۵۳ نمایندۀ مجلس خواستار توضیح وزیر اطلاعات دربارۀ سازمان اطلاعات سپاه شدند

شنبه, 6ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن

بقلم ناصر اعتمادی

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، الیاس حضرتی، عضو مجلس شورای اسلامی، از سوی ۵٣ نمایندۀ مجلس خواستار پاسخگویی وزیر اطلاعات، حجت الاسلام محمود علوی، دربارۀ نهادهای موازی اطلاعاتی به ویژه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران شده است.

اعضای مجلس از وزیر اطلاعات پرسیده اند که بالاخره مسئول شناسایی و تشخیص جاسوس و جرایم امنیتی در کشور وزارت اطلاعات است یا سازمان اطلاعات سپاه پاسداران. آنان خواستار توضیحات وزیر اطلاعات دربارۀ دلایل دستگیری و بازداشت تعداد بالایی از فعالان رسانه ای و مطبوعاتی شده و تأکید کرده اند : ضروری است بین وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تفکیکی صورت بپذیرد تا تداخلی در وظایف آنها صورت نگیرد.

الیاس حضرتی گفته است که تداخل وظایف و فعالیت های این دو نهاد امنیتی “موجب اخلال در کشور و واکنش های منفی مردم می شود.” نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستگیری فعالان محیط زیست یادآور شده اند که در این خصوص دو نهاد امنیتی دو مسیر متفاوت را دنبال کردند.

در حالی که وزارت اطلاعات اتهام جاسوسی علیه فعالان محیط زیست را از اساس رد کرد، حجت الاسلام محسنی اژه ای، سخنگوی قوۀ قضائیه، در دفاع از اقدام سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، گفت : “در پروندۀ جاسوسان هسته ای و محیط زیست، وزارت اطلاعات صاحب نظر نیست، اطلاعاتی ندارد و نمی تواند اظهار نظر کند.”

نمایندگان مجلس در انتقاد خود همچنین گفته اند که قانون، نهادهای موازی اطلاعاتی را به رسمیت نمی شناسد و تنها وزارت اطلاعات را به عنوان مرجع اطلاعات و امنیت کشور معرفی کرده است.

در واکنش به انتقادهای نمایندگان مجلس، وزیر اطلاعات، محمود علوی، گفته است که وزارت اطلاعات راه همکاری با سازمان اطلاعات سپاه را در پیش گرفته و در این چارچوب جلسات ماهانه ای با حجت الاسلام حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، برگزار می کند.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.