ایران با تانکرهای دولتی خود به چین نفت صادر می کند

سه شنبه, 30ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن

آمریکا با تحریم هایش به ایران فشار وارد آورده است. چین که حاضر به پیوستن به این تحریم‌ها نیست در پی یافتن شیوه‌ای برای دور زدن آنها است. ظاهرا بهترین راه خرید نفت با استفاده از کشتی‌های دولتی ایران و بیمه ایرانی آنهاست.

تحریم‌های آمریکا ایران و چین را در زمینه معاملات نفتی به هم نزدیک‌تر کرده است. طبق داده‌های بخش حمل‌و‌نقل دریایی در شرکت رسانه‌ای “توماس رویترز” چین در حال حاضر واردات نفت خود را از ایران تقریبا به طور انحصاری از طریق نفت‌کش‌های نفت ایران انجام می‌دهد.

در ماه ژوئیه سال جاری میلادی (۲۰۱۸) تمام ۱۷ کشتی‌ نفت‌کش وارد شده به سواحل چین متعلق به شرکت ملی نفت ایران (NITC) بوده، در حالی که یک ماه قبل از آن، در ماه ژوئن، از ۱۹ تانکر دریایی وارد شده به سواحل چین، هشت کشتی متعلق به شرکت‌های چینی بود.

بسیاری از نمایندگان شرکت‌های واردکننده کالا به چین اعلام کرده‌اند که بیمه این نفت کش‌های دریایی به عهده ایران است. نماینده یکی از شرکتی‌های چینی در این باره گفت: «با این طرح چندی پیش موافقت شد و این طرح به اجرا درآمد.»

بیمه کشتی‌هایی که در آب‌های جهانی تردد می‌کنند را معمولا شرکت‌های بیمه آمریکایی یا اروپایی به عهده دارند. این شرکت‌ها اما به خاطر فشارهای آمریکا برای تحریم ایران از بازار این کشور خارج شده‌اند.

قرار است نفت ایران از ماه نوامبر سال جاری میلادی (۲۰۱۸) تحریم شود. نفت مهم‌ترین منبع درآمد ایران است و چین مهم‌ترین خریدار نفت این کشور است. چین ماهانه حدود یک میلیارد دلار نفت از ایران می‌خرد.

سیستم تردد کشتی‌های نفت‌کش ایرانی با بیمه همین کشور در سال‌های بین ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ در دوران تحریم‌ها، میان ایران و چین آزمایش شد. ایران و چین به این ترتیب تحریم‌های غرب علیه ایران را دور می‌زدند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، هشتم ماه مه گذشته (۱۸ اردیبهشت) خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد. دور نخست تحریم‌ها ۱۵ مرداد گذشته از جمله در حوزه‌های خرید و تهیه دلار توسط جمهوری اسلامی، تجارت طلا و فلزات گرانبها و خودروسازی، آغاز شد.

از سیزدهم آبان‌ماه سال جاری میلادی (۲۰۱۸) تحریم‌های آمریکا در حوزه نفت و انرژی و مبادلات بانک مرکزی ایران اعمال خواهند شد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.