اصرار ایران به ادامه عرضه نفت به رغم تحریم‌های نفتی

دوشنبه, 29ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن


تحریم‌های نفتی ایران از سوی آمریکا به مناقشه بین ایران و عربستان در سازمان اوپک بر سر رعایت سهمیه تولید نفت کشورهای عضو دامن زده است. نماینده ایران در اوپک نسبت به پیامدهای سیاسی کردن تصمیمات این سازمان هشدار داده است.

تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران روز ۴ نوامبر (۱۳ آبان) با شامل شدن تحریم‌های نفتی این کشور، تشدید خواهند شد. همین موضوع از هم اکنون به اختلافات موجود بین اعضای اوپک شدت بخشیده است.

بخش آنلاین روزنامه اقتصادی “هندلزبلات” روز یکشنبه ۱۹ اوت (۲۹ مرداد) با انتشار گزارشی به اوج گرفتن اختلافات در سازمان اوپک و به‌ویژه رویارویی عربستان و ایران اشاره کرده است.

گزارشگر این روزنامه بر تصمیم ایران مبنی بر تولید نفت مطابق سهمیه آن کشور اشاره کرده است. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که به‌رغم تحریم‌های نفتی، این کشور به تولید نفت حتی پس از اجرای دور دوم تحریم‌های این کشور از سوی آمریکا ادامه خواهد داد.

اختلاف بر سر چیست؟

عربستان سعودی و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس که در اوپک عضویت دارند بر این باورند که هرگاه یکی از کشورهای عضو قادر به تولید نفت مطابق سهمیه خود نباشد، سایر اعضا می‌توانند با افزایش تولید خود، این کاهش را جبران کنند.

استدلال عربستان و متحدانش در اوپک بر این محور استوار است که هرگاه اوپک در مجموع نتواند میزان تعیینشده برای نفت خود را روانه بازار کند، به مرور زمان سهمیه خود را در تامین نیازهای جهانی نفت خام از دست خواهد داد.

به سخن دیگر، آن‌ها بر این باورند که در سایه رقابت فشرده در بازارهای انرژی جهان، کاهش تولید اوپک برابر با کاهش نقش این سازمان در تامین نیازهای جهانی است. باید یادآور شد که اوپک ۴۰ سال پیش، حدود ۷۰ درصد نیاز جهانی به نفت را تامین می‌کرده است. نقشی که روز به روز کاهش یافته و در سال ۲۰۱۵ به ۴۰ درصد رسیده است.

جمهوری اسلامی ایران مخالف چنین موضوعی است و معتقد است که اوپک نمی‌تواند سهمیه تولید نفت یک کشور را میان سایر اعضا تقسیم کند.

کمیته وزارتی نظارتی اوپک

سازمان اوپک برای تعیین سهمیه و نظارت بر میزان تولید نفت هر یک از اعضای خود، کمیته‌ای به نام “کمیته وزارتی نظارتی” راه‌اندازی کرده است. یکی از وظایف این کمیته، هماهنگ کردن سیاست‌های تولید نفت اوپک با کشورهای غیرعضو است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که ریاست اوپک در موقعیتی نیست که سهمیه تولید نفت کشورهای دیگر را از نو تعیین کند. قاسم غریب‌آبادی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در وین خطاب به دبیرکل اوپک نسبت به سیاسی شدن تصمیمات آن سازمان هشدار داده است.

جمهوری اسلامی معتقد است که کمیته وزارتی نظارتی وظیفه تقسیم سهمیه تولید کشورهای عضو بین سایر اعضا را پیش‌بینی نکرده است.

عربستان سعودی، در ماه مه سال جاری و در تماس با مقامات دولت ترامپ متعهد شده بود که هرگاه در اثر تحریم‌های نفتی ایران تنگناهایی در زمینه تامین نفت ایجاد شود، این کشور تولید خود را افزایش خواهد داد.

ایران پس از عربستان سعودی و عراق، سومین کشور بزرگ تولیدکننده نفت در سازمان اوپک است. گزارش “هندلزبلات” در عین حال به سخنان اسحاق جهانگیری، معاون حسن روحانی اشاره کرده است. جهانگیری اخیرا اعلام کرده بود که ایران به‌رغم تحریم‌ها به تولید نفت خام خود ادامه می‌دهد.

به باور جهانگیری، اتحادیه اروپا و کشورهای ذینفع در حفظ برجام باید زیان‌های ناشی از تحریم‌های نفتی ایران را جبران کنند. این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۱۹ اوت (۲۹ مرداد) اقداماتی که تا کنون از سوی اروپا صورت گرفته را ناکافی دانسته و خواستار پشتیبانی بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ایران شده است.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.