دادگاه تجدید نظر؛ رضا ملک به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد

جمعه, 22ام تیر, 1397
اندازه قلم متن

حکم محکومیت رضا ملک، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین که پیش‌تر توسط قاضی مقیسه از بابت اتهاماتی همچون “تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، با رای دادگاه تجدیدنظر به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم محکومیت رضا ملک، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین با رای دادگاه تجدیدنظر به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

یک منبع نزدیک به این زندانی سیاسی در این خصوص گفت: “حکم ده سال حبس آقای ملک به پنج سال حبس تعزیری تقلیل یافته است. این حکم که شامل ۲ سال حبس به اتهام “توهین به رهبری”، ۲ سال حبس به اتهام “تشویش اذهان عمومی” و ۱ سال حبس به اتهام “تبلیغ علیه نظام بود، روز گذشته در زندان اوین به رویت آقای ملک رسانده شد ولی به دلیل آنکه حاضر به تحویل برگه‌ی حکم به ایشان نشدند، آقای ملک حاضر به امضای حکم نگردید”.
لازم به ذکر است که رضا ملک در تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه سال جاری در دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه از بابت اتهاماتی همچون “تشویش اذهان عمومی”، “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به رهبری” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

پیش‌تر یک منبع نزدیک به خانواده آقای ملک به گزارشگر هرانا گفت: “چندین بار از آقای ملک خواسته بودند تا به دادگاه برود، ولی چون دادگاه، وکالت خانم نسرین ستوده را در پرونده وی نمی‌پذیرفت ایشان نیز از اعزام به دادگاه سر باز می‌زد. روز دوشنبه ۲۰ فروردین مأموران با حضور در بند ۴ زندان اوین آقای ملک را با ضرب و شتم و با وضعی پریشان و لباس‌های پاره به بیرون از زندان منتقل کردند، این در حالی است که همبندی وی آقای عبدالفتاح سلطانی با نرمی به مأموران یادآوری کرده که این کار غیرقانونی است”.

این منبع نزدیک به خانواده آقای ملک در ادامه گفت: “قاضی مقیسه، طی یک روند قضایی ناعادلانه بدون داشتن حق وکیل و با طرح چهار سوال از آقای ملک و با برگزاری دادگاهی یک و نیم دقیقه‌ای، وی را به اتهامات “تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری” به ده سال زندان محکوم کرد.
لازم به یادآوری است آقای ملک پیش از این نیز سابقه چند بار بازداشت را دارد، وی که از جمله مسئولان سابق وزارت اطلاعات است، به دلیل افشای برخی از زوایای قتل‌های زنجیره‌ای واقع در پاییز ۱۳۷۷، از ۱۲ تیرماه ۱۳۸۰ تا فروردین ماه ۱۳۹۳ حدود ۱۳ سال در زندان به سر برد.

آقای ملک در سال ۹۱ در حالی که همچنان در زندان به سر می‌برد توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به تحمل یک سال زندان دیگر و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد.

اتهامات آقای ملک در این پرونده “تبلیغ علیه نظام” و” نشر اکاذیب، از طریق “انتشار فیلم از داخل زندان اوین” عنوان شده بود.

رضا ملک پس از آزادی به مشارکت در فعالیت‌های مدنی روی آورد، از جمله آنها شرکت در تجمعات اعتراضی صلح‌آمیز بود.

آقای ملک پس از آن در تاریخ ۳۰ آبان ۹۴ که به همراه جمعی از فعالین مدنی در تجمعات اعتراضی در مقابل زندان اوین و ساختمان دنا شرکت کرده بود، بازداشت و اندکی بعد با قرار کفالت آزاد شد.

رضا ملک مجددا در خردادماه سال ۹۶ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.