یازدهمین سال حبس؛ آخرین وضعیت علی زاهد، زندانی سیاسی

دوشنبه, 8ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – علی زاهد، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج در یازدهمین سال حبس خود امکان استفاده از آزادی مشروط را ندارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی زاهد، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج که در حال گذراندن یازدهمین سال از محکومیت ۲۰ ساله خود است تنها یک بار از مرخصی برخوردار بوده و در یازدهمین سال حبس امکان استفاده از آزادی مشروط را نیز ندارد.

هلاله موسویان وکیل علی زاهد در رابطه با روند پرونده و محکومیت ایشان به گزارشگر هرانا گفت: “آقای زاهد ابتدا در اردیبهشت ماه سال ۸۷ توسط قاضی صلواتی در دادگاه انقلاب تهران به اتهام محاربه از طریق همکاری با محسن اسلامیان در پرونده بمب‌گذاری در حسینیه شیراز به اعدام محکوم شد و این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید شد و بعد از تقاضای عفو عمومی، حکم ایشان با یک درجه تخفیف به حبس ابد تقلیل یافت.

در سال ۹۴ با توجه به اینکه قانون مجازات اسلامی تغییر کرد و به جهت اینکه آقای زاهد اقدام مسلحانه نداشتند تقاضای اعاده دادرسی ارائه شد و در شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور اعاده دادرسی از دو جهت مورد پذیرش قرار گرفت، یکی تغییر قانون مجازات اسلامی و دیگری رای وحدت رویه مبنی بر اینکه مرجع تجدیدنظر کسانی که مجازات آنها اعدام است دیوان عالی کشور است نه دادگاه تجدیدنظر.

نهایتا پس از پذیرفتن اعاده دادرسی، پرونده به شعبه هم عرض که شعبه ۳۴ دادگاه تجدید نظر است فرستاده شد و در آن شعبه به شایستگی و صلاحیت دیوان عالی کشور رای صادره نقص و به دیوان عالی کشور که مرجع فرجام خواهی یا همان تجدیدنظر پرونده آقای زاهد است ارسال شد. پس از بررسی پرونده در اتفاقی عجیب پرونده مجددا به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران نزد قاضی صلواتی ارجاع شد؛ در صورتی که بر اساس قانون حکم آقای زاهد نقض شده و نباید به شعبه صادر کننده ارجاع داده می‌شد. ینده اعتراض کردم که طبق قانون شما مجاز نیستید که هم رای اولیه را صادر کنید و هم مرجع تجدید نظرخواهی رای صادره توسط خودتان باشید.”

خانم موسویان در ادامه افرود: “اعتراض من در دادگاه اول پذیرفته شد ولی بعد از یک هفته تماس گرفتند و گفتند که دیوان عالی کشور به ما مسئولیت رسیدگی داده و شما اگر اعتراضی دارید به دیوان عالی مراجعه کنید. آقای صلواتی می‌گفتند که شکایتتان از دیوان را پس بگیرید چون من نظرم این است که جرم ایشان محاربه است و من دوباره حکم اعدام می‌دهم. ولی ما پس نگرفتیم و نهایتا پس از پیگیری‌های مکرر از سمت خانواده ایشان و بنده، آقای صلواتی در رای خود تجدید نظر کردند و چون یکی از مجازات‌های محاربه تبعید است مجازات آقای زاهد را به ۲۰ سال تبعید در زندان رجایی شهر کرج تبدیل کردند.

پس از آن مجددا تقاضای تجدیدنظرخواهی کردیم که در شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور بررسی شود که باز در کمال تعجب و پس از مدتی تماس گرفتند که در شعبه ۳۸ این رای تایید شده و برای اجرای احکام ارسال شده است؛ هم اکنون آقای زاهد در حال تحمل یازدهمین سال حبس در تبعید در زندان رجایی شهر کرج هستند و به دلیل اینکه اتهام ایشان محاربه بوده امکان استفاده از آزادی مشروط را نیز ندارند.”

یک منبع نزدیک به خانواده آقای زاهد نیز در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “زندان رجایی شهر کرج از امکانات بسیار کمی برخوردار است و به دلیل اینکه فروشگاه زندان اقلام و لوازمی بسیار بی‌کیفیت عرضه می‌کند زندانیان امکان تهیه و طبخ غذا را ندارند و به ناچار مجبور به تهیه غذا از غذاخوری زندان هستند و چون این غذاها ار کیفیت پایینی برخوردارند آقای زاهد مدت‌هاست دچار ناراحتی در ناحیه معده شده‌اند. دندان‌های ایشان دچار عفونت شده و به علت اینکه این زندان پزشک خوب و دندانپزشک ندارد و دستور انتقال زندانی به بیمارستان یا دندانپزشکی خارج از بیمارستان را نمی‌دهند، ایشان دچار عفونت دندان شده و نگرانی بابت سرایت عفونت به سایر نقاط بدن‌شان وجود دارد.”

علی زاهد ۴۸ ساله، متاهل و دارای یک فرزند که در اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ از سوی ماموران وزارت اطلاعات دستگیر و به اداره اطلاعات شیراز و سپس زندان اوین منتقل شد،

دلیل اولیه بازداشت آقای زاهد، دوستی با محسن اسلامیان عنوان شد. اسلامیان متولد سال ۱۳۶۶، اهل شیراز، دانشجو و مجرد که در فروردین ماه سال ۱۳۸۸ به اتهام ارتباط با انجمن پادشاهی و مشارکت در بمب‌گذاری حسینیه رهپویان شیراز اعدام شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.