نامۀ شیرین عبادی به سازمان ملل در مورد دراویش زندانی

سه شنبه, 6ام فروردین, 1392
اندازه قلم متن

shirinebadi2در پی اعتصاب غذای تعدادی از دراویش زندانی در ایران، شیرین عبادی، برنده جایزۀ نوبل صلح در سال ۲۰۰۳، به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، نامه‌ای نوشت و وضعیت افراد زندانی را تشریح کرد. خانم عبادی از جمله می‌نویسد که دادگاه‌های ایران استقلال خود را از دست داده و تبدیل به شعبه ای از وزارت اطلاعات شده اند.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، شیرین عبادی در نامۀ خود به احمد شهید می‌نویسد “دراویش صرفاً به دلیل اعتقادات خود از سوی مأموران حکومتی تحت انواع فشارهای غیر قانونی از قبیل بازداشت، شکنجه، تحقیر، توهین و تهدید قرار دارند و چون ناامید از اجرای عدالت بوده و دادگاهی را برای دادخواهی نمی‌یابند به ناچار دست به اعتصاب غذا زده اند”.

خانم عبادی شرح می‌دهد که چهار وکیل دادگستری که وکالت تعدادی از دراویش را برعهده داشتند نیز بازداشت شده‌اند.

در ادامۀ بدرفتاری با این افراد، “دو نفر از دراویش به اسامی صالح الدین مرادی و کسری نوری که قبلا دستگیر شده و در زندان بودند، به دلیل همدردی با وکلای خود، از تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۳۹۱ دست به اعتصاب غذا زدند و چون باز هم مسئولان قضایی به اعتراض های زندانیان رسیدگی نکردند، از اول فروردین ۱۳۹۲ اعتصاب خشک خود را شروع کرده و هم اکنون در شرایط جسمی وخیمی بسر می برند”.

علاوه بر این، “از تاریخ اول فروردین ۱۳۹۲ دو نفر دیگر از دراویش گنابادی که در زندان هستند، به اسامی علیرضا روشن و مصطفی عبدی نیز شروع به اعتصاب غذا کردند و احتمال می رود که در روزهای آتی تعداد دیگری نیز به اعتصاب کنندگان ملحق شوند”.

شیرین عبادی سپس برای احمد شهید توضیح می‌دهد که “متأسفانه دادگاه های ایران، خصوصاً محاکم انقلاب، استقلال خود را از دست داده و تبدیل به شعبه ای از وزارت اطلاعات شده اند و مسئولیت چنین وضعی مستقیماً متوجه رئیس قوه قضاییه است”.

او در پایان از گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد می‌خواهد که نامه‌اش “در پرونده دولت ایران ضبط و هنگام تهیه گزارش و رسیدگی مورد توجه و عنایت قرار گیرد”.

رونوشت نامه از جمله به دفتر دبیرکل سازمان ملل، بان کی‌مون فرستاده شده است.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.