آمریکا: اگر چین و روسیه به خرید نفت ایران ادامه بدهند تحریم می‌شوند

جمعه, 22ام تیر, 1397
اندازه قلم متن

استیون منوچین٬ وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا می‌گوید در صورتی که چین٬ روسیه و اروپا به خرید نفت از ایران ادامه بدهند٬ مشمول تحریم‌های آمریکا خواهند شد.

استیون منوچین٬ وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه در جریان ارائه گزارشی به کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا این مطلب را عنوان کرد.

در این جلسه٬ استیون لینچ٬ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان از وزیر خزانه‌داری آمریکا پرسید آیا چین قبول کرده است تا واردات نفت از ایران را قطع کند و اگر این کار را نکند آیا واشینگتن قصد دارد چین را تحریم کند؟

آقای منوچین در پاسخ گفت که آمریکا قصد دارد برای مقابله با خرید نفت ایران «هر کشوری٬ از جمله چین» را تحریم کند.

وی در ادامه تاکید کرد: «بار دیگر٬ ما قصدمان این است که علیه نفت ایران تحریم‌هایی علیه روسیه٬ اروپا و دیگران اعمال کنیم.»

ایالات متحده ۱۸ اردیبهشت‌ماه رسما از توافق برجام خارج شد. به دنبال آن٬ مدیر سیاستگذاری وزارت خارجه آمریکا ۱۱ تیرماه اعلام کرد که دور جدید تحریم‌های شدید علیه ایران از ۱۳ مرداد، و بخش بعدی آن از ۱۳ آبان اجرا می‌شود و تلاش خواهد شد که صادرات نفت ایران به صفر برسد.

اتحادیه اروپا به همراه روسیه و چین در تلاشند تا همچنان به برجام وفادار بمانند٬ اما در عین حال تاکید کرده‌اند که تحریم‌های آمریکا کار را دشوار کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی روز پنجشنبه اعلام کرد که صادرات نفت ایران به اروپا به‌خاطر تحریم‌های آمریکا در ماه گذشته نسبت به ماه قبل آن نصف شده‌ است.

روسیه نیز از این فشارها بی‌تاثیر نبوده است. اوایل خردادماه لوک‌اویل، دومین شرکت بزرگ نفتی روسیه اعلام کرد که به دلیل نگرانی‌های ناشی از بازگشت تحریم‌های آمریکا، فعلا قصد ندارد پروژه‌های مربوط به ایران را دنبال کند.

همچنین چین٬ بزرگترین مشتری نفتی ایران نیز اواخر اردیبهشت‌ماه ابراز «امیدواری» کرد که واردات نفت از ایران را ادامه بدهد اما از دادن تضمین خودداری کرد.

در کنار تلاش‌های آمریکا برای قطع صادرات نفت ایران٬ جمهوری اسلامی نیز در تلاش است تا حامیان خود را از دست ندهد. در همین راستا علی اکبر ولایتی٬ مشاور امور بین‌الملل رهبر ایران روز پنجشنبه٬ در جریان سفرش به روسیه از همکاری شرکت‌های روسی «روس نفت» و «گازپروم» با ایران ابراز خشنودی کرد.

رسانه‌های ایران خبر داده‌اند که آقای ولایتی بعد از مذاکراتش با مقامات روسیه، احتمالا به چین نیز خواهد رفت.

در جریان دور پیشین تحریم‌ها علیه ایران مشتریان عمده نفت ایران در آسیا و اروپا از معافیت تحریم‌های آمریکا بهره‌مند بودند و هر شش ماه یک‌بار حدود ۲۰ درصد از خرید نفت جمهوری اسلامی را کاهش می‌دادند. این بار نیز طبق گزارش‌ها٬ این مشتریان چشم به این معافیت‌های احتمالی دوخته‌اند.

مایک پومپئو٬ وزیر خارجه آمریکا از امکانِ دادن معافیت به خریداران نفت ایران سخن گفته ولی در عین حال تاکید کرده است که آمریکا تا تغییر رفتار ایران کوتاه نخواهد آمد.

با استفاده از شبکه تلویزیونی دولتی C-Span و رادیو فردا / د.آ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.