بیش از ۵۰۰ روستای سیستان و بلوچستان در حال نابودی هستند

پنجشنبه, 18ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن


صدها روستای سیستان و بلوچستان دچار تنش آبی هستند و زندگی ساکنان آنها که به آب آشامیدنی دسترسی ندارند در معرض خطر است. در این استان ۵۰ هزار خانواده محروم شناسایی شده‌اند که نیازمند دریافت بسته‌های غذایی هستند.

استان‌های شرقی ایران همواره یکی از محروم‌ترین مناطق این کشور محسوب می‌شدند و ادامه خشکسالی و سوءمدیریت، ادامه حیات بسیاری از ساکنان سیستان و بلوچستان را با چالش‌های جدی روبرو کرده است.

محمود محمودی، دبیرکل جمعیت هلال احمر روز پنج‌شنبه ۱۸ مرداد، پس از بازدید از چند شهرستان و روستای سیستان و بلوچستان وضعیت مردم را “دردآور” توصیف کرد و به خبرگزاری ایسنا گفت: «خشکسالی‌های بلند مدت، کشاورزی، دامپروری و صیادی این استان را که زمانی از رونق زیادی برخوردار بوده از بین برده است.»

محمودی از شناسایی ۵۲۱ روستا در سیستان و بلوچستان خبر داد که دچار تنش آبی هستند و زندگی ساکنانشان به خاطر بی‌آبی در معرض نابودی قرار دارد.

او می‌گوید در چارچوب طرح موسوم به “نذر آب” قرار است در روستاهای محروم مخزن آب نصب شود و از طریق آب‌رسانی سیار، هر نفر در روز ۲۰ لیتر آب دریافت کند.

دبیر کل جمعیت هلال احمر درباره زمان اجرای کامل این طرح توضیح بیشتری نداد اما علی‌اصغر پیوندی، رئیس این جمعیت به ایسنا گفته که برای کمک به “مردم آسیب‌دیده از خشکسالی سیستان و بلوچستان” حدود ۲ هزار تانکر آب‌رسان خریده شده و توزیع آنها میان بیش از ۵۰۰ روستا از ۱۸ مرداد آغاز شده است.

یک میلیون نفر دچار معضل کم‌آبی

مشکل کم‌آبی فقط به این روستاها محدود نمی‌شود. کل استان سیستان و بلوچستان از مدت‌ها پیش با این معضل روبروست. نصرالله چاری، معاون شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان هفتم تیرماه امسال گفته بود که حدود یک میلیون نفر در ۱۶ شهر این استان با مشکل کم‌آبی روبرو هستند.

بر پایه سرشماری مرکز آمار، در سال ۹۵ کل جمعیت این استان دو میلیون و ۷۷۵ هزار نفر بوده است. خشک شدن تالاب هامون و فقر و بیکاری به مهاجرت هزاران نفر از مردم این استان منجر شده که منابع رسمی تاکنون آمار دقیق آن را اعلام نکرده‌اند.

در سال‌های اخیر میزان بارندگی در اغلب نقاط ایران رو به کاهش بوده است. با این همه خشکی تالاب‌ها و برداشت بیش از حد از منابع آب‌های زیرزمینی وضعیت را بحرانی کرده است.

به گزارش ایسنا نصرالله چاری می‌گوید در سیستان و بلوچستان اندکی بیش از ۶۰۰ حلقه چاه برای تامین آب آشامیدنی وجود دارد که نیمی از آنها خشک شدند، نزدیک به ۱۰۰ چاه در حال خشک شدن هستند و میزان آب‌دهی ۱۷۸ حلقه چاه به نصف کاهش یافته است.

۵۰ هزار خانوار نیازمند بسته غذایی

بیکاری و فقر از دیگر معضلاتی است که بسیاری از ساکنان سیستان و بلوچستان با آن دست به گریبانند. به گفته رئیس جمعیت هلال احمر تا کنون ۵۰ هزار خانواده “دچار مشکلات معیشتی” در این استان شناسایی شده‌اند که قرار است بین آنها بسته‌های غذایی توزیع شود.

رسول راشکی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان به خبرگزاری ایرنا گفت طی چهار روز گذشته یک هزار و ۶۲۱ بسته مواد غذایی بین خانواده‌های نیازمند سیستان و بلوچستان توزیع شده است.

راشکی گفت: «پدیده خشکسالی بیست ساله در سیستان و بلوچستان، خشکیدن تالاب بین‌المللی هامون در شمال و جازموریان در جنوب غرب استان، قطع آب رودخانه هیرمند، کاهش سفره‌های آب زیرزمینی، کمبود نزولات آسمانی، گرمای زیاد و تبخیر بیش از حد آب، این استان را با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی رو به رو کرده است.»

۱۵۰۰ کارتن‌خواب در چابهار

کم‌آبی، فقر و بیکاری، مهاجرت روستائیان و ساکنان شهرستان‌ها به شهرهای بزرگتر سیستان و بلوچستان را افزایش داده است. حسن تاوانه، رئیس اداره بهزیستی چابهار ۱۶ مرداد با اشاره به بالارفتن تعداد مهاجران به این شهر در سال‌های اخیر، به خبرگزاری ایلنا گفت: «در این منطقه نزدیک به ۱۵۰۰ کارتن‌خواب زن و مرد حضور دارند که البته این آمار به‌صورت ثابت نبوده و متغیر است.»

رئیس اداره بهزیستی چابهار می‌گوید اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در این منطقه گسترش یافته و در یکی از روستاهای اطراف این شهر به نام درگز آمار ابتلا بالای ۷۸ نفر به ویروس HIV تایید شده است.

به گزارش ایلنا، حسن تاوانه تعداد کل مبتلایان به ایدز در چابهار را حدود ۳۰۰ نفر برآورده کرده و ابراز امیدواری می‌کند مسئولان با توجه به آمار بالای آسیب‌های اجتماعی، برای حل معضلات این منطقه کاری انجام دهند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.