کشته شدن ایمان احمدی، کشاورز کازرونی در پی شلیک «هوایی» پلیس

جمعه, 22ام تیر, 1397
اندازه قلم متن

فرمانده پلیس کازرون اعلام کرد روز ۲۱ تیر ماه در اعتراضات مردم یکی از روستاهای کازرون علیه سیاست‌های توزیع آب، یک کشاورز در پی «شلیک هوایی» پلیس، با اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای به گردن، جان خود را از دست داده است.

سرهنگ محمد عبادی نژاد، فرمانده انتظامی شهرستان کازرون در استان فارس، روز ۲۱ تیر ماه با اعلام این خبر هویت مقتول را الف –الف معرفی کرد. بنا به گزارش منابع محلی، نام کامل کشاورز جان‌باخته ایمان احمدی است که در روستای جهادآباد از توابع کازرون سکونت دارد و علاوه بر او دو کشاورز دیگر نیز زخمی شده‌اند.

به گفته منابع محلی، پلیس پس از شلیک و کشته شدن ایمان احمدی، جاده‌های این روستا را مسدود و جمعی از ساکنان روستاهای تل کوشک و جهادآباد را بازداشت کرده است. به گفته فرمانده پلیس کازرون، درگیری با کشاورزان این روستا پس از آن آغاز شد که پلیس، با حکم قضایی، قصد داشت پمپ‌های غیرمجاز آب در این روستا را جمع‌آوری کند، اقدامی که با اعتراض و مقاومت کشاورزان روبرو شد.

این مقام انتظامی ادعا کرد پلیس پس از اخطارهای فراوان، به تیراندازی هوایی اقدام کرده است اما درباره این که چگونه ممکن است گلوله‌های ساچمه‌ای هوایی به گردن کسی برخورد کند، توضیح نداد. خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز در این باره پرسش نکرده است. سرهنگ عبادی نژاد همچنین از زخمی شدن تعدادی از ماموران نیروی انتظامی بر اثر سنگ‌پرانی روستاییان معترض خبر داد.

سرهنگ عبادی‌نژاد در توضیح دلایل اعتراضات کشاورزان گفت مردم و بهره برداران محلی، سال‌ها، از رودخانه شاپور برای تامین آب باغ‌ها و کشت فصلی، با استفاده از موتور پمپ های ثابت و سیار آب برداشت می کردند و اینک که آب رودخانه به شدت کاهش یافته است، مجریان قانون قصد جمع آوری موتور پمپ‌ها را داشتند که در این میان، برخی بهره برداران زمین های کشاورزی قصد جلوگیری از اجرای دستور را داشتند که در نهایت به درگیری منجر شد.

رودخانه شاپور در شهرستان کازرون بخشی از آب مورد نیاز شهرستان دشتستان استان بوشهر را تامین می کند و به گفته پلیس، جمع آوری موتور پمپ‌ها برای آن انجام می شود که «اندک آبی» که در رودخانه جریان دارد، بتواند آب مورد نیاز شهرستان دشتستان و شهر برازجان را در تابستان پیش رو تامین کند.

ایران با معضل خشکسالی و کم‌آبی روبرو است اما افکار عمومی و بخش قابل توجهی از ‌متخصصان، علاوه بر موقعیت جغرافیایی، هدر دادن منابع آبی، سدسازی‌های بی‌رویه و به طور کلی سیاست‌های دولتی غلط تولید و توزیع آب را در عمیق‌تر شدن این معضل مقصر می‌شناسند. در سال‌های اخیر، اعتراضات مشابهی نسبت‌ به سیاست‌های توزیع آب در استان‌های مختلف ایران مانند اصفهان، خوزستان و کرمان نیز جریان داشته است.

پلیس کازرون در اردیبهشت ماه نیز اعتراضات جمعی از مردم این شهر را باخشونت سرکوب کرد که طی آن، علی محمدیان‌آزاد، کارگر جوشکار و امیدرضا یوسفیان کارگر نقاش، بر اثر شلیک مستقیم پلیس جان خود را از دست دادند و ۴۸ تن نیز زخمی شدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.