش زندانی منتشر شد. در این گزارش‌ها گفته شده بود که زنان درویش با تحریک مسئولین زندان و با هدف شکستن اعتصاب غذای آنان، مورد هجوم و ضرب و شتم شدید تعدادی از زندانیان جرائم عمومی قرار گرفته‌اند. بنا بر این گزارش؛ بعد از آنکه مسئولین زندان دوربین‌های داخل زندان را خاموش می‌کنند، زندانیان دارای محکومیت های جدی را تحریک یا تطمیع می‌کنند که به درویشان زن زندانی حمله‌ور شده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دهند.

هر چند رئیس زندان قرچک به تکذیب دوباره‌ این اتفاق پرداخت اما کماکان از صدور اجازه ملاقات حضوری زندانیان با خانواد ها خودداری کرد.

پس از اصرار خانواده‌ها نهایتا رئیس زندان با “سیما انتصاری از زنان درویش زندانی” از طریق آیفون نگهبانی تماس گرفت. این زندانی در حالی که خانواده ها به سخنان او گوش می دادند ضمن تأیید ضرب و شتم زنان درویش، ابعاد آن را بسیار شدیدتر ذکر کرد و گفت ضربات تا حدی بوده که سپیده مرادی به علت ضربات متعدد باتوم روی سرش دچار بیهوشی و آویشا جلال‌الدین دچار عارضه شدید از ناحیه گردن و ستون فقرات شده‌اند و خودش و خواهرش شیما انتصاری دچار آسیب‌های جدی و کبودی شده‌اند و بعد از این ضرب و شتم هیچ‌کس از حال آنها خبر ندارد. این تماس با دخالت مأمورین حین صحبت ایشان ناتمام ماند.

لازم به یادآوری است، همزمان با ضرب و شتم زنان زندانی تعدادی از دراویش محبوس در تیپ ۳ و ۲ زندان تهران بزرگ، در اعتراض به حمله‌ی مأموران گارد ویژه زندان قرچک به زنان درویش زندانی دست به تحصن زدند. دراویش متحصن در زندان خواستار پایان خشونت علیه زنان درویش زندانی و آزادی آنها شدند.

در ادامه تحصن زندانیان در تیپ ۲ و ۳ زندان تهران بزرگ روز یکشنبه ۲۷ خردادماه نیز تعدادی از دراویش محبوس در تیپ ۴ این زندان به دلایل و مطالبه مشابهی دست به تحصن زدند و خواستار پایان خشونت علیه زنان درویش زندانی و آزادی آنها شدند.

این دراویش که تعداد آنها صدها تن برآورد می شود از شهروندانی هستند که طی حادثه موسوم به “گلستان هفتم” توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی بازداشت و به زندانها منتقل شده اند.

لازم به یادآوری است، از نیمه‌شب ۱۴ بهمن‌ماه سال گذشته حضور پر تعداد نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف منزل دکتر نور علی تابنده با واکنش منفی سایر دراویش مواجه شد، دراویش گنابادی در حمایت از قطب خود تجمعاتی اطراف منزل دکتر تابنده تشکیل دادند، این تجمعات با دخالت نیروهای انتظامی و لباس شخصی به خشونت کشیده شد و صدها تن زخمی و بازداشت شدند؛ این در حالی بود که پیش‌تر در شامگاه چهارشنبه مورخ ۴ بهمن‌ماه نیز مأمورین امنیتی در اقدامى مشابه در همین مکان حضور یافتند که موجى از نگرانى‌ها در میان دراویش را رقم زده بود.

در حالی که مسئولان قضایی و انتظامی تعداد بازداشت شدگان را ۳۰۰ تن اعلام کرده بودند، کمیته پیگیری دراویش زندانی لیستی از مشخصات ۳۲۴ تن از بازداشت شدگان را منتشر کرد. این منبع تعداد بازداشتی‌ها را بسیار بیشتر از این رقم برآورد می‌کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.