فحشا، فقر و ناامنی در اطراف حرم امام رضا

جمعه, 9ام شهریور, 1397
اندازه قلم متن

کاربران حزب‌اللهی‏ و افراد مذهبی در توییتر از تایید گزارش‌ها در خصوص شکل‌گیری بازار زیرزمینی خرید و فروش خدمات جنسی در شهر مشهد خشمگین هستند و قوه قضاییه را برای برخورد با روزنامه «شرق» تحت فشار گذاشته‌اند.

جنجال بر سر وجود این بازار در مشهد که از هفته گذشته با گزارش سایت «خبر‌آنلاین» در مورد ورود مردان مجرد عراقی به این بازار آغاز شد، با گزارش‌های دو روزنامه «شهروند» و «شرق» ابعاد جدیدی پیدا کرده است.

این دو روزنامه به نقل از «محمد قانعی»، رییس اتحادیه هتل‎داران خراسان رضوی، گزارش‌های منتشر شده در مورد استفاده جنسی مردان عراقی از زنان ایران در «خانه مسافر»های شهر مشهد را تایید کرده‌اند.

همین امر با خشم گسترده نیرو‌های جوان حزب‌اللهی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. خشم آن ها از ظهر دوشنبه همین هفته و پس از آن که محمد قانعی گفت که چنین حرفی نزده است، دوچندان شد به طوری که برخی از آن ها جمله های بسیار تند و زننده‌ای در مورد کارکنان روزنامه شرق به کار می‌برند.

دختران و پسران «ارزشی» در توییتر در کنار این «خشم مقدس»، تلاش می‌کنند وجود چنین بازاری را در شهر مذهبی مشهد به کلی انکار کنند و در عین حال قوه قضاییه را برای برخورد با عوامل انتشار چنین مطلبی تحت فشار قرار داده‌اند. اما براساس بسیاری از گزارش‌های میدانی و مطالعاتی، این بازار در مشهد برخلاف میل و خواسته نیرو‌های حزب‌اللهی، وجود دارد و هم‏چنان مشغول ارایه خدمات به مشتری‌های داخلی و خارجی خود است.

مرکز این بازار به طور سنتی و از سال‌های بسیار دور در اطراف آرامگاه امام هشتم شیعیان بوده که در حال حاضر به عنوان یکی از مناطق ۱۳گانه شهرداری مشهد و به نام «منطقه ثامن» مشهور است.

درباره منطقه «ثامن» چه می‌دانیم؟

گزارش تحقیقی با عنوان «گزیده شاخص‌های جمعیتی شهر مشهد» که سال ۹۵ منتشر شده است، اطلاعات پایه‌ای و بسیار معنا‌داری از این منطقه ارایه می‌دهد. این گزارش رسمی حاکی از آن است که منطقه ثامن در قلب شهر مشهد که آرامگاه امام هشتم شیعیان نیز در آن قرار دارد، با جمعیتی بالغ بر ۱۳ هزار و ۸۴۹ نفر، نسبت به ۱۲ منطقه دیگر شهر این شهر مذهبی (به غیر از منطقه ۹)، بیش ترین زنان مطلقه را در خود جای داده است. براساس این گزارش، حدود ۳/۴ درصد جمعیت این منطقه که به چهار قطاع تقسیم شده است را زنان مطلقه تشکیل می دهند.

در این گزارش آمده است که حدود ۸۶ درصد ساکنان این منطقه دارای همسر هستند و ۱۴ درصد مابقی که جمعیتی بالغ بر دو هزار نفر را شامل می‌شود، بدون همسر زندگی می کنند.
براساس این گزارش، ۳/۶۸ درصد جمعیت این منطقه دست‌کم یک‌بار ازدواج کرده‌اند که نسبت به ساکنان سایر مناطق ۱۲‌گانه مشهد، در پایین‌ترین رده قرار دارد. نرخ بی‏کاری در منطقه ثامن، ۴/۹ درصد اعلام شده که نسبت به برخی از مناطق مشهد، درصد بالاتری است.

آن‌طور که در این گزارش آمده است، حدود ۸/۸۸ درصد ساکنان این منطقه باسواد هستند که این میزان نسبت به چند منطقه دیگر شهر مشهد در رتبه پایین‌تری قرار دارد.

منطقه ثامن فرسوده‌ترین منطقه شهر مشهد محسوب می‌شود که از سال‌ها پیش تلاش‌ها برای بازسازی و نوسازی بخش‌های مختلفی از آن در دستور کار شهرداری این شهر قرار گرفته است.براساس آمار شهرداری مشهد، حدود۴/۷۸ درصد این منطقه بافت فرسوده است و محل سکونت عده‌ای از حاشیه‌نشین‌ها و افراد فقیر به شمار می رود

ناهنجاری در منطقه ثامن

از منطقه ثامن به عنوان یکی از نا‌امن‌ترین و جرم‌خیز‌ترین مناطق شهر مشهد نام برده می‌شود. گزارشهایرسمی حکایت از آن دارند که بیش از ۵۷ درصد از ساکنان آن معتقدند این منطقه دارای فضاهای ناامن است، حدود ۲۵ درصد گفته‌اند که در ثامن محله های مشهور به فساد وجود دارد و ۲۳ درصد بر این باورند که در این منطقه خانه‌های مشکوک به رفتارهای نامناسب اجتماعی انجام می شود.

بنابراین گزارش ها، حدود ۳۴ درصد از ساکنان این منطقه شهری اذعان کرده‌اند که منطقه ثامن دارای مکان‌هایی برای تجمع معتادین است، ۷.۷ درصد گفته‌اند در این منطقه مکان‌هایی برای «دختران فراری» وجود دارد و ۱۲ درصد از آن ها این دختران را در محله‌ها مشاهده کرده‌اند. بیش از ۱۳ درصد هم از وجود خانه‌های مجردی مزاحم در این منطقه سخن به میان آورده‌‌اند. تحقیق انجام شده هم‎چنین نشان می‌دهد که بیش از ۲۰ درصد ساکنان این منطقه معتقدند که «روابط نامشروع» در محله‌های منطقه ثامن وجود دارد.

بخش دیگری از این تحقیق حاکی از آن است که حدود ۶۷ درصد از ساکنان منطقه ثامن گفته اند خانواده‌های فقیر و کم بضاعت در محله های آن ساکن هستند و بیش از ۶۶ درصد هم وجود متکدیان در این منطقه را تایید کرده‌اند.

نتایج یک پیمایش عمومی هم‏چنین نشان می‌دهد که بیش‎ترین گزارش طلاق در شهر مشهد، در حاشیه شهر و در مناطق ۲و ۴ این شهر مذهبی و نیز منطقه ثامن رخ داده است. این پیمایش هم‎چنین نشان می دهد در مناطق ثامن، ۲ و ۵ شهری خشونت و آزار جسمی و فیزیکی بیش تر بوده و این خشونت علیه زنان آمار بیش‌تری داشته است.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.