علت تشکیل “گروه اقدام ایران” در دولت ترامپ| آتلانتیک: آمریکا می‌خواهد راه‌های تازه‌ای برای تضعیف تهران بگشاید| راشا تودی: این تنها یکی از طرح‌های آمریکا برای براندازی در ایران است

شنبه, 27ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن

هدف دولت آمریکا، تضعیف ایران در منطقه و در هماهنگی با اسرائیل، عربستان و امارات است

شصت و پنج سال پیش در این هفته در جریان کودتای برنامه‌ریزی شده تحت حمایت سیا، دولت قانونی محمد مصدق، نخست وزیر منتخب و دموکراتیک ایران سرنگون شد. هدف کودتای متحدان محمدرضا پهلوی متحد غرب، تقویت شاه بود. روز پنجشنبه وزیر امور خارجه امریکا مایک پمپئو اعلام کرد که ایجاد گروه اقدام ایران که گروهی تازه محسوب می شود، هماهنگ کردن سیاستگذاری امریکا در قبال ایران به دنبال کناره‌گیری امریکا از توافق هسته‌ای با تهران است.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- نشریه “اتلانتیک” می نویسد گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه امریکا مدعی شده که می‌خواهد به بازداشت شهروندان امریکایی توسط ایران، موضوع موا مخدر و تروریسم بپردازد و بر روی آن متمرکز شود.
به گزارش آفتاب‎نیوز؛ شصت و پنج سال پیش در این هفته در جریان کودتای برنامه‌ریزی شده تحت حمایت سیا، دولت قانونی محمد مصدق، نخست وزیر منتخب و دموکراتیک ایران سرنگون شد. هدف کودتای متحدان محمدرضا پهلوی متحد غرب، تقویت شاه بود. روز پنجشنبه وزیر امور خارجه امریکا مایک پمپئو اعلام کرد که ایجاد گروه اقدام ایران که گروهی تازه محسوب می شود، هماهنگ کردن سیاستگذاری امریکا در قبال ایران به دنبال کناره‌گیری امریکا از توافق هسته‌ای با تهران است. برایان هوک که پمپئو او را به ریاست این گروه منصوب کرده است، حدس و گمان‌ها در این باره که تشکیل این گروه جدید همزمان با سالگرد کودتای امریکا علیه ایران بوده را رد کرد و گفت که این موضع ارتباطی با گمانه‌زنی در این‌باره که ممکن است امریکا درصدد تغییر رژیم در ایران باشد ندارد و زمان‌بندی صورت گرفته کاملا اتفاقی است. با این حال، “باربارا اسلاوین” از پژوهشگران ارشد در شورای اتلانتیک و از منتقدان سیاست دولت ترامپ در قبال ایران می‌گوید این تنها یکی از نمونه‌های سیاست اشتباه ترامپ در قبال ایران است؛ سیاست گوش ناشنوای امریکا”.
نشریه “آتلانتیک” در ادامه می نویسد:”در مورد تشکیل این گروه پمپئو گفت که این گروه مسئولیت مدیریت، ارزیابی و هماهنگی تمام فعالیت‌های مربوط به اقدامات ایران را برعهده دارد و این گروه به طور مستقیم نتایج بررسی‌های خود را به او گزارش داده بود. هوک هم اشاره کرده است که این کارگروه بر روی ۱۲ شرط پمپئو درباره ایران تمرکز خواهد کرد. پمپئو نیز در سخنرانی خود گفته اگر فشارهای اقتصادی بی‌سابقه بر تهران اعمال شود، ایران نمی‌تواند با خواسته‌های امریکا مخالفت کند. اسلاوین در این‌باره می‌گوید:”هدف دولت امریکا، تضعیف ایران و عقب راندن تهران در منطقه است که در هماهنگی با سیاست اسرائیل، عربستان سعودی و امارات است. با این وجود، بعید است که این موضوع روی دهد. ایران به منطقه به عنوان ناحیه‌ای برای نفوذ نگاه می‌کند؛ همان دیدی که سعودی‌ها و اماراتی‌ها نیز دارند. دولت ترامپ گفته‌ که توافق هسته‌ای به میزان کافی به موضوع برنامه هسته‌ای و موشکی ایران نپرداخته است. هوک در سخنرانی روز پنجشنبه خود گفت که اگر ایران، تعهد مبنی بر تغییرات اساسی در رفتار خود نشان دهد، رییس جمهوری امریکا نیز آماده است برای حل و فصل مشکلات فیمابین مذاکره کند. با این حال، لغو تحریم‌ها و ایجاد روابط کامل دیپلماتیک و تجاری با امریکا تنها زمانی ممکن است که ما شاهد تغییر رفتار جدی ایران باشیم. با این حال، رهبر ایران هفته گذشته به این بحث خاتمه دادند و گفتند که حتی زمانی که اجازه دادند وزیر خارجه ایران با دولت اوباما درباره برجام مذاکره کند، کار درستی نبوده است. اسلاوین در این باره می گوید: “هر کسی می‌داند دولت ایران درک کرده راهی وجود ندارد که بتواند با چنین شرایطی با امریکا مذاکره کند”.
سیاست براندازی
سایت خبری – تحلیلی “راشا تودی” نزدیک به دولت روسیه نیز در گزارشی می‌نویسد که تشکیل گروه اقدام ایران در وزارت خارجه امریکا اخرین اقدام امریکا برای پیشبرد سیاست تغییر رژیم در تهران است. این سایت می‌نویسد: “این تنها یکی از آخرین طرح‌های امریکا برای براندازی در ایران است اما تهران اثبات کرده که نسبت به طرح‌های واشنگتن مقاومت‌تر است. گروه اقدام ایران به سادگی نشان می‌دهد که استراتژی دولت کنونی امریکا براندازی است. این گروه با هدف هماهنگ کردن مشارکت امریکا با اپوزیسیون ایران و ارزیابی استراتژیک و انجام پیش‌بینی تشکیل شده است.
مایک پمپئو وزیرخارجه امریکا روز پنجشنبه مدعی شد که هدف از ایجاد این گروه رصد فعالیت‌های به ادعای او خصمانه نظام ایران و حمایت از مردم ایران است. او پیشتر در جمع برخی ایرانیان در امریکا متعهد شده بود که از آنان حمایت کند. ایده‌های مشابهی توسط “رودی جولیانی” شهردار سابق نیویورک، یار ترامپ نیز در نشست مجاهدین (منافقین) در پاریس بیان شده بود.
واقعیت آن است که واشنگتن تلاش دارد با بهره بردن از اعتراضات‌های داخلی در ایران که عموما به دلیل گلایه از وضعیت بد اقتصادی است، راهکار خود را پیش ببرد. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که امریکا بتواند این اعتراضات را تبدیل به اقدام سیاسی کند. واقعیت آن است که اعتراضات و شعارهای آن بیشتر اجتماعی هستند تا سیاسی. انعطاف‌پذیری نظام ایران بالاتر از توان تحلیل کارشناسان امریکایی است. در نتیجه، ایران در مقابل فشار بیرونی بسیار قوی‌تر عمل می‌کند. اگر امریکا بخواهد از طریق تحریم و فشار اقتصادی، اقتصاد ایران را نابود کند از محدودیت‌های بیشتری در مقایسه با دوران اوباما رنج می‌برد. واقعیت آن است که نظام ایران نمی‌تواند ۱۲ شرط پمپئو را بپذیرد.”

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.