فعالان عرب زبان محکوم به اعدام در زندان کارون در اعتصاب غذا

شنبه, 19ام اسفند, 1391
اندازه قلم متن

بعد از تهدید همراه با إیجاد مضایقات و فشارهای روانی مبنی بر اجرای حکم اعدام و شرایط بد زندان،هاشم شعبانی نژاد، هادی راشدی، مختار البوشوکه،محمد علی عموری نژاد و یابر البوشوکه فعالان مؤسسه الحوار  رامشیر دست به اعتصاب غذا زدند. بنا به گزارش هرانا و آقای کریم دحیمی فعال حقوق بشر، این پنج تن همراه دوستشان رحمان عساکره که به ٢٠ سال محکوم گردیده از روز شنبه ٢/٣/٢٠١٣ ( ١٢ اسفند) اعتصاب غذای خود را آغاز نموده اند.

arab zabanan

ارتباط تلفنی با خانواده ها از روز شنبه قطع شده و در حین ملاقات روز چهار شنبه خانواده ها از موضوع اعتصاب با خبر شده اند و متوجه حالت وخیم هادی راشدی می شوند. هادی راشدی از بیماری روماتیسم قلبی و ناراحتی کبد رنج می برد و هم اکنون در جمع دوستان خود دست به اعتصاب غذا زده است.

بعد از تأیید حکم اعدام توسط دیوان عالی کشور، خانواده های محکومین با مراجعه به مجلس شورای اسلامی، تجمع در مقابل بیت رهبری، مراجعه به مراجع تقلید و تجمع در مقابل أماکن دولتی و قضائی خواستار لغو احکام اعدام صادره در حق فرزندان خود شدند. در این راستا جمعی از فرهنگیان ،بازاریان، معتمدین ، بزرگان و شیوخ قبائل عرب توماری را امضاء نموده و ضمن تایید مسالمت آمیز بودن فعالیت آنها، درخواست لغو احکام اعدام این ۵ تن شدند.

پنج فعال فرهنگی عرب زبان فوق الذکر از فرهنگیان و دبیران شهر رامشیر در ۸۰ کیلومتری شرق اهواز هستند که در چارچوب موسسه فرهنگی – مدنی الحوار (گفتگو) در دوره اصلاحات و پس از آن به فعالیتهای فرهنگی می پرداختند. این پنج تن در أوائل سال ٢٠١١ دستگیر و به مدت ٩ ماه در بازداشتگاه اطلاعات اهواز،تحت شکنجه شدید و فشار قرار داشته اند. در دادگاه انقلاب شعبه ٢ أهواز به اتهام های “محاربه”تبلیغ علیه نظام” أقدام علیه امنیت ملی ” متهم شده و به اعدام محکوم شدند و پس از آن احکام اعدام آنها در دیوان عالی کشور شعبه ٣٢ به تایید رسید.

قابل ذکر است که شورای حقوق بشر به همراه پنج گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، عفو بین الملل، دیدبان حقوق بشر، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزارت خارجه بریتانیا ، دولت آلمان و نروژ همچنین سی نهاد حقوق بشر دیگر خواستار لغو احکام اعدام صادره و إعاده دادرسی ومحاکمه عادلانه برای این فعالان شدند.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.