معیشت مدرسان حق التدریسی دانشگاه‌های مازندران زیر خط فقر است/ استادان انگیزه ای برای ارتقای کیفی آموزش ندارند/ نبود آیین نامه حمایتی بزرگترین مشکل

دوشنبه, 5ام شهریور, 1397
اندازه قلم متن

رئیس کانون انجمن صنفی اساتید حق التدریس استان مازندران از وضعیت معیشتی استادان حق التدریس به شدت انتقاد کرد وگفت: نظام آموزشی کشور در مقاطع تحصیلی دانشگاهی؛ دانشجو محوراست.

 سمیه صمدی درگفت وگو با خبرنگار ایلنا در ساری با اظهار تاسف از  نظام آموزش عالی کشور و نگاه مسئولان دانشگاه‌ها به جایگاه اساتید حق التدریس گفت: بسیاری از اساتید حق التدریسی در دانشگاه ها زیرخط فقر به سر می برند و نمی‌توان انتظار داشت با انگیزه کامل برای ارتقای  کیفی آموزش های دانشگاهی تلاش کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به محرومیت اساتید حق التدریس از بسیاری از مزایا و امکانات رفاهی و اجتماعی و اقتصادی ؛ نبود امنیت شغلی برای این قشر فرهیخته را مایه تاسف دانست و گفت: مسئولان دانشگاه‌ها به آسانترین شکل ممکن با سرنوشت اساتید بازی کرده و نگاهی تحقیرآمیز به همکاران ما دارند.

او با بیان این مطلب که اساتید حق التدریسی اغلب دارای تحصیلات عالیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بوده و دارای سوابق علمی ارزنده و جزو محققان استانی و کشوری هستند ،افزود: این افراد که در ظاهر امر استاد تلقی می شوند  در باطن  از سوی مدیریت دانشگاه ها به عنوان یک استاد شناخته نشده و نگاه سیستم  به آنها  نگاهی ابزاری است.

رئیس کانون انجمن صنفی اساتید حق التدریسی استان مازندران با  ذکر این نکته که  مراکز علمی و دانشگاهی کشور مصداق  پازلی هستند که اساتید قطعاتی از آنها را کامل می کنند، تصریح می کند: این افراد نخبه و فرهیخته صرف نظر از آن که در کدام دانشگاه ها به کار تدریس می پردازند، برحسب سیاست های موجود دانشگا ه‌ها به صورت متزلزل و بدون کمترین ثبات شغلی  در جهت تحقق اهداف مورد نظر این مراکز مورد استفاده قرار می گیرند و ادامه‌ فعالیت آنها منوط به تصمیم سلیقه‌ای و نه قانونی افرادی است که اختیار امور را دارند.

۸تا ۱۴ هزار تومان بابت هر ساعت

صمدی فقدان قوانین و آیین نامه‌های حمایتی در ارتباط با ساماندهی امور مرتبط با اساتید حق التدریسی از جمله قرارداد های کاری آنان را مورد انتقاد قرارداده و می گوید: این موضوع موجب شده بی عدالتی ها در حقوق مادی و معنوی آنان اعمال شود و این روند همچنان ادامه دارد.

این مقام مسئول با اشاره به پرداخت وجوهی درحدود ۸۰ تا ۱۴۰ هزار ریال بابت هر ساعت حق التدریس در دانشگاه هایی نظیر جامع علمی و کاربردی و آزاد به اساتید حق‌التدریسی ، منظورنشدن میزان حق الزحمه اساتید در متن قراردادها را بیانگر اوضاع  نابسامان همکاران خود  در بسیاری از زمینه ها و ازجمله میزان دستمزدها عنوان کرد و گفت: در واقع قراردادی را  امضاء می کنیم که حقوق مدنی  و شهروندی و تمامی اصول لازم الاجرای اخلاقی، شرعی و اجتماعی و… در آن زیر پا گذاشته می شود و چاره ای نمی ماند جز سکوت اساتید حق التدریسی در برابر تضییع حق و بی عدالتی.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. سهم من از مدرک دکتری و کار ده ساله در دانشگاه جز تنگدستی و بیچارگی چیزی نبوده است در حدی که وقتی دانشجویان استاد خطابم میکنند از خود خجالت می کشم