با کاهش شدید آب سد کوثر گچساران: نگرانی در تامین آب شرب ۲/۵ میلیون نفر در ۵ استان/ سد شاه قاسم خشک شد

دوشنبه, 8ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن


قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمداز از افت شدید حجم آب سدهای استان خبر داد.

به گزارش ایلنا، ضرغامی با بیان اینکه دو سد مخزنی شاه قاسم در شهرستان بویراحمد و کوثر در گچساران وجود دارد، گفت: هم اکنون سد شاه قاسم به طور کامل خشک شده و حجم آب سد مخزنی کوثر به شدت کاهش یافته است.

قائم مقام شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه وبویراحمد گنجایش مخزن سد کوثر را ۵۸۰ میلیون متر مکعب ذکر کرد و افزود: حجم آب سد کوثر در مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۴۲ میلیون متر مکعب بود و هم اکنون به دلیل کاهش نزولات جوی به ۲۴۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی گفت: این سد سالانه آب آشامیدنی ۲۰ شهرستان و ۲ هزار روستای استان‌های هرمزگان، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر با جمعیت ۲ و نیم میلیون نفر را تأمین می‌کند که با کاهش میزان آب سد کوثر در تامین آب شرب این استان ها جای نگرانی دارد.

قائم مقام شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه نرمال تراز این مخزن بتونی با سطح دریا ۶۲۵ متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد ۵۹۷٫۵۰ متر که نسبت به مدت مشابه ۱۰ متر کاهش داشته است.

ضرغامی اظهار داشت: تراز نرمال (ارتفاع) این سد در مدت مشابه سال گذشته ۶۰۷٫۵۰ متر بوده است.

وی گفت: ۲۱۰ میلی متر بارش در سال آبی۹۷- ۹۶ در ایستگاه هواشناسی سد ملی کوثر گچساران به ثبت رسید در حالی که این میزان در مدت مشابه ۲۷۰ میلی متر بوده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.