آمریکا: ۵۰ شرکت برای کاهش روابط تجاری با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند

چهارشنبه, 13ام تیر, 1397
اندازه قلم متن

برایان هوک، یکی از مشاوران ارشد در وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید ۵۰ شرکت برای کاهش روابط تجاری با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

او البته به نام این شرکت‌ها اشاره نکرده است.

آقای هوک امروز دوشنبه (۱۱تیر / دوم ژوئن) به خبرنگاران گفته است هدف واشنگتن جلب حمایت تعداد بیشتر ی از کشورها برای تحریم‌ها علیه تهران است تا “صادرات نفت ایران را به صفر برساند.”

او گفته: “هدف ما فشار بیشتر بر رژیم ایران است تا درآمد نفتی این کشور به صفر برسد.”

آقای هوک در عین حال گفته است که فشار بر ایران برای تغییر رژیم این کشور نیست بلکه برای تغییر رفتار رهبران آن است.

به گفته این مشاور ارشد در وزارت خارجه آمریکا، واشنگتن در تلاش است تا اختلال (ناشی از عرضه نفت ایران) را در بازارهای جهانی به حداقل برساند “ولی مطمئنیم ظرفیت کافی مازاد نفت وجود دارد.”

در پی خروج ایالات متحده از توافق هسته ای (برجام) دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور به کشورهای دیگر بین ۹۰ تا ۱۸۰ روز برای اجرای تحریم های ایران فرصت داد؛ موعد اعمال تحریم های نفتی چهارم نوامبر است.

هفته پیش هم یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا خواهان توقف خرید نفت ایران توسط کشورهای دیگر تا موعد چهارم نوامبر امسال شد.

این مقام آمریکایی – که به شرط ناشناس باقی ماندن با رسانه ها گفتگو کرده بود- گفت که خریداران نفت ایران از تحریم های احتمالی واشنگتن معاف نخواهند شد و تشدید تحریم ها ” یکی از اولویت های مهم امنیت ملی ماست.”

جهانگیری: بخش خصوصی نفت را از بورس بخرد و صادر کند

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که وضعیت بازار جهانی انرژی به گونه‌ای است که تحریم‌های نفتی ایران را امکان پذیر می‌کند.

آقای ترامپ حدود دو ماه پیش در یادداشتی خطاب به وزیران امور خارجه، دارایی و انرژی ایالات متحده نوشت که”شرایط اقتصاد جهانی، افزایش تولید نفت بعضی کشورها و مازاد تولید در جهان” او را به این جمع بندی رسانده که کاهش چشمگیر فروش نفت ایران در بازارهای جهانی امکان‌پذیر است.

بر اساس تحریم‌های آمریکا، شش ماه بعد از خروج این کشور از برجام (نوامبر سال ۲۰۱۸) وزارت دارایی آمریکا باید عملکرد کشورهای خریدار نفت ایران را بررسی کند و در صورتی که به قانون تحریم عمل نکرده باشند، بانک‌هایی که برای خرید نفت به بانک مرکزی ایران پول پرداخته‌ باشند (مثلا بانکهای چینی، کره‌ای یا هندی) مشمول تحریم می‌شوند.

تلاش‌های آمریکا برای همراهی بیشتر کشورها برای تحریم‌ها علیه ایران در حالی است که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران اخیرا خواهان مشارکت بخش خصوصی در خرید نفت خام کشورش شده و گفته بخش خصوصی صادرات نفت را هم برعهده بگیرد.

آقای جهانگیری دیروز (یکشنبه ۱۰تیر ماه) گفت: “نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد و بخش خصوصی می‌تواند به طور شفاف نفت بخرد و صادر کند.”

آقای جهانگیری گفته: “نخستین هدف آمریکا، ممانعت از فروش نفت ایران است که به این شیوه، بخش خصوصی می‌تواند نفت را از بورس به طور شفاف خریداری و صادر کند.”

در حال حاضر، ایران روزانه حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام صادر می‌کند که تقریبا یک میلیون بشکه بیشتر از زمان تحریم پیش از برجام است.

چین، هند، اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی خریداران عمده نفت خام ایران هستند و تاثیر دور تازه تحریم های آمریکا علیه ایران به همراهی این کشورها با دولت دونالد ترامپ بستگی دارد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.