روز شمار حوادث محیط کار – تیر ماه ۱۳۹۷

دوشنبه, 1ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن

روز شمار حوادث محیط کار – تیر ماه ۱۳۹۷
از انتشارات نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران
تهیه و تنظیم: فعالین نهادهای همبستگی در کلن
(۴)

ملاحظات و اسامی علت و نوع حادثه تعداد نفرات نام واحد شهر تاریخ شماره ردیف
مرگ ۱ کارگر به نام شیرکو یوسفی در حین باز کردن یکی از دریچەهای سد فشار آب وی را با خود بردە و غرق شد ۱ سد کانی سیو پیرانشهر ۱ تیر ۹۷ ۱
مرگ یگ کارگر ۳۴ ساله. از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ مورد و سال گذشته نیز همین تعداد حادثه در واحدهای تولیدی و صنعتی مهریز منجر به فوت کارگران شد

 

؟ ۱ کارخانه سیمان مهریز ۴ ” “ ۲

 

مرگ ۴ کارگر مسمومیت با گاز منوکسید کربن ۴ حفر چاه چکاب – فریمان ” ” “ ۳
مصدومیت ۶ کارگر آتش سوزی ۶ پتروشیمی آبادان ” ” “ ۴
مرگ یک کارگر ساختمانی سقوط از طبقه ششم ۱ کار ساختمانی ارومیه ” ” “ ۵
مرگ یک کولبر به نام شوانه محمودزاده  و مصدومیت شدید کولبری ۲۵ ساله به نام ناصر عمربل شلیک مستقیم نیروهای نظامی با تیربار ۲ کولبران پیرانشهر ۵ / ” “ ۶
«نادر فرحانی»یکی دیگر  از مصدومان حادثه آتش‌سوزی به‌علت شدت جراحت‌های وارده جان خود را از دست داد آتش سوزی ۱ واحد ۶۰۰ پتروشیمی آبادان ۸ / ” “ ۷
 

ملاحظات و اسامی

 

علت و نوع حادثه

 

تعداد نفرات

 

نام واحد

 

شهر

 

تاریخ

 

شماره ردیف

مصدومیت ۷ کارگر انفجار کوره ۷ یک واحد صنعتی جوزدان – نجف آباد ۹ / ” “ ۸
مرگ یک دختر ۲۰ ساله و مصدومیت یک کارگر دیگر واژگونی تراکتور بعلت بریدن ترمز ۲ کارگران کشاورزی ارومیه ۱۰ تیر ۹۷ ۹
مرگ یک کارگر ۲۰ ساله ریزش دیوار ۱ ساختمان یک باغ بهمن آباده ” ” “ ۱۰
۵ کارگر جان خود را از دست دادند بر اثر گاز گرفتگی و «نشت گاز از مخزن تخمیر مقوا» ۵ کارخانه مقوا سازی پاکدشت ۱۱/” “ ۱۱
پیدا شدن دومین جسد سوخته در کارخانه مواد شیمایی/جستجو ادامه دارد آتش سوزی ۶ پتروشیمی آبادان ۱۲ / ” “ ۱۲
یک کارگر کشته و ۳۹ نفر مصدوم شدند آتش سوزی ۴۰ کارخانه رنگ کمال تهران – کرج    ” ” “ ۱۳
مرگ یک کارگر ۴۰ ساله سقوط به داخل چاله آسانسور ۱ کار ساختمانی شهرکرد- منظریه ۱۵ / ” “ ۱۴
مرگ یک کارگر ساختمانی سقوط از طبقۀ سوم ۱ ساختمان در دست احداث ساری ” ” “ ۱۵
شماری از کارگران دچار حادثه شده و عملیات برای نجات آنها ادامه دارد ریزش دیواره تونل ؟ معدن کلاریز شاهرود ۲۰ / ” “ ۱۶
توسط تیم های امداد همگی نجات یافتند به دلیل قطع برق کارگران محبوس شدند ۱۱ حفر چاه کاشان ” ” “ ۱۷
مرگ یک جوان ۳۲ ساله برق گرفتگی ۱ اداره برق بابل ۲۲ / ” “ ۱۸
مرگ یک کارگر ۴۷ ساله سقوط در چاهک آسانسور ۱ ساختمان نیمه کاره قزوین ۲۶ / ” “ ۱۹
مصدومیت ۴ کارگر ۲۰ تا ۳۵ ساله

 

ریزش قسمتی از ساختمان در حال تخریب ۴ ساختمان قدیمی تهران ” ” “ ۲۰
دو کارگر حین کار ، در میان تلی از خاک مدفون شدند

 

آوار ۲ حفر مسیر خط لوله آب شرب ورامین ۲۷ / ” “ ۲۱
ملاحظات و اسامی علت و نوع حادثه تعداد نفرات نام واحد شهر تاریخ شماره ردیف
مرگ یک کولبر به نام حکیم حیدرانلو. از ابتدای سال ٢٠١٨ تاکنون ٢٠ کولبر و کاسبکار تنها در مرزهای استان ارومیە به قتل رسیده‌اند. شلیک نیروهای نظامی به عده ای از کولبران

 

 

۱ کولبران چالدران ۲۸ / ” “ ۲۲

 

فوت ۲ کارگر و زخمی شدن ۴ کارگر دیگر انفجار و آتش سوزی ۶ کارخانه تصفیه روغن اراک ۲۹ تیر ۹۷ ۲۳
مرگ یک کارگر افغانستانی و مصدومیت ۲ کارگر دیگر ریزش آوار ۳ گودبرداری ساختمان تهران ” ” “ ۲۴
مصدومیت ۳ کارگر انفجار کوره ۳ یک واحد صنعتی ابهر ۳۰ / ” “ ۲۵

ضمیمه ها:

هرروز دو کارگر به خانه بر نمی گردند

در برابر حوادث محل کار چه کسانی مسئولند. هر اتفاقی که منجر به صدمه شود در محل کار را حادثه محل کار گویند وبا اتکا به آمار جهانی سالانه آمار حوادث ناشی از کار را اینگونه اعلام کرده اند. سالانه در دنیا میلیون حادثه ناشی از کار منجر به فوت می شود و۲۶۸ میلیون حادثه جزئی اتفاق می افتد که طبق بر آورد سازمان ملل هزینه های ناشی ار این حوادث ۴درصدتولید ناخالص داخلی کشورها در سراسر جهان را تشکیل می دهد .در ایران بعد از حوادث رانندگی حوادث محل کار بشترین میزان را به خود اختصاص داده اند که ۶۴درصد این حوادث در حوزه صنعت ساختمان اتفاق می افتد که ۷۰در صد آنها منجربه فوت می شود وحوادث جزئی در ایران سالانه هزینه ای معادل ۳۴ملیارد تومان را به خود اختصاص می دهد .اگر از بعد انسانی واجتماعی وافتصادی وهزینه های که فرد خانواده وجامعه در اثر حوادث متحمل می شودبررسی کنیم بسیاری از ابعاد واثرات ان جبران ناپذیرند .بنا به نظر کارشناسان این حوزه ۸۵الی ۹۰درصد این حوادث قابل پیشگیری است وبا اتخاذ داهکارهای عملی ومداوم ارتقاد مهارت کارگرساختمانی ورعایت تمامی استانداردهای ایمنی می توان گامی مثبت در این راه بر داشت .تمامی پیمانکاران ناظر مهندسین ساختمان مجریان پروژه ها باید ملزم شوند که ایمنی ساختمان را رعایت کنند .همدلی وهمسویی تمامی دستگاههای اجرای با عزمی راسخ ضروری است .متاسفانه بحران حوادث چه در کوتاه مدت وبلند مدت از طریق دستگاههای اجرایی وسئولین مربوطه راهکاری جدی دیده نمی شود .امید است با فشار فعالین کارگری وانجمنهای صنفی بتوانیم این امر را به یک عزم ملی تبدیل کنیم
حسن عزتی ریس انجمن کارگران ساختمانی بانه

لزوم اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در حوادث کار/شهرداری‌ها در پیشگیری از حوادث ساختمانی نقش مهمی دارند
براساس آمار، به طور متوسط روزانه یک نفر در ایران، جان خود را به دلیل حادثه ناشی از کار از دست می‌دهد که در این میان کارگران ساختمانی سهمی نزدیک به ۵۰ درصد از این آمار را به خود اختصاص داده‌اند.
بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور گفت: حوادث کار یکی از علل مهم از بین رفتن کار مفید در سطح کشور است که متاسفانه به علت عدم اطلاع، آموزش و رعایت مسائل ایمنی توسط کارفرما و کارگران منجر به اینگونه حوادث می‌شود.

عباس شیری با اشاره به آمار فزاینده حوادث ناشی از کار در بخش تولید و ساختمان کشور یادآور شد: براساس آمار، به طور متوسط روزانه یک نفر در ایران، جان خود را به دلیل حادثه ناشی از کار از دست می‌دهد که در این میان کارگران ساختمانی سهمی نزدیک به ۵۰ درصد از این آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

او گفت: در حوادث کار علاوه بر از بین رفتن نیروی کار فعال شاهد خسارات مالی و اقتصادی هستیم. علاوه بر آن با اشغال تخت‌های بیمارستانی در اینگونه حوادث هزینه‌های هنگفت به بخش درمان و بیمه وارد می‌شود.
شیری در ادامه با بیان اینکه به علت عدم آگاهی کار فرمایان در زمینه بکارگیری کارگران اتباع و عدم آگاهی از نوع پوشش بیمه‌های ساختمانی پس از حادثه، آنها به گرفتاری زیادی از لحاظ قضایی و مالی دچار می‌شوند، افزود: در این بخش دولت می‌تواند با آموزش و آگاهی بخشیدن به کار فرمایان و مالکان عمده‌ساز و خرده‌ساز تا حد زیادی از مشکلات پیش‌روی آنها که غالبا قضایی است، پیشگیری کند.

بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور با بیان اینکه در این خصوص قانون کار به صراحت وظایف کارفرما و بازرسان وزارت کار را مشخص کرده است، افزود: باتوجه به اینکه شهرداری‌ها یکی از مراکز اصلی صدور مجوز ساخت و ساز و نظارت بر اجرای پروژه‌های ساختمانی خرد و کلان هستند، لازم است در بخش پیشگیری از حوادث ساختمانی شهرداری‌ها نقش اساسی را ایفا کنند.

طبق اظهارات وی، شهرداری‌ها می‌توانند با هماهنگی با ادارات کار و کانون انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی با اخذ هزینه از کارفرمایان و مالکان در جهت پیشگیری از حوادث ساختمانی قبل از صدور پروانه ساخت و ساز اقدام کنند.

شیری در خاتمه به آموزش نیروی کار و حفظ نکات ایمنی در واحدها و کارگاه‌های صنفی کارگری تاکید کرد و گفت: هرچند بازرسی و نظارت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما لازم است کارگران و نیروی انسانی شاغل در این واحدها از آموزش‌های لازم برخوردار شده و نسبت به حق و حقوق خود آشنا باشند.

مرگ در کمین چاه‌کنانِ خراسانی‌ست/درماندگیِ ناتمامِ داغ‌دیدگانِ «قنات کسکن»

خانواده‌های قربانیان قنات کسکن بعد از گذشت نزدیک به دوسال از عدم تحقق وعده‌ها و پرداخت نشدن خسارت بیمه انتقاد دارند؛ این درحالی‌ست که کارشناسان ایمنی معتقدند تدوین آیین‌نامه جامع برای حفظ جان کارگران مقنی واجب است.

دشت بی‌‌آب و کم بارشِ ایران‌زمین اگر قنات‌ها و مقنی‌ها نبودند، هزاران سال دوام نمی‌آورد؛ «قنات» اختراع ایرانیان است و دهها قرن هم قدمت دارد، درحالی‌که چینی‌ها فن حفر قنات را تازه حدود ۲۰۰ سال پس از ایرانیان آموخته‌اند. اجداد ما آب‌های شیرین دامنه کوهستان را با کمک فن قنات‌سازی که روش ابداعی خودشان بوده به حاشیه کویرها برده‌اند اما حالا سال‌هاست نفس قنات‌های ایران به شماره‌ افتاده‌ است. بی‌آبی‌های طولانی و برداشت‌های بی‌حساب و کتاب از آب‌های زیرزمینی، کار خودش را کرده؛ قنات‌ها دارند جان می‌کنند.

قنات‌های ایران تشنه‌اند؛ قنات‌های «خراسان بزرگ» تشنه‌تر؛ از سبزوار و نیشابور و بردسکن گرفته تا بیرجند و سربیشه و نهبندان؛ همه جا قل‌قلِ آب خاموش است و قنات‌ها تا سرحدِ مرگ، تشنه‌اند؛ خشکسالی ۱۷ ساله، قلب آب قنات‌ها، این تونل‌های پُر دالانِ قرن‌ها تلاشِ بی‌وقفه ی مردمان را رنجور ساخته‌ است. قنات که نباشد؛ روزگار سخت می‌شود، آب که نباشد زندگی روستاییِ خراسان بزرگ به بن‌بست می‌خورد.

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس ایران گفت که در جریان آتش‌سوزی بازارچه_پونه در گلشهر کرج ۴ تن مصدوم شدند.
این بازارچه سال گذشته به منطور آنچه که «ساماندهی #دستفروشان» نام گرفت، ایجاد شد.

به گفته رئیس سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده های کشاورزی شهرداری کرج در این بازارچه حدود ۷۰۰ دستفروش فعالیت داشتند.

این مقام مسئول «دستفروشان» را «مقصر این حادثه» معرفی کرد و گفت: فعالیت در بازارچه از اردیبهشت به بعد «غیرمجاز» بوده است.

او افزود: «جانمایی سازه‌ها در این بازارچه نیز غیرمجاز بوده است و دست فروشان خود برای نصب سازه اقدام کرده‌اند که این اقدام منجر به آتش سوزی شده است»

تصاویر منتشر شده از این بازارچه بیانگر از بین رفتن کامل سازه‌ها و چادرهای دستفروشان است.
هنوز سازمان‌های مسئول در باره «پرداخت خسارت به دستفروشان» اظهارنظر نکرده است

آنکه شلیک می‌کند و آنکه مضروب می‌ شود هردو قربانی‌اند. قربانی سیستمی که دستور شلیک می‌دهد!

مرگ و مصدومیت ۳ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط کار

طی روزهای گذشته و امروز (۵ تیر ماه)، در سایه فقدان ایمنی محیط کار، ۱ کارگر کشته و ۲ کارگر مصدوم شدند. ایران درزمینه‌ی رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است

مرگ و مصدومیت ۶ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط کار

طی روزهای گذشته و امروز (۹ تیر ماه)، در سایه فقدان ایمنی محیط کار، ۵ کارگر کشته و ۱ کارگر مصدوم شدند. ایران درزمینه‌ی رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است

۶ کشته و ده‌ها زخمی در حوادث کاری در کرج و پاکدشت

در آتش سوزی کارخانه «رنگ کمال» در جاده مخصوص کرج-تهران یک نفر کشته و دست‌کم ۳۹ نفر مجروح شدند
روز دوشنبه ۱۱ تیر ماه، در جریان چند حادثه کاری در کرج و پاکدشت، شش کارگر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند.
سازمان آتش نشانی پاکدشت خبر داد که پنج کارگر یک کارگاه مقواسازی در روستای محمودآباد به علت «نشت گاز از مخزن تخمیر مقوا» جان خود را از دست دادند.

بنا به گزارش رسیده صاحب این کارگاه به همراه پسر و برادرزاده‌اش، یک کارگر ایرانی و یک کارگر افغان در میان کشته‌شدگان هستند.

شهر پاکدشت در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
روز دوشنبه همچنین در آتش سوزی کارخانه «رنگ کمال» در جاده مخصوص کرج-تهران یک نفر کشته و دست‌کم ۳۹ نفر مجروح شدند.

به گزارش رسیده ۳۵ نفر از مجروحان به صورت سرپایی درمان شده و چهار نفر به بیمارستان منتقل شده‌اند.
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران نیز گفته‌است که وسعت این آتش سوزی دو هزار متر بود که ساعت پنج عصر آتش سوزی مهار شد. به گفته آقای ملکی، دراین حادثه ۱۲ خودرو در داخل کارخانه در آتش سوخت.
صبح روز دوشنبه همچنین بازارچه موقت گل‌شهر کرج درآتش سوخت و این آتش‌سوزی دو ساعت طول کشید.
براساس فیلم های منتشر شده همه غرفه‌های این بازار سوخته است. دو نفر در این حادثه مصدوم شده‌اند. این آتش‌سوزی تلفات جانی نداشت.

در همین حال حاجی رضا شاکرمی دادستان کرج گفت که علت آتش‌سوزی در دست بررسی است و احتمالا «اتصال سیم برق غیر مجاز» دلیل آن بوده است.

براساس این گزارش، در این بازارچه که اواخر سال گذشته و در اجرای طرح موسوم به «ساماندهی دستفروشان» راه اندازی شده بود، حدود ۷۰۰ نفر مشغول به کار بودند.

براساس آمار وزارت کار ایران، در سال گذشته ۱۰ هزار و ۵۱۳ مورد حادثه در محل‌های کار رخ داده است و ۱۰ هزار و ۶۹۷ نفر دچار حادثه شده‌اند. دراین حوادث ۸۴۳ نفر کشته شده‌اند.

براساس این آمار، بخش ساختمان با ۴۰۵۸ حادثه و بخش صنعت با۳۶۵۹ بیشترین حوادث ناشی از کار را داشته‌اند.
درسال ۱۳۹۵ نیز ۸۱۲ نفر درحوادث ناشی از کار، جان خود را از دست دادند. یک سال پیش از آن، رئیس کانون کارگران ساختمانی کشور گفته بود ایران «رکورد‌دار» حوادث کارگری در جهان است

نیمی از معادن زغال سنگ مازندران از مسئول ایمنی برخوردار نیستند:

به گزارش خبرگزاری دولتی ایلنا در تاریخ ۲۰تیر ۹۷ آمده است : هادی حمیدیان روز سهشنبه در جمع خبرنگاران گفت: از ۱۱۷ معدن فعال در مازندران ۶۰ معدن دارای مسول فنی هستند.وی ادامه داد: با توجه به ریسک بالای کار در معادن و خطرات متعددی که این فضای کاری دارند اما وجود مسول فنی در معادن میتواند تاثیر زیادی در کنترل وقوع حوادث داشته باشد… حمیدیان با تاکید بر اینکه در برخی از این معادن بالغ بر ۲۰۰ کارگر کار میکنند، هشدار داد: در صورت عدم توجه جدی و به موقع نسبت به این مساله تکرار حادثه ناگوار معدن ‘یورت’ دور از انتظار نیست.وی ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع ایمنی معادن این شرکت، گزارشهای لازم به دستگاههای اجرایی مرتبط ارائه شد تا در این خصوص تدبیری کنند.حمیدیان تعداد معادن زغال سنگ مازندران را ۵۰ معدن اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۵ معدن فعال است و این استان از نظر معادن زغال سنگ در کشور جز رتبههای اول به شمار میرود.مازندران ۲۴۰ معدن دارد که ۱۱۷ معدن با استخراج ۱۶ نوع ماده معدنی فعال هستند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.