گزارشی از تداوم اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی فولاد اهواز / ویدیو

چهارشنبه, 7ام شهریور, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – روز سه‌شنبه ۶ شهریورماه جمعی از کارگران نیشکر هفت‌تپه و جمعی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز در اعتراض به برآورده نشدن مطالبات خود اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۶ شهریورماه، کارگران گروه ملی فولاد اهواز برای دهمین روز متوالی اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

گزارشات تجمع روز جاری حاکی از برخورد نیروهای امنیتی با شماری از کارگران معترض است.

این کارگران مقابل استانداری خوزستان و ساختمان سرپرستی بانک ملی ایران در اهواز تجمع کرده و با سر دادن شعارهایی نظیر “استاندار و فرماندار، بی‌عرضه و بی‌خیال”، “کشور ما دزدخونه است، توی جهان نمونه است”، “سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن” و “نه غزه نه لبنان، فقط مردم ایران” اعتراض خود را نشان می‌دادند.

یکی از کارگران معترض در گفتگو با خبرگزاری ایلنا بیان داشت”: “کارفرمای جدید توانایی مالی لازم را برای پرداخت دستمزد کارگران ندارد و طی این مدت به دلیل بی‌توجهی مسئولان، روز به روز بر مشکلات این واحد صنعتی بزرگ افزوده شده و وعده‌های مسئولان هم تاکنون راه به جایی نبرده است”.

این کارگر در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به حرف‌های روز گذشته استاندار و همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس افزود: “از مسئولان استان، کشور و دستگاه‌های امنیتی انتظار داریم در این مسئله ورود کنند و مانع از فعالیت مافیایی شوند که استاندار و همایون یوسفی عنوان کردند”.

لازم به ذکر است، روز گذشته استاندار و همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی صحبت از دست‌های پشت پرده‌ای کردند که مانع از راه اندازی کارخانه می‌شوند.

این تجمع در حالی شکل گرفت که پیش از این کسری غفوری، مدیرعامل گروه ملی فولاد اهواز در گفتگو با این خبرگزاری وعده داده بود که مشکل نبود مواد اولیه تا روز ششم شهریور حل خواهد شد.

از مهم‌ترین مطالبات کارگران گروه ملی فولاد اهواز پرداخت حقوق معوقه چند ماهه و تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید این شرکت است.

یازدهمین روز از اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه

روز سه‌شنبه کارگران نیشکر هفت‌تپه برای یازدهمین روز متوالی با اعتصاب و برگزاری تجمع اعتراضی مقابل دفتر مدیریت این کارخانه اعتراض خود را نسبت به برآورده نشدن مطالبات دیرین خود نشان دادند.

خبرگزاری ایلنا گزارش کرد که کارگران نیشکر هفت‌تپه همچنین به واریز نشدن حق بیمه و سخت و زیان‌آور محسوب نشدن شغل خود در لیست‌ بیمه اعتراض دارند.

در این روز اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز طی گزارشی به تشریح مطالبات کارگران پرداخت و نوشت “قراردادی شدن و تبدیل وضعیت همه پرسنل شرکت اعم از روز مزد و نیروی اقبالی، به روز رسانی کامل حقوق، پرداخت مرتب بیمه درمانی و سابقه پرسنل، شروع کشت و فراهم کردن نیازهای آن، شفاف سازی موضوع تفکیک اراضی و بازگشت بخش های تفکیک و تجزیه شده شرکت نیشکر هفت تپه، خوراک دام، و خروج شرکت‌های نوظهور، شرکت باغ جاوید پارس، شرکت دریای نور زئوس از شرکت نیشکر هفت تپه” اهم خواست‌هایی که کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به عنوان اولین قدم‌ها برای بهبود شرایط کار و زیست خود دارند.

بنا بر این گزارش به دنبال جلسه روز یکشنبه که در استانداری خوزستان در شهر اهواز برگزار شد، نمایندگان کارگران مورد تهدید قرار گرفته اما علیرغم این موضوع کارگران اعلام کردند که تا تحقق خواسته‌هایشان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

همچنین در شیفت عصر روز گذشته نیز اداره اطلاعات شوش طی تماسی تلفنی با اسماعیل بخشی و برخی دیگر از نمایندگان کارگران در فرمانداری شوش، ضمن تهدید به بازداشت ایشان در صورت عدم حضور در اداره اطلاعات، از آنان خواسته شد تا خود را به این نهاد معرفی کنند.

به دنبال حضور اسماعیل بخشی در اداره اطلاعات شوش نهایتا مقرر شد بعدازظهر امروز طی جلسه‌ای با حضور نماینده‌های کارگران در فرمانداری شوش، بخشنامه‌ای مبنی بر دادن یک فرصت زمانی به کارفرما جهت تحقق خواسته‌های کارگران تنظیم و جهت امضای همه مسئولین استانی به استانداری خوزستان ارسال شود.

بنا بر این اظهارات، مقرر شده است چنانچه در محدوده زمانی مورد توافق در بخشنامه، کارفرما خواسته‌های کارگران را محقق نکرده و به تعهداتش عمل نکند، شرکت از بخش خصوصی سلب مالکیت گردد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.