محکومیت صالح مرادی، از دراویش گنابادی به ۷ سال حبس

یکشنبه, 28ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن

صالح مرادی، درویش گنابادی و از مدیران وبسایت مجذوبان نور که در زندان تهران بزرگ محبوس است، با حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۷ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال تبعید به شهرستان برازجان محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مجذوبان نور، صالح الدین مرادی سروستانی، درویش گنابادی و از مدیران وبسایت مجذوبان نور، با حکم غیابی قاضی صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۷ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال تبعید به شهرستان برازجان محکوم شد.

اتهامات آقای مرادی “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی”، “اخلال در نظم و آسایش عمومی” و “تمرد در برابر امر پلیس” عنوان شده است. در دادنامه صالح‌الدین مرادی از او با عنوان «از عناصر و اعضای اصلی سایت مجذوبان نور» یاد شده و همچنین گفته شده است که آقای مرادی بر فعالیت‌های این وبسایت خبری کاملاً صحه گذاشته و از آن حمایت می‌کند.

لازم به ذکر است که پیشتر صالح مرادی به همراه پنج تن از فعالان حقوق دراویش که در جریان حادثه گلستان هفتم بازداشت شده و اکنون در زندان تهران بزرگ محبوس هستند طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس زندان، اعلام کرده بودند که تا زمان برگزاری دادگاهی علنی و با رعایت شرایط منصفانه در انظار عمومی، در دادگاه حضور نخواهند یافت.

صالح‌الدین مرادی که از بازداشت پیشین خود در سال ۹۰ سه سال حبس و دو سال تبعید دارد به بازجویان گفته که بر اساس تکلیف شخصی خود در تجمعات درویشان شرکت کرده است.

گفتنی است که صالح‌الدین مرادی پیشتر در سال ۱۳۹۰ در جریان حمله‌ی قشریون مذهبی به درویشان گنابادی در شهرستان کوار توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات (پلاک ۱۰۰) منتقل شده بود و در نتیجه‌ی این بازداشت بیش از ۲ سال را در زندان عادل‌آباد شیراز گذراند. سرانجام دادگاه تجدیدنظر استان فارس به ریاست قاضی ذاکرنیا او را به ۲ سال حبس تعزیری، ۳ سال حبس تعلیقی، ۲ سال تبعید به بندر لنگه و ۳۰ ضربه شلاق محکوم کرد.

روز سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در خصوص پرونده دراویش زندانی از صدور ۳۳۰ فقره حکم از سوی شعب دادگاه انقلاب اسلامی خبر داد و در ادامه گفت: “در مورد بیست و پنج نفر از متهمانی که با حاضر نشدن در جلسه دادگاه، به عمد تلاش می‌کردند مانع محاکمه شوند، دادگاه با ابلاغ واقعی وقت رسیدگی به متهمان، طبق مقررات دادرسی کیفری اتخاذ تصمیم نمود و حکم به نحو حضوری صادر گردید”.

لازم به یادآوری است، از نیمه‌شب ۱۴ بهمن‌ماه سال گذشته حضور پر تعداد نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف منزل دکتر نور علی تابنده با واکنش منفی سایر دراویش مواجه شد، دراویش گنابادی در حمایت از قطب خود تجمعاتی اطراف منزل دکتر تابنده تشکیل دادند، این تجمعات با دخالت نیروهای انتظامی و لباس شخصی به خشونت کشیده شد و صدها تن زخمی و بازداشت شدند؛ این در حالی بود که پیش‌تر در شامگاه چهارشنبه مورخ ۴ بهمن‌ماه نیز مأمورین امنیتی در اقدامى مشابه در همین مکان حضور یافتند که موجى از نگرانى‌ها در میان دراویش را رقم زده بود.

در حالی که مسئولان قضایی و انتظامی تعداد بازداشت شدگان را ۳۰۰ تن اعلام کرده بودند، کمیته پیگیری دراویش زندانی لیستی از مشخصات ۳۲۴ تن از بازداشت شدگان را منتشر کرد. این منبع تعداد بازداشتی‌ها را بسیار بیشتر از این رقم برآورد می‌کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.