تایید حکم ۲۳ ماه زندان رویا صغیری، از دانشجویان بازداشتی در اعتراضات دی ماه

جمعه, 22ام تیر, 1397
اندازه قلم متن


رویا صغیری، دانشجوی دانشگاه تبریز

رویا صغیری، دانشجوی بازداشت‌شده در اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ و از معترضان به حجاب اجباری در ایران، خبر داد که دادگاه تجدیدنظر حکم ۲۳ ماه حبس تعزیری علیه وی را تایید کرده است.

وی روز چهارشنبه ۲۰ تیر ماه در شبکه اجتماعی اینستاگرام رای دادگاه تجدیدنظر را منتشر کرد که به نسبت رای دادگاه بدوی هیچ تغییری نکرده و قاضی دادگاه تجدیدنظر اتهام «تبلیغ علیه نظام و توهین به ارکان نظام» را تایید کرده است.

در گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از خانم صغیری به عنوان دانشجوی دانشگاه تبریز نام برده شده است.

این خبرگزاری نوشته است که خانم صغیری پیش از این در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به رهبری» محاکمه و به ۸ ماه حبس تعزیری از بابت تبلیغ علیه نظام و از بابت توهین به رهبری نیز به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که دادگاه تجدیدنظر این حکم را عینا تایید کرده است.

هرانا در ادامه گزارش خود عنوان می‌کند که رویا صغیری در پرونده دیگری هم به اتهام «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی» و «ظاهر شدن در انظار عمومی بدون حجاب شرعی از طریق برداشتن روسری خود در خیابان» به یک سال حبس تعلیقی و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شده بود.

خانم صغیری خود نیز در شبکه اجتماعی اینستاگرام به این حکم قضایی دوم اشاره کرده که بخشی از آن معطوف به کنش اعتراضی او نسبت به حجاب اجباری در کشور بوده است.

اعتراضات سراسری دی ماه ۱۳۹۶ با جریانی که به عنوان «دختران خیابان انقلاب» مشهور شد تقریبا همزمان بود. این اعتراضات در واکنش به شرایط اقتصادی کشور در مشهد آغاز شد اما با گسترش آن به سراسر ایران، به سرعت تغییر مسیر داد و کلیت حکومت جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و حسن روحانی، رئیس جمهور، را هدف قرار داد.

به تازگی پروانه سلحشوری از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی شمار دانشجویانی را که در جریان این اعتراضات و پس از آن بازداشت شده‌اند بالغ بر ١۵٠ نفر عنوان کرده است که تعدادی از آنان به حبس، شلاق، جزای نقدی یا ممنوع‌الخروجی و محرومیت از برخی حقوق اجتماعی محکوم شده‌اند.

از سویی، همزمان با اعتراضات دی ماه شماری از زنان و دختران نیز به دنبال حرکت نمادین چهره‌ای که بعدها ویدا موحد معرفی شد، با بالا رفتن از سکوها روسری‌های خود را در اعتراض به حجاب اجباری بر سر میله یا چوب زدند. نرگس حسینی، مریم شریعتمداری و شیما بابایی از جمله این فعالان هستند که اولی دو سال، دومی به یک سال زندان و دیگری نیز به دو ماه زندان محکوم شده‌اند.

به تازگی حکم دادگاه شاپرک شجری‌زاده، یکی دیگر از دختران خیابان انقلاب، هم صادر شده که دو سال حبس تعزیری و ۱۸ سال حبس تعلیقی است. خانم شجری‌زاده از ایران خارج شده است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.